سینماسینما، میثم محمدی: باز هم پای انتقاد به میان آمد و برخیها همه چیز را در هم تاب دادند و بدون داشتن تاب نقد شروع به تکنگاری کردند و فرار رو به جلو را در دستور کار قرار دادند! بعید میدانم رسانهای باشد که از این دوره جشنواره فیلم فجر رضایت داشته و آن را در قالب نوشتهای منتشر کرده باشد! هر چقدر که در فضای مجازی و سایتها و خبرگزاریها، فارغ از هر رنگ و رو و دسته و جناحی بگردیم، حتی سطرهایی اندک هم در خصوص مثبت بودن برآیند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمییابیم. همه از انتخابهای بد گفتند و از ضعف داوران نوشتند و از کیفیت اکثر فیلمهای جشنواره ناراضی بودند و برای آن هم دلیل و استدلال آوردند و فریادشان بلند شد که این بدترین جشنواره طول تاریخ برگزاری آن در کشور بود و هنوز هم این ابهام برطرف نشده که چطور توانستید چنین جشنواره بدی برگزار کنید؟!
برنامه «هفت» هم خودش را به موج ایجاد شده سپرد و با ادبیات و استراتژی مجری و منتقدش که هر کدام فارغ از حق و ناحق بودنشان ویژگیهایی دارند، از قافله عقب نماند و به انتقاد از این دوره جشنواره پرداخت. اینکه حالا و پس از این موج پرخروش انتقاد از جشنواره در رسانه های مختلف چاپی، اینترنتی و فضای مجازی فقط نوک پیکان تخریب را به سمت یک برنامه تلویزیونی بگیریم که به نظر من جشنواره با عملکرد خود و اشکالات فراوانی که داشت فضا را برای جولان بیشتر آنها فراهم کرد و وجاهت بیشتری به آن داد، بی انصافی در حق اهالی فن و کسانی است که بدون وابستگی به این برنامه به شناسایی و کنکاش در ضعف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پرداختند.
اینکه مسئولان و داوران جشنواره در قبال انتقادها سکوت کنند و پاسخ قانع کنندهای به رسانهها ندهند و پنبه در گوش گذاشته و مدام از عملکرد خود دفاع کنند، حاصلی جز این نخواهد داشت که گلایههای خانوادگی به بیرون از خانه برده شود! هر چند که سالهاست حرف خانواده بیرون از خانه زده میشود و کمتر کسی هست که پشت اعضاء خانواده بایستد و لااقل زمانی که فیلمی از یک فیلمساز درخشان در جمعی غیرسینمایی و برای تعیین حد و حدود بیمورد نمایش داده میشود و یا حقی از هنرمندی ضایع میشود، در همین فضای مجازی قد علم کند و فریاد بزند که آقا حرف خانه را بیرون از خانه نبرید. هر چند که این هم ممکن نبوده و نیست!
اینکه تمام انتقادها را پشت کلماتی چون حسادت، منفعت طلبی، بیسوادی و … پنهان کنیم و خود را محق و دیگران را ناحق بدانیم، بی انصافی محض است، چون این روزها تمام این گزارهها دهان به دهان در میان اکثر سینماییها میچرخد و در چهرهها نمایان است و روز به روز هم بیشتر میشود و فضا را مسموم می کند.
انتقاد را به یک برنامه تلویزیونی منحصر نکنید، چون شما کاری کردید که همین برنامه که بسیاری با آن مخالف بودند، گاهی در شبهای جشنواره دلشان با حرفهای منتقد و مجری آن خنک شد و بیشک شما با عملکرد و راهبرد اشتباهتان، «هفت» را به یکی از دورههای پربینندهاش تبدیل کردید و خودتان هم مقابل آن به تماشا نشستید. گیریم که این برنامه بد حرف میزند و بد انتقاد میکند و توهین میکند و به قول شما خصومت آشکار با سینما دارد، اما سایتها، خبرگزاریها، روزنامهها و مجلات را هم بخوانید، هر چند که میدانم میخوانید، پس لطفا پاسخ بدهید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- بیانیه انجمن بازیگران درباره هتک حرمت زنان/ شکایت میکنیم
- پاسخ انتقاد توهین و تهدید نیست!/ واکنش خانه سینما به اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت»
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار