سینماسینما، میثم محمدی: باز هم پای انتقاد به میان آمد و برخیها همه چیز را در هم تاب دادند و بدون داشتن تاب نقد شروع به تکنگاری کردند و فرار رو به جلو را در دستور کار قرار دادند! بعید میدانم رسانهای باشد که از این دوره جشنواره فیلم فجر رضایت داشته و آن را در قالب نوشتهای منتشر کرده باشد! هر چقدر که در فضای مجازی و سایتها و خبرگزاریها، فارغ از هر رنگ و رو و دسته و جناحی بگردیم، حتی سطرهایی اندک هم در خصوص مثبت بودن برآیند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمییابیم. همه از انتخابهای بد گفتند و از ضعف داوران نوشتند و از کیفیت اکثر فیلمهای جشنواره ناراضی بودند و برای آن هم دلیل و استدلال آوردند و فریادشان بلند شد که این بدترین جشنواره طول تاریخ برگزاری آن در کشور بود و هنوز هم این ابهام برطرف نشده که چطور توانستید چنین جشنواره بدی برگزار کنید؟!
برنامه «هفت» هم خودش را به موج ایجاد شده سپرد و با ادبیات و استراتژی مجری و منتقدش که هر کدام فارغ از حق و ناحق بودنشان ویژگیهایی دارند، از قافله عقب نماند و به انتقاد از این دوره جشنواره پرداخت. اینکه حالا و پس از این موج پرخروش انتقاد از جشنواره در رسانه های مختلف چاپی، اینترنتی و فضای مجازی فقط نوک پیکان تخریب را به سمت یک برنامه تلویزیونی بگیریم که به نظر من جشنواره با عملکرد خود و اشکالات فراوانی که داشت فضا را برای جولان بیشتر آنها فراهم کرد و وجاهت بیشتری به آن داد، بی انصافی در حق اهالی فن و کسانی است که بدون وابستگی به این برنامه به شناسایی و کنکاش در ضعف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پرداختند.
اینکه مسئولان و داوران جشنواره در قبال انتقادها سکوت کنند و پاسخ قانع کنندهای به رسانهها ندهند و پنبه در گوش گذاشته و مدام از عملکرد خود دفاع کنند، حاصلی جز این نخواهد داشت که گلایههای خانوادگی به بیرون از خانه برده شود! هر چند که سالهاست حرف خانواده بیرون از خانه زده میشود و کمتر کسی هست که پشت اعضاء خانواده بایستد و لااقل زمانی که فیلمی از یک فیلمساز درخشان در جمعی غیرسینمایی و برای تعیین حد و حدود بیمورد نمایش داده میشود و یا حقی از هنرمندی ضایع میشود، در همین فضای مجازی قد علم کند و فریاد بزند که آقا حرف خانه را بیرون از خانه نبرید. هر چند که این هم ممکن نبوده و نیست!
اینکه تمام انتقادها را پشت کلماتی چون حسادت، منفعت طلبی، بیسوادی و … پنهان کنیم و خود را محق و دیگران را ناحق بدانیم، بی انصافی محض است، چون این روزها تمام این گزارهها دهان به دهان در میان اکثر سینماییها میچرخد و در چهرهها نمایان است و روز به روز هم بیشتر میشود و فضا را مسموم می کند.
انتقاد را به یک برنامه تلویزیونی منحصر نکنید، چون شما کاری کردید که همین برنامه که بسیاری با آن مخالف بودند، گاهی در شبهای جشنواره دلشان با حرفهای منتقد و مجری آن خنک شد و بیشک شما با عملکرد و راهبرد اشتباهتان، «هفت» را به یکی از دورههای پربینندهاش تبدیل کردید و خودتان هم مقابل آن به تماشا نشستید. گیریم که این برنامه بد حرف میزند و بد انتقاد میکند و توهین میکند و به قول شما خصومت آشکار با سینما دارد، اما سایتها، خبرگزاریها، روزنامهها و مجلات را هم بخوانید، هر چند که میدانم میخوانید، پس لطفا پاسخ بدهید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





