سینماسینما، یزدان سلحشور:
اصلاً بحث «کمدی بودن» یا «فیلمِ خندهدار بودن» نیست. یک موقعی بود که منتقدانِ ایرانی، فیلمهای ساختِ وطن را که نام کمدی بر خود داشتند، کمدی نمیدانستند و بر آنها نام «فیلمهای خندهدار» گذاشته بودند که البته متلکی هم در این نامگذاری مستتر بود! اما گذشته از ارزش هنری یا غیرِ هنری این آثار، موضوع این بود که این آثار، ما را میخنداند همچنانکه کمدیهای تماشاخانهای لالهزار هم، تماشاگرانِ پاتیلِ ساعت ۱۲ نیمهشب را میخنداند در حالی که اگر عادلانه قضاوت کنیم، آن تماشاگران، در مرزِ «کو حال؟!» بودند، خندیدن که پیشکش!
فیلمهای کمدی دهه ۶۰ هم ما را میخنداند اگرچه از ارزش هنری این آثار راضی نبودیم اما در نبودِ تفریحاتِ سالم، خانواده را میبردیم برای دیدنشان تا حالِ همه خوش شود. از دهه ۷۰، کم کم میزان خندهدار بودن این آثار کم شد، و کم شد، و کم شد تا در دهه نود، که دیگر نمیخندیم! برای خانواده هم مناسب نیست چون دیالوگ در این فیلمها، بدیل صحنههای پورن فیلمهای ۱۸- است! [این یکی را شوخی نمیکنم! همهمان این موضوع را میدانیم از اصلاحطلب گرفته تا اصولگرا و از روزنامهنگار گرفته تا مسئولان «اهدای مجوز اکران»]
برگردیم به سالهای پیش از ۵۷؛ ما به فیلمهای وحدت میخندیدیم به فیلمهایی که بیک با دوبله منوچهر اسماعیلی میخواست در آنها پیتر فالک باشد، میخندیدیم. به فیلمهای متوسلانی و سپهرنیا و گرشا میخندیدیم الان چرا نمیخندیم؟ بحث بر سر کمدی بودن این آثار نیست بحث بر سر این است که یا بلایی بر سر ما آمده یا سرِ این فیلمها. همه کاری هم در این فیلمها میکنند حتی کارهایی که چیچو و فرانکو هم در آن فیلمهای رقتآور ارزانقیمت نمیکردند اما نه ما و نه «مخاطبِ بیخیالِ هنر سینما و زندهباد بیخیالی!» به این فیلمها نمیخندیم. خودمان را با چند فروشِ دور از انتظار گول نزنیم کمدیهایی که در دو دهه اخیر از گیشه جواب نگرفتند تعدادشان به نظرتان خندهدار است یا گریهدار؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در حسرت آن سینمای شریف
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





