سینماسینما، میثم محمدی: باز هم پای انتقاد به میان آمد و برخیها همه چیز را در هم تاب دادند و بدون داشتن تاب نقد شروع به تکنگاری کردند و فرار رو به جلو را در دستور کار قرار دادند! بعید میدانم رسانهای باشد که از این دوره جشنواره فیلم فجر رضایت داشته و آن را در قالب نوشتهای منتشر کرده باشد! هر چقدر که در فضای مجازی و سایتها و خبرگزاریها، فارغ از هر رنگ و رو و دسته و جناحی بگردیم، حتی سطرهایی اندک هم در خصوص مثبت بودن برآیند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمییابیم. همه از انتخابهای بد گفتند و از ضعف داوران نوشتند و از کیفیت اکثر فیلمهای جشنواره ناراضی بودند و برای آن هم دلیل و استدلال آوردند و فریادشان بلند شد که این بدترین جشنواره طول تاریخ برگزاری آن در کشور بود و هنوز هم این ابهام برطرف نشده که چطور توانستید چنین جشنواره بدی برگزار کنید؟!
برنامه «هفت» هم خودش را به موج ایجاد شده سپرد و با ادبیات و استراتژی مجری و منتقدش که هر کدام فارغ از حق و ناحق بودنشان ویژگیهایی دارند، از قافله عقب نماند و به انتقاد از این دوره جشنواره پرداخت. اینکه حالا و پس از این موج پرخروش انتقاد از جشنواره در رسانه های مختلف چاپی، اینترنتی و فضای مجازی فقط نوک پیکان تخریب را به سمت یک برنامه تلویزیونی بگیریم که به نظر من جشنواره با عملکرد خود و اشکالات فراوانی که داشت فضا را برای جولان بیشتر آنها فراهم کرد و وجاهت بیشتری به آن داد، بی انصافی در حق اهالی فن و کسانی است که بدون وابستگی به این برنامه به شناسایی و کنکاش در ضعف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پرداختند.
اینکه مسئولان و داوران جشنواره در قبال انتقادها سکوت کنند و پاسخ قانع کنندهای به رسانهها ندهند و پنبه در گوش گذاشته و مدام از عملکرد خود دفاع کنند، حاصلی جز این نخواهد داشت که گلایههای خانوادگی به بیرون از خانه برده شود! هر چند که سالهاست حرف خانواده بیرون از خانه زده میشود و کمتر کسی هست که پشت اعضاء خانواده بایستد و لااقل زمانی که فیلمی از یک فیلمساز درخشان در جمعی غیرسینمایی و برای تعیین حد و حدود بیمورد نمایش داده میشود و یا حقی از هنرمندی ضایع میشود، در همین فضای مجازی قد علم کند و فریاد بزند که آقا حرف خانه را بیرون از خانه نبرید. هر چند که این هم ممکن نبوده و نیست!
اینکه تمام انتقادها را پشت کلماتی چون حسادت، منفعت طلبی، بیسوادی و … پنهان کنیم و خود را محق و دیگران را ناحق بدانیم، بی انصافی محض است، چون این روزها تمام این گزارهها دهان به دهان در میان اکثر سینماییها میچرخد و در چهرهها نمایان است و روز به روز هم بیشتر میشود و فضا را مسموم می کند.
انتقاد را به یک برنامه تلویزیونی منحصر نکنید، چون شما کاری کردید که همین برنامه که بسیاری با آن مخالف بودند، گاهی در شبهای جشنواره دلشان با حرفهای منتقد و مجری آن خنک شد و بیشک شما با عملکرد و راهبرد اشتباهتان، «هفت» را به یکی از دورههای پربینندهاش تبدیل کردید و خودتان هم مقابل آن به تماشا نشستید. گیریم که این برنامه بد حرف میزند و بد انتقاد میکند و توهین میکند و به قول شما خصومت آشکار با سینما دارد، اما سایتها، خبرگزاریها، روزنامهها و مجلات را هم بخوانید، هر چند که میدانم میخوانید، پس لطفا پاسخ بدهید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- بیانیه انجمن بازیگران درباره هتک حرمت زنان/ شکایت میکنیم
- پاسخ انتقاد توهین و تهدید نیست!/ واکنش خانه سینما به اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت»
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش