مراسم تشییع پیکر مرحوم حبیبالله کاسهساز در خانه سینما شماره دو و با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما٬ تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون و مدیران فرهنگی صبح جمعه ۳۰ تیرماه در ساختمان شماره دو خانه سینما گردهم آمدند تا با یکی از تهیهکنندگان سینما که با ساخت آثاری همچون «اخراجیها» و «در چشم باد» شناخته میشود و چند روز قبل براثر بیماری سرطان درگذشت، وداع کنند.
مراسم تشییع پیکر این هنرمند با اجرای سیدجواد هاشمی همراه بود و با قرائت قرآن آغاز شد.
در ادامه، ناصر شفق در سخنانی گفت: حبیب آرامش و خطاپوش بود. اولین بار سال ۵۹ در کوههای کردستان با او آشنا شدم که با همکارانش کار هنری انجام میدادند. وقتی مرحوم علی حاتمی از سینما رفت دهها سال باید بگذرد تا کسی مثل او بیاید. در عرصه تولید هم، حبیب، علی حاتمی سینمای ایران بود.
سپس سردار پورجمشید با دعوت هاشمی به جایگاه آمد و با تسلیت به حاضران در مراسم بیان کرد: حبیب از مردان بزرگ و از همانهایی است که روزی که امام را خطاب قرار دادند شما به پشتوانه چه کسانی انقلاب کردید، گفت یاران من در گهوارهها هستند. من از کودکی او را میشناختم؛ در شکلگیری حرکتها در دبیرستان برای انقلاب نقش فعالی داشت و در تثبیت انقلاب و نظام فداکاری کرد.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس از اولین کسانی که با هم در جبهه ها حضور پیدا کردیم حبیب بود.
سردار پورجمشید ویژگی شاخص کاسهساز را مدیریت در عرصه سینما و هنر دانست و گفت: هنرمندان و هنر ما مدیریت خوب میخواهند چون حبیب با دست خالی آمد و امروز عرصه هنر ارزشی چهرههایی همچون ملاقلیپور، حاتمیکیا، سلحشور و شفق دارد و راه اینها ادامه خواهد داشت. من از طرف فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس تسلیت میگویم.
مسعود جعفری جوزانی هم با اشاره به دهه ۶۰ و زمان جنگ بیان کرد: من در دانشگاه حبیب را شناختم که همه چیزشان با همراهی دوستانش در اختیار رزمندهها وجنگ بود. حبیب از آدمهایی بود که میخواست هنر را علمی بفهمد. حبیب درس خواند و با همه وجود با دوستانش کار میکرد.
او سالها بعد تهیهکننده «در چشم باد» شد و ذره ای از انرژیاش کم نشد. بیشتر اوقات عمر این هنرمندان هدر میرود و وقتی میمیرند ارزشمند میشوند. در حالی که وقتی پشت دری بود و دنبال پولی بود تا کاری کند کسی متوجه نمیشد.
او افزود: حبیب کاسهساز با وجود دوستان زیادی که داشت خطبندی نشده بودند. من در زمان جنگ دیدم که چه بلایی سر بچههای ما آوردند و امروز نمیدانم چرا این خطبندی و جناحبندی سیاستزدهها وارد سینما شده است. گاهی به او وصلههایی زده میشد ولی تلاش میکرد این خطکشی ها را بردارد. او عشق بود برای ملت و کشور و او را بیشتر از هرچیزی باید برای این محسناتش ستود.
مسعود دهنمکی دیگر همکار حاضر در مراسم تشییع پیکر کاسهساز بود که در سخنانی با اشاره به نگرانیهای شب عملیات در زمان جنگ گفت: من در سینما نبودم و وقتی وارد شدم دیدم زمان ساخت فیلم همانقدر استرس و نگرانی دارد. من فکر میکنم بیماری ایشان ناشی از سختی کار در سینمای دفاع مقدس بود.
سیروس الوند نیز بیان کرد: من اولین بار آقای کاسهساز را در دهه ۶۰ و هنگامی که در فیلمی بازی میکرد دیدم و با او آشنا شدم. ولی وقتی غیرشرعی و نادرست خودی و غیرخودی در سینما به وجود آمد او مرا غیرخودی نمیدانست و حتی به آقای عسگرپور زمانی پیشنهاد دادم که کاسهساز میتواند مدیرعامل خانه سینما باشد در حالی که سلایق ما با هم خیلی تفاوت داشت.
محمدمهدی عسگرپور هم در ادامه گفت: ما امروز بدرقه میکنیم پیکری را که درستکردار و مومن بود و اهالی هنر از او خاطره خوبی دارند.
وی افزود: ظرف حوزه دفاع مقدس افرادی را وارد عرصه هنر کرد که فرهنگ خاص خود را داشتند و ایشان نه فقط در کارهای خودشان بلکه برای افراد دیگر فعال در این حوزه هم کمک حال بود.
در پایان منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی اظهار کرد: حبیب کاسهساز به دیار باقی شتافت. در این شتافتن رازی است که فقط با تامل میشود فهمید یعنی چه. یار آنجایی است که آدمی با علاقه و عشق و محبت میرود و حتی نمیگوید به دیار باقی رفت، بلکه میگوید شتافت.
او در ادامه گفت: هیچ کس از این قاعده (مرگ) مستثنی نیست و آنچه باقی میماند این است که در این جهانی که زندگی میکردیم با خلاقیت چه کردیم، چون معتقدم خلاقان ماندگارند. و امروز ادای حقی است برای کاسهساز در خانه خودش و این خانه برای همه و ملک مشاع همه ملت است.
شاهسواری افزود: امیدوارم کسی شکاف ایجاد نکند چون سینما مثل ملت و کشور یکپارچه است. امروز به خانوادهاش تسلیت میگویم و برایشان آرزوی صبر میکنم و به خودمان هم تذکر میدهم که از یکدیگر فرار نکنیم.
این مراسم با مداحی کوتاهی از سوی جواد هاشمی و خواندن نماز بر پیکر مرحوم کاسهساز توسط حجتالاسلام والمسلمین دعایی پایان یافت.
محمد حیدریان (رییس سازمان سینمایی)، حیدری خلیلی، علی سرتیپی، هاشم میرزاخانی، حبیب ایلبیگی، حبیب اسماعیلی، حبیباله بهمنی، انسیه شاهحسینی، باشه آهنگر، مجید رجبی معمار و علی قائممقامی از جمله دیگر هنرمندان و مدیران حاضر در این مراسم بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





