سینماسینما، یزدان سلحشور:
اصلاً بحث «کمدی بودن» یا «فیلمِ خندهدار بودن» نیست. یک موقعی بود که منتقدانِ ایرانی، فیلمهای ساختِ وطن را که نام کمدی بر خود داشتند، کمدی نمیدانستند و بر آنها نام «فیلمهای خندهدار» گذاشته بودند که البته متلکی هم در این نامگذاری مستتر بود! اما گذشته از ارزش هنری یا غیرِ هنری این آثار، موضوع این بود که این آثار، ما را میخنداند همچنانکه کمدیهای تماشاخانهای لالهزار هم، تماشاگرانِ پاتیلِ ساعت ۱۲ نیمهشب را میخنداند در حالی که اگر عادلانه قضاوت کنیم، آن تماشاگران، در مرزِ «کو حال؟!» بودند، خندیدن که پیشکش!
فیلمهای کمدی دهه ۶۰ هم ما را میخنداند اگرچه از ارزش هنری این آثار راضی نبودیم اما در نبودِ تفریحاتِ سالم، خانواده را میبردیم برای دیدنشان تا حالِ همه خوش شود. از دهه ۷۰، کم کم میزان خندهدار بودن این آثار کم شد، و کم شد، و کم شد تا در دهه نود، که دیگر نمیخندیم! برای خانواده هم مناسب نیست چون دیالوگ در این فیلمها، بدیل صحنههای پورن فیلمهای ۱۸- است! [این یکی را شوخی نمیکنم! همهمان این موضوع را میدانیم از اصلاحطلب گرفته تا اصولگرا و از روزنامهنگار گرفته تا مسئولان «اهدای مجوز اکران»]
برگردیم به سالهای پیش از ۵۷؛ ما به فیلمهای وحدت میخندیدیم به فیلمهایی که بیک با دوبله منوچهر اسماعیلی میخواست در آنها پیتر فالک باشد، میخندیدیم. به فیلمهای متوسلانی و سپهرنیا و گرشا میخندیدیم الان چرا نمیخندیم؟ بحث بر سر کمدی بودن این آثار نیست بحث بر سر این است که یا بلایی بر سر ما آمده یا سرِ این فیلمها. همه کاری هم در این فیلمها میکنند حتی کارهایی که چیچو و فرانکو هم در آن فیلمهای رقتآور ارزانقیمت نمیکردند اما نه ما و نه «مخاطبِ بیخیالِ هنر سینما و زندهباد بیخیالی!» به این فیلمها نمیخندیم. خودمان را با چند فروشِ دور از انتظار گول نزنیم کمدیهایی که در دو دهه اخیر از گیشه جواب نگرفتند تعدادشان به نظرتان خندهدار است یا گریهدار؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
آخرین ها
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز