سینماسینما، میثم محمدی: باز هم پای انتقاد به میان آمد و برخیها همه چیز را در هم تاب دادند و بدون داشتن تاب نقد شروع به تکنگاری کردند و فرار رو به جلو را در دستور کار قرار دادند! بعید میدانم رسانهای باشد که از این دوره جشنواره فیلم فجر رضایت داشته و آن را در قالب نوشتهای منتشر کرده باشد! هر چقدر که در فضای مجازی و سایتها و خبرگزاریها، فارغ از هر رنگ و رو و دسته و جناحی بگردیم، حتی سطرهایی اندک هم در خصوص مثبت بودن برآیند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمییابیم. همه از انتخابهای بد گفتند و از ضعف داوران نوشتند و از کیفیت اکثر فیلمهای جشنواره ناراضی بودند و برای آن هم دلیل و استدلال آوردند و فریادشان بلند شد که این بدترین جشنواره طول تاریخ برگزاری آن در کشور بود و هنوز هم این ابهام برطرف نشده که چطور توانستید چنین جشنواره بدی برگزار کنید؟!
برنامه «هفت» هم خودش را به موج ایجاد شده سپرد و با ادبیات و استراتژی مجری و منتقدش که هر کدام فارغ از حق و ناحق بودنشان ویژگیهایی دارند، از قافله عقب نماند و به انتقاد از این دوره جشنواره پرداخت. اینکه حالا و پس از این موج پرخروش انتقاد از جشنواره در رسانه های مختلف چاپی، اینترنتی و فضای مجازی فقط نوک پیکان تخریب را به سمت یک برنامه تلویزیونی بگیریم که به نظر من جشنواره با عملکرد خود و اشکالات فراوانی که داشت فضا را برای جولان بیشتر آنها فراهم کرد و وجاهت بیشتری به آن داد، بی انصافی در حق اهالی فن و کسانی است که بدون وابستگی به این برنامه به شناسایی و کنکاش در ضعف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پرداختند.
اینکه مسئولان و داوران جشنواره در قبال انتقادها سکوت کنند و پاسخ قانع کنندهای به رسانهها ندهند و پنبه در گوش گذاشته و مدام از عملکرد خود دفاع کنند، حاصلی جز این نخواهد داشت که گلایههای خانوادگی به بیرون از خانه برده شود! هر چند که سالهاست حرف خانواده بیرون از خانه زده میشود و کمتر کسی هست که پشت اعضاء خانواده بایستد و لااقل زمانی که فیلمی از یک فیلمساز درخشان در جمعی غیرسینمایی و برای تعیین حد و حدود بیمورد نمایش داده میشود و یا حقی از هنرمندی ضایع میشود، در همین فضای مجازی قد علم کند و فریاد بزند که آقا حرف خانه را بیرون از خانه نبرید. هر چند که این هم ممکن نبوده و نیست!
اینکه تمام انتقادها را پشت کلماتی چون حسادت، منفعت طلبی، بیسوادی و … پنهان کنیم و خود را محق و دیگران را ناحق بدانیم، بی انصافی محض است، چون این روزها تمام این گزارهها دهان به دهان در میان اکثر سینماییها میچرخد و در چهرهها نمایان است و روز به روز هم بیشتر میشود و فضا را مسموم می کند.
انتقاد را به یک برنامه تلویزیونی منحصر نکنید، چون شما کاری کردید که همین برنامه که بسیاری با آن مخالف بودند، گاهی در شبهای جشنواره دلشان با حرفهای منتقد و مجری آن خنک شد و بیشک شما با عملکرد و راهبرد اشتباهتان، «هفت» را به یکی از دورههای پربینندهاش تبدیل کردید و خودتان هم مقابل آن به تماشا نشستید. گیریم که این برنامه بد حرف میزند و بد انتقاد میکند و توهین میکند و به قول شما خصومت آشکار با سینما دارد، اما سایتها، خبرگزاریها، روزنامهها و مجلات را هم بخوانید، هر چند که میدانم میخوانید، پس لطفا پاسخ بدهید!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- بیانیه انجمن بازیگران درباره هتک حرمت زنان/ شکایت میکنیم
- پاسخ انتقاد توهین و تهدید نیست!/ واکنش خانه سینما به اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد