کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در نامهای خطاب به رییس سازمان سینمایی از ندادن سیمرغ بخش فیلمنامه گله کردند.
ریاست محترم سازمان سینمایی
با سلام
همه میدانیم در سالهای اخیر تولید یک فیلم سینمایی چقدر هزینه میبرد. در این شرایط، فیلمهای ناقص، حتی در اجزای فنی، دیگر در اّشکال غیرحرفهای و مقدماتی سینما قابل تحمل نیست و طبعا فیلم ضعیف جایی در ویترینهای رسانه ندارد. اما مصیبت زمانی به اوج میرسد که یک فیلم سینمایی از ناحیه کارگردانی و متن، دچار ضعف فراوان باشد. چنین آثاری قطعا در ویترین هیچ جشنواره معتبری به نمایش در نمیآیند.
امسال رخداد شگفتی را در جشنواره فجر شاهد بودیم. هیئت محترم داوران هیچ فیلمنامهای را لایق دریافت جایزه ندانستند. یعنی آنها حتی یک فیلمنامه متوسطِ قابل ارزیابی را در ردیف تمام فیلمها، که با یاری همسایهها چیده شده بودند، نیافتند. اگر بنا به منطقی، خطای احتمالی داوران را نادیده بگیریم، این فاجعه دو ارجاع ممکن دارد؛ یا سازمان سینمایی و مجموعهها و همراهانش، با تمام تلاش از تولید “یک” متن استاندارد عاجز بودهاند. و یا شرایط بهگونهای اسفبار پیش رفته که تولید متن استاندارد، با شیوه تفکر و مدیریتتان، دیگر ممکن نیست.
برخی اهالی سینما جدا ایمان دارند که این ماجرا صرفا نمایش خواست شما در تضعیف بخش اندیشه سینماست و برای اثبات به فکتهایی قابل تأمل اشاره میکنند. اما در نهایت، هدف این نامه سرگشاده، توجهدادن شما و مجموعه سازمان به یک نکته بدیهی اما مغفول است؛ مگر داوری جشنواره پروتکل ندارد! این تصمیم نابخردانه جوائز تقریبا تمام رشتههای دیگر را هم بیاعتبار کرده است. آیا بهترین فیلم جشنواره، با فیلمنامهای بد انتخاب شده؟ کدام کارگردانی لیاقت دریافت سیمرغ داشته که حتی فیلمنامهاش قابل ارزیابی نبوده است؟ حتی آن نویسنده نگونبختی که دیپلم افتخار گرفته، از افتخار نصیبی نبرده، چرا که دیپلم افتخار در یک رشته، زمانی ارزشمند است که در رقابتی نزدیک با اثری درخشان، کم آورده باشد. وگرنه ناگزیر به جایی خواهد رفت که دیگر ورقپارهها میروند.
آقای خزاعی! اگر اینکار عمدی انجام شده، اشتباه بوده و اگر خطایی صورت گرفته مراقبت کنید تکرار نشود. آبروی یک جشنواره، نه شیوه و ظرف برگزاری آن، که فیلمها و فیلمنامههای خوب آن است و شما متولیای باشید که به حرمت امامزاده خود متعهد میمانید.
صد نقد دیگر هم هست که اهالی سینما یا میگویند، یا از صرافت گفتن آن افتادهاند؛ اما ما بدون فراموش کردن آن نقدها، برای شما بهعنوان ریاست سازمان سینمایی کشور، آرزوی توفیق داریم.
کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری