کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در نامهای خطاب به رییس سازمان سینمایی از ندادن سیمرغ بخش فیلمنامه گله کردند.
ریاست محترم سازمان سینمایی
با سلام
همه میدانیم در سالهای اخیر تولید یک فیلم سینمایی چقدر هزینه میبرد. در این شرایط، فیلمهای ناقص، حتی در اجزای فنی، دیگر در اّشکال غیرحرفهای و مقدماتی سینما قابل تحمل نیست و طبعا فیلم ضعیف جایی در ویترینهای رسانه ندارد. اما مصیبت زمانی به اوج میرسد که یک فیلم سینمایی از ناحیه کارگردانی و متن، دچار ضعف فراوان باشد. چنین آثاری قطعا در ویترین هیچ جشنواره معتبری به نمایش در نمیآیند.
امسال رخداد شگفتی را در جشنواره فجر شاهد بودیم. هیئت محترم داوران هیچ فیلمنامهای را لایق دریافت جایزه ندانستند. یعنی آنها حتی یک فیلمنامه متوسطِ قابل ارزیابی را در ردیف تمام فیلمها، که با یاری همسایهها چیده شده بودند، نیافتند. اگر بنا به منطقی، خطای احتمالی داوران را نادیده بگیریم، این فاجعه دو ارجاع ممکن دارد؛ یا سازمان سینمایی و مجموعهها و همراهانش، با تمام تلاش از تولید “یک” متن استاندارد عاجز بودهاند. و یا شرایط بهگونهای اسفبار پیش رفته که تولید متن استاندارد، با شیوه تفکر و مدیریتتان، دیگر ممکن نیست.
برخی اهالی سینما جدا ایمان دارند که این ماجرا صرفا نمایش خواست شما در تضعیف بخش اندیشه سینماست و برای اثبات به فکتهایی قابل تأمل اشاره میکنند. اما در نهایت، هدف این نامه سرگشاده، توجهدادن شما و مجموعه سازمان به یک نکته بدیهی اما مغفول است؛ مگر داوری جشنواره پروتکل ندارد! این تصمیم نابخردانه جوائز تقریبا تمام رشتههای دیگر را هم بیاعتبار کرده است. آیا بهترین فیلم جشنواره، با فیلمنامهای بد انتخاب شده؟ کدام کارگردانی لیاقت دریافت سیمرغ داشته که حتی فیلمنامهاش قابل ارزیابی نبوده است؟ حتی آن نویسنده نگونبختی که دیپلم افتخار گرفته، از افتخار نصیبی نبرده، چرا که دیپلم افتخار در یک رشته، زمانی ارزشمند است که در رقابتی نزدیک با اثری درخشان، کم آورده باشد. وگرنه ناگزیر به جایی خواهد رفت که دیگر ورقپارهها میروند.
آقای خزاعی! اگر اینکار عمدی انجام شده، اشتباه بوده و اگر خطایی صورت گرفته مراقبت کنید تکرار نشود. آبروی یک جشنواره، نه شیوه و ظرف برگزاری آن، که فیلمها و فیلمنامههای خوب آن است و شما متولیای باشید که به حرمت امامزاده خود متعهد میمانید.
صد نقد دیگر هم هست که اهالی سینما یا میگویند، یا از صرافت گفتن آن افتادهاند؛ اما ما بدون فراموش کردن آن نقدها، برای شما بهعنوان ریاست سازمان سینمایی کشور، آرزوی توفیق داریم.
کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





