حسین فردرو با اشاره به پخش زنده مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از تلویزیون، گفت: به نظرم این حرکتها در حد آشتی و ارتباط با مردم است. در واقع آنچه که مردم دوست دارند ارائه شده است؛ بنابراین وظیفه تمام خبرگزاریها و سیستمهای فرهنگی این است که مردم را تشویق کنند تا از آنها بخواهند این اتفاق ادامه پیدا کند و تلویزیون برنامهها و چهرههایی که مردم دوست دارند را بدون دخالت در سیاست و حوزههای دیگر ارائه بدهد.
به گزارش سینماسینما، حسین فردرو به پخش مراسم اختتامیه از تلویزیون اشاره کرد و گفت: اگر تلویزیون برنامهای که سینماگران برای ایام جشنواره فجر در نظر دارند را شناسایی کرده باشد با مشکلی در پخش مواجه نمیشود؛ برای مثال یک سال به دلیل شوخی آقای شریفینیا با خانم گوهر خیراندیش جشن خانه سینما را ارشاد هم پخش نکرد.
او با اشاره به چالش صداوسیما در پخش مراسم اختتامیه اظهار کرد: بیشترین چالش صداوسیما در پخش مستقیم مراسم، حجاب مهمانان است. البته سیستم ما به گونهای است که مراسم میتواند چندثانیه با تاخیر پخش شود، مانند مسابقات جهانی فوتبال. فردی که در پخش مینشیند اگر حجاب نامناسبی ببیند میتواند چند ثانیه قبل به جایش یک تصویر دیگر جایگزین کند؛ البته این روش لطمههای زیادی به فوتبال زده است.
این تهیهکننده ادامه داد: تعدادی از عوامل صداوسیما کارشان این است و نمیتوان خرده گرفت. مدیران و عواملی که من میشناسم فضای کارشان حرفهای است و دیدگاه خوبی دارند اما به هر شکل فشارهایی اعمال میشود؛ برای مثال فردی نگاه میکند و میگوید این برنامه که اجرا شد مشکوک به رقص، حرام و … است. در واقع این مسائل صداوسیما را به مسیری میبرد که تعریف شغلی که از صداوسیما داریم در هیچ جای دنیا نباشد. ناظرانی که تحت هر عنوانی در صداوسیما حضور دارند مجموعهای را به وجود آوردهاند که مدیران هم نمیتوانند رهایی پیدا کنند.
فردرو با بیان اینکه تلویزیون مخاطب ثابت خود را از دست داده است، بیان کرد: برای مثال یک برنامه چالشبرانگیزی پخش میشود که خانمی گفته من پیشنهاد میدهم خانمها پای آقایان را در تشت بشویند و کل مردم ایران در شبکههای اجتماعی این برنامه را میبینند. در واقع مردم خیالشان راحت است که میتوانند برنامههای تلویزیون را بعدا از طریق شبکههای اجتماعی هم ببینند.
او ادامه داد: خبرگزاریها میتوانند به صداوسیما برای راهیابی به مسیری که لازم است با مردم باشد، کمک کنند. مطمئنم همه مدیرانی که میشناسم یک مسیر مردمی و شناخت دارند اما همین مدیران در شرایطی قرار گرفتهاند که کنترل از دستشان خارج شده و مدیریت خود را برای ایجاد ارتباط لازم با مردم نمیتوانند اعمال کنند به دلیل اینکه سریع عوض میشوند. از رییس سازمان تا مدیر گروه در گرفتن تصمیمات لازم، شعور و دانش کافی را دارند اما اجازه ندارند. در صداوسیما پی در پی شورای نظارتی وجود دارد.
این کارگردان تلویزیونی به وضعیت پخش موسیقی در تلویزیون اشاره کرد و گفت: مساله موسیقی و نشان دادن ساز در کشور ما دچار وضعیت بدی شده است؛ برای مثال اگر در برنامهای موسیقی زنده باشد نشان ندادن ساز به چالش صداوسیما تبدیل میشود. مجبورند یا لانگشات نشان دهند یا برای دهه فجر اگر استثنائا بخواهند ساز را نشان دهند، باید معذوراتی را رعایت کنند. همه کارمندان و مدیران صداوسیما میدانند نشان ندادن ساز یک امر نادرست است و توهین به نوازندههاست اما هیچکس در این خصوص تلاش نمیکند.
فردرو اضافه کرد: مساله این است که صداوسیما نخواست کسی از برنامهسازان و کارشناسان علوم اجتماعی دعوت کند. ما همه به دین علاقه داریم و نمیخواهیم آن را نفی کنیم اما بسیاری از چیزها به دین منتسب شده است. در حال حاضر اثبات شده که موسیقی نقش اساسی در تمام حرکتهای هنری ما دارد اما نشان ندادن ساز جریانی شده که احساس میکنید فعل حرام است. این سابقه بدی است که اگر حضرت امام (ره) زنده بود پیش نمیآمد؛ کمااینکه در تلویزیون وجود داشت و بارها پخش کردیم.
او به تاثیر ماهواره بر برنامههای صداوسیما اشاره کرد و گفت: از زمانی که ماهوارهها آزاد شدند صداوسیما خیالش راحت شد که ماهوارهها ساز و موسیقی را نشان میدهند پس ماموریت خود را به چیزهای دیگر منتقل کرد. صداوسیما خودش خواست از یک جریان باز که به عنوان رسانه ملی میشناسند، به رسانه شخصی و گروهی تبدیل شود. این مساله ناخواسته در حال اتفاق افتادن است که کارهایی که صداوسیما میتواند انجام دهد به کانالهای خارج از کشور منتقل شود. صداوسیما پرچمی را به دست گرفته که مخصوص یک گروه خاص است و خودش میخواهد البته منظور مدیران نیستند.
این تهیهکننده با اشاره به پوشش هنرمندان اظهار کرد: من تصور میکنم تلویزیون یک حجاب رویایی را تبلیغ میکند و خانمهای تلویزیون ایران فقط یک پوشش خاص دارند. ما در جشنهای تلویزیونی و مراسم نمیتوانیم پوشش متوسط را خوب نشان دهیم و بگوییم جامعه ما یک نوع حجاب خاص دارد که میبینید. این کار باید تصحیح شود. در جریان مراسم اختتامیه مدیران و برنامهسازان صداوسیما با این مشکل روبهرو هستند و از طرفی ناظران هم حاضر نیستند بپذیرند در همه جای دنیا هنرمندان به دلیل اصل رقابتی که دارند، در لباس و برنامههایشان از مردم خاصترند.
او ادامه داد: هر حرکت و محدودیتی در تلویزیون به جامعه هم تسری مییابد. مسوولان تلویزیون این مساله را میدانستند اما فکر نمیکردند فردی که تلویزیون نمیبیند، کانالهای دیگر را تماشا کند. به نظرم تلویزیون هر کاری را که اجازه میدهد در دهه فجر در تلویزیون انجام شود به بعد دهه فجر هم انتقال دهد. اگر صداوسیما میخواهد بیننده داشته باشد باید جامعه را به همان شکلی که هست نشان دهد.
این کارگردان تلویزیونی به پخش زنده مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: به نظرم این حرکتها در حد آشتی و ارتباط با مردم است. در واقع آنچه که مردم دوست دارند ارائه شده است بنابراین وظیفه تمام خبرگزاریها و سیستمهای فرهنگی این است که مردم را تشویق کنند تا از آن ها بخواهند این اتفاق ادامه پیدا کند و تلویزیون برنامه ها و چهرهایی که مردم دوست دارند را بدون دخالت در سیاست و حوزه های دیگر ارائه بدهد.
این مدرس سینما و تلویزیون به تاثیر همراهی مردم با صداوسیما تاکید کرد و ادامه داد: اگر مدیران را تشویق کنند، مدیران عاملی دوباره برای این حرکت میشوند. اما متاسفانه مردم ما اگر تلویزیون کار خوب کند، سکوت میکنند اما اگر کار بد انجام دهد تنبیه میکنند. زمانی که تلویزیون این مراسم را پخش میکند، مردم عادی به صرف اینکه وظیفه صداوسیماست، سکوت میکنند. اما اگر ایرادی باشد انتقاد میکنند و تلویزیون راه را گم میکند. پس هر فردی از پخش این مراسم افتتاحیه خوشش آمده باید تشکر کند زیرا کارمندان صداوسیما به حمایت احتیاج دارند تا بتوانند آن چیزی که مردم میخواهند را ارائه دهند.
حسین فردرو در پایان اضافه کرد: عوامل صداوسیما زمانی خستگی از تنشان در میرود که احساس کنند بینندگان راضی بودهاند. برنامهساز با مردم زنده است وگرنه انگار در خلاء کاری انجام میدهد. پس اگر میخواهیم برنامهساز آن کاری که ما دوست داریم را بسازد، باید از او حمایت کنیم. چون ممکن است عدهای آن برنامه را بد بدانند و اعتراض کنند پس برای ایجاد موازنه، باید از صداوسیما بخواهند اما متاسفانه مردم راضی شدهاند که برنامهها را از جاهای دیگر ببینند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش