منصوره بسمل – ماجرای رفتار کنترلنشدهٔ لیلا حاتمی در مقابل خبرنگاران و انتشار آن از سوی رسانهها جنجالی شد و در حال فروکش بود که اژدها وارد شد و در دفاع از همکار عزیزش لقب «دوزاری» را به خبرنگاران تقدیم کرد… و البته واکنش آقای اژدها خیلی بهتر از خانم اضمحلال بود؛ چون در توهینش از واحد پولی نام برد که متعلق به دوران جوانیاش بود!
آنچه در این چند روز گذشت، بر کسی پوشیده نیست. حداقل برای من که سه نفر از آن دوستان خبرنگار را از نزدیک میشناسم و به حرفهای بودنشان در این عرصه ایمان دارم، و مسبب اصلی این اتفاق را گروه سازنده «رگ خواب» میدانم.
سالها پیش موقع ساخت «کیف انگلیسی» به پشت صحنهٔ این سریال رفتم. لیلاحاتمی هم آنجا بود. وقتی به سراغش رفتم، گفت مصاحبه نمیکنم؛ اما مدتی بعد آمد و در گوشهٔ عمارت با هم گپ خوبی داشتیم. شاید بهتر بود آن روز کذایی عذرخواهی میکرد و سبب دلخوری نمیشد.
اژدها هم که تکلیفش مشخص است. ماجرای کاسهٔ داغ و آش بوده و حدس میزنم دقایقی پیش از گذاشتن آن پست در فضای مجازی در دل گفته است: …حالا اژدها وارد میشود. و البته این حرکت سطح پایینش ما را نه یاد مرحوم بروسلی انداخت، نه فیلمی که در طول جشنواره تحسینش کردیم و تا پاسی از شب برای دیدنش در کاخ جشنواره ماندیم!
اما این ماجرا مرا یاد کارگردانی انداخت که روزی در جشنواره کودک به من گفت «شما برای فیلم من کاری نکردید؛ همکارانت با پنجاه تومن خبر مرا منتشر خواهند کرد.» و خوب به خاطر دارم که انعکاس فرمایشات او سبب شد در اغلب رسانهها بایکوت شود. فیلمش خاک زیادی خورد و اکران فلجی شامل حالش شد.
فقط کافی بود آن روز خبرنگاران دیگری در جمع بودند تا فایل صوتی جذابتری منتشر میشد. آنوقت شاید آقای اژدها سری دوم فیلمش را با اهالی رسانه میساخت!
دوستان خوبم! ما نه بیسوادیم، نه دوزاری و نه پنجاه تومنی (قبول دارم که برخی اشتباهی وارد این شغل شدهاند و قیمتی دارند که این اواخر از تومان و دوزار به عکس سلفی تقلیل یافته!) ما اهالی رسانه هستیم و اگر کمی متحدتر باشیم، هر کسی به خودش اجازهٔ اهانت نمیدهد.
کاش یاد بگیریم اضمحلالمان را فریاد نزنیم. اژدهای دورنمان را مدیریت کنیم. دوزاری بودن، پنجاه تومانی بودن و میلیاردی بودن، فحش نیست؛ تعریف هم نیست. فقط بیانگر نگاه کوتاه طرف مقابل ماست. فراموش نکنیم قدرت رسانه را و فراموش نکنیم ستارگان خاموششده و در خانه منزویشدهٔ بیاخلاق را. فراموش نکنیم غولهایی که منتظرند خوابمان ببرد تا مارا ببلعند. همه چیز در دستان رسانه است…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- شب شراب نیرزد به بامداد خمار
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- نگاهی به سریال «شغال»/ سرگذشت زنی که نمیخواهد دوبار بمیرد
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





