امیر حسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه، یادداشت مفصلی در شماره جدید نشریه تجربه و در پرونده ویژه این نشریه (به مناسبت درگذشت کیارستمی )منتشر کرده و در بخشهایی از آن نکات جالبی را مطرح کرده است .
به گزارش سینماسینما ،علم الهدی در بخش هایی از این یادداشت نوشته : در شورای سیاست گذاری گروه هنر وتجربه که با حضور نخبگان سینمایی شکل گرفت ، بر آن بودیم که فرصت ویژه ای برای فیلم های خاص و مخاطبان خاص فراهم کنیم و چه کسی خاص تر از استاد کیارستمی. اینچنین بود که در همان اولین برنامه ی سینمای هنر و تجربه در پاییز ۱۳۹۳ دو فیلم کوتاه «لباسی برای عروسی» و «مسافر» را در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نمایش دادیم. مالک هر دو اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. کپی ای که از فیلم مسافر به دستمان رسید چنان که باید و شاید کیفیت مناسبی نداشت. با این همه نمایش همین کپی هم برای مان غنیمت بود. در یکی از نوبت های اکران این دو فیلم در پردیس کوروش،گروه هنر و تجربه سعادت میزبانی استاد را یافت. او که در کنار مشتاقان و علاقمندان آثارش به تماشای فیلم نشسته بود از اکران فیلم ها قدردانی کرد. اما چنان که از او انتظار می رفت غیراستاندار بودن کیفیت «مسافر» را برنتافت و اعتراض اش را به صراحت بیان کرد. این تنها نسخه ای بود که مالک فیلم در اختیارمان گذاشته بود اما توضیحات ما برای ایشان کافی نبود. چون هرگز به آنچه نمی اندیشید تن دادن به محدودیت هایی از این دست بود.
/اصلاحات به مدد ابزار/
علم الهدی درادامه افزوده :شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه پس از اکران آن دو فیلم کوتاه، تصمیم گرفت این بار فرصت اکران یکی از فیلم های بلند ایشان را فراهم آورد. بر این اساس اکران فیلم «مثل یک عاشق» را به وزارت محترم ارشاد پیشنهاد دادیم. ارشاد بر اساس مضمون خاص فیلم و تفاوت های فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن ، از ما خواست که فیلم دیگری پیشنهاد کنیم. گزینه ی بعدى فیلم «کپی برابر اصل» بود. برای دریافت مجوز اکران این فیلم مجبور به ایجاد اصلاحاتی در نحوه ی پوشش بازیگر زن شدیم! اصلاحات به مدد نرم افزارهای کامپیوتری و سخت جانی ما ایجاد شد. مرحله ی بعد دوبله ی فیلم بود. تمام مراحل دوبله با نظارت مستقیم استاد و وسواس های همیشگی شان به سرانجام رسید و «کپی برابر اصل» در سی و سومین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر با حضور استاد نمایش داده شد. بعد از نمایش فیلم از من خواست که یک نسخه ی ویدیویی فیلم را به دست اش برسانم و در حالیکه می خندید گفت قصد دارد این نسخه را برای خانم ژولیت بینوش ارسال کند تا ببیند که فیلم چگونه در ایران به نمایش در آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





