قبول، ندیدبدید هستیم، همهجا تقدیر رئیس مجلس از ترانه علیدوستی را تیتر زدهایم؛ اما مگر در این چهار دهه چند بار پیش آمده یک رئیس مجلس در نطق رسمیاش در صحن علنی از یک هنرمند تقدیر کند؟! جالب است که حتی آقای علی لاریجانی که از سال ۱۳۸۷ تاکنون رئیس مجلس است، از سال ۱۳۷۰ تا بهمن ۱۳۷۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سالهای ۱۳۷۳ تا خرداد ۱۳۸۳ رئیس صداوسیما بود؛ اما تقریبا به یاد ندارم نطقی را به هنر و تقدیر از هنرمندی اختصاص داده باشد. حال پرسش جدی این است که چرا رئیس مجلس در خانهای که به آن خانه مردم اطلاق میشود، وقت تقدیر از یکی از همین مردم، نام او را بر زبان نیاورد؟ جمله رئیس مجلس این بود: «موضع هنرمند گرامی ما در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا نمونهای از غیرت ملی ملت ایران است». باید پرسید آقای لاریجانی، این هنرمند گرامی اسم ندارند؟ نامبردن از یک هنرمند چه آسیبی به مجلس یا رئیس مجلس میزند؟ برخی معتقدند چون تحریمکننده یک زن است، رئیس مجلس نمیخواست نامش را به زبان بیاورد. به باور من، حتی طرح چنین گمانهای یک خطر جدی برای افکار عمومی است و باید چنین تابوها و تفکراتی در خانه مردم نقشبرآب شود. تصورم این است رئیس مجلس نام ترانهخانم را به زبان نیاورد، آنگونه که رئیسجمهوری هم در پاسخ به نامه آقای اصغر فرهادی درباره «گورخوابها» گفت: «من دیروز از یکی از هنرمندان نامهای را خواندم که بسیار دردناک بود…». سیاستمداران طرازاول ایرانی در نشستهای خبری نام خبرنگاران را به زبان نمیآورند، به کنسرت، تئاتر نمیروند، کمتر پیش میآید تصاویر غیررسمی از آنها منتشر شود و درنتیجه نمیدانند در مواقعی که قرار است تقدیرشان از یک هنرمند گوش افکار عمومی را تیز کند، به سود خودشان است که نام هنرمندانی را که مردم آنها را دوست دارند، بر زبان بیاورند. «این دوگانگی روی اعصاب است»؛ هجدهم آبانماه تیتر این ستون بود و اتفاقا صبح همین یکشنبه، بار دیگر سوهان روح جامعه فرهنگ و هنر شد؛ همان صبحی که رئیس مجلس در بهارستان از «هنرمند گرامی ما» تقدیر کرد، روزنامهای که هویتی حاکمیتی دارد، نسبت به آن واکنشی باورنکردنی داشت؛ روشن است که چندصدایی در هر جامعهای آن را به مدنیت نزدیک میکند؛ اما چندصدایی در جامعه آنهم تا این اندازه که رئیس قوه مقننه اظهارنظر هنرمندی را بستاید و روزنامهای به همان اظهارنظر حمله کند، حتما نوبرانه و مثل خیلی دیگر از چیزها در زمره خصوصیات منحصربهفرد کشور ماست؛ این دوگانگیهاست که جامعه هنری ما را دچار خودسانسوری کرده است، همان که دختران در هنرستان موسیقی اصفهان، دیپلم نوازندگی ساز میگیرند؛ اما در همان اصفهان هم نمیتوانند روی صحنه ساز بزنند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سوریایی کردن مهمترین رخداد سینمایی در ایران/ چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
- حبیب رضایی و مهدی کوشکی از ترانه علیدوستی به قوه قضائیه شکایت کردند
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- در نشست خبری در جشنواره کن مطرح شد؛ از ماجرای «برادران لیلا» تا حواشی «شهرزاد»
- وراثت و جنسیت/ یادداشت منتقد اسکرین دیلی بر فیلم «برادران لیلا»
- نوید محمدزاده اجرای نمایش «گیاهخوار» را لغو کرد/ واکنش ترانه علیدوستی
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- «اورکا» برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فستیوال دوحه
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
بروبابا
فتنه که میگن امثال شماییدها