
ایرنا نوشت :ماه مبارک رمضان در حالی روزهای پایانی خود را سپری میکند که برخلاف دورههای گذشته افت محسوسی در فروش فیلمهای سینمایی اکران شده طی این ماه دیده می شود.
به زعم بسیاری رونق اندک گیشه سینما در ماه رمضان به دلیل طولانی بودن زمان روزه داری مردم و به نوعی کم توانی و بی حوصلگی برای تماشای فیلم های سینمایی بوده است. اما در مقابل این نظریه برخی نیز کج سلیقگی مدیران سینمایی در چیدمان فیلم های اکران این زمان را علت افت فروش می دانند.
به نظر میرسد اکران همزمان چند فیلم ضعیف از همان ابتدا تکلیف اکران رمضان را مشخص کرد و شاید از همان ابتدا هم معلوم بود با افت فروش بسیار در این رو به رو خواهیم شد.
حذف طرح اکران «اذان تا اذان» یا همان «افطار تا سحر» هم مزید بر علت شد تا اشتیاقی که در این زمان برای رفتن به سینما در میان سینماروها به وجود آمده بود از تب و تاب بیفتد. البته بخشی ازطرح «اذان تا اذان» که شامل نیم بها شدن بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار در سینماهای کشور میشد، همچنان ادامه داشت اما آن هم به نظر میرسد چندان مورد توجه قرار نگرفت.
حالا سینماهای سراسر کشور بعد از چند روز تعطیلی دوباره فعالیت خود را از سر گرفتهاند تا روزهای پایانی ماه مبارک و سردی گیشه سینما پیگیری شود تا نوبت اکران عید فطر که این بار به نظر می رسد مدیران از تمام ظرفیت خود برای بازگرداندن دوباره رونق به سینما تلاش کرده اند.
طبق آنچه از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شده اکران عید فطر با نمایش همزمان فیلمهای «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان آغاز خواهد شد. آثاری که حتماً در رونق گیشه تاثیر مثبت خواهند داشت چرا که هر کدام از آنها در نوع خود کنجکاوی زیادی در میان مخاطبان ایجاد کرده اند.
فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» تقریباً پُربازیگرترین فیلم کمدی این سالهای سینمای ایران است که چند وقتیست اخبار آن در رسانهها دست به دست میشود و به نظر میرسد بتواند آن بخش از مخاطبان علاقمند به سینمای طنز را به سینماها بکشاند.
جواد رضویان طناز تلویزیون هم که حالا نخستین تجربه فیلم سازی خود را در سینما با «زهرمار» آغاز کرده است بالاخره مخاطبان خاص خود را دارد و این فیلم هم به نظر می رسد بتواند بخش دیگری از رونق گیشه در این روزها را به دوش بکشد.
دیگر سهمیه اکران عید فطر هم به فیلم «شبی که ماه کامل شد» اختصاص دارد که با توجه به موضوع حساس ترور در منطقه و درو کردن تقریباً نیمی از جوایز جشنواره فیلم فجر سال گذشته بتواند طیفی از مخاطبان علاقمند به فیلم های سیاسی و منطقه ای را به سمت خود جذب کند.
حالا باید یک هفته ای صبرکرد تا با تغییر آثار روی پرده سینما ببینیم افت محسوس فروش و رونق دوباره به گیشه بازخواهد گشت یا خیر؟
اما در بررسی فروش فیلم های هفتگی نیز فیلم سینمایی «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی در ششمین هفته فروش ۸۱۴ میلیون تومان فروخته است تا در مجموع به فروش ۱۲ میلیارد و ۸۹۸ میلیون تومانی دست پیدا کند و در صدر پرفروشهای هفته قرار گیرد.
«سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری نیز در سومین هفته فروش در ۱۳۴ سالن سینما ۴۶۸ میلیون تومان فروخت تا در مجموع به فروش ۲ میلیارد و ۴۰۱ میلون تومانی دست پیدا کند و در رده دوم پرفروش های هفته قرار گیرد.
فیلم های «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی با ۳۰۱ میلیون تومان، «نبات» ساخته پگاه ارضی با فروش ۸۴ میلیون تومانی و «چهار انگشت» با کارگردانی حامد محمدی نیز با فروش ۷۹ میلیون تومانی به ترتیب در رده سوم تا پنجم پرفروش های هفته قرار گرفته اند.
سه فیلم تازه اکران شده «وکیل مدافع» ساخته مشترک سلمی بابائی و ونداد دوشن با ۸ میلیون تومان، «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعینژاد با ۷ میلیون تومان و «خانه دیگری» ساخته بهنوش صادقی نیز با ۷ میلیون تومان به ترتیب در رده یازدهم تا سیزدهم پرفروش های هفته قرار گرفته اند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- صدرنشینی «تگزاس ۲» و «سامورایی در برلین» در گیشه/ مروری بر فروش هفتگی سینمای ایران
- افزایش فروش سینما در نیمه اول ماه رمضان نسبت به سال گذشته
- گفتوگو با کارگردان فیلم «نبات»/ قربانی شرایط اکران شدن
- «متری شیش و نیم» رکورد زد، «تگزاس ۲» ۱۰ میلیاردی شد/مرور فروش هفتگی سینمای ایران
- کاهش سه میلیاردی فروش سینما در هفته اول ماه رمضان/ چرا فیلمها نمیفروشند؟
- سیروس الوند: نسخه اکران عمومی «آنجا همان ساعت» تغییر کرد
- طرح ویژه ماه رمضان سینماها چیست؟
- اکران ماه رمضان با شکست مواجه شد/ ارزیابی سینماداران از طرحی که موفق نبود
- نگاهی به وضعیت اکران سینما در ماه رمضان/ افزایش مخاطب و فروش در روزهای ابتدایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





