امیر حسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه، یادداشت مفصلی در شماره جدید نشریه تجربه و در پرونده ویژه این نشریه (به مناسبت درگذشت کیارستمی )منتشر کرده و در بخشهایی از آن نکات جالبی را مطرح کرده است .
به گزارش سینماسینما ،علم الهدی در بخش هایی از این یادداشت نوشته : در شورای سیاست گذاری گروه هنر وتجربه که با حضور نخبگان سینمایی شکل گرفت ، بر آن بودیم که فرصت ویژه ای برای فیلم های خاص و مخاطبان خاص فراهم کنیم و چه کسی خاص تر از استاد کیارستمی. اینچنین بود که در همان اولین برنامه ی سینمای هنر و تجربه در پاییز ۱۳۹۳ دو فیلم کوتاه «لباسی برای عروسی» و «مسافر» را در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نمایش دادیم. مالک هر دو اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. کپی ای که از فیلم مسافر به دستمان رسید چنان که باید و شاید کیفیت مناسبی نداشت. با این همه نمایش همین کپی هم برای مان غنیمت بود. در یکی از نوبت های اکران این دو فیلم در پردیس کوروش،گروه هنر و تجربه سعادت میزبانی استاد را یافت. او که در کنار مشتاقان و علاقمندان آثارش به تماشای فیلم نشسته بود از اکران فیلم ها قدردانی کرد. اما چنان که از او انتظار می رفت غیراستاندار بودن کیفیت «مسافر» را برنتافت و اعتراض اش را به صراحت بیان کرد. این تنها نسخه ای بود که مالک فیلم در اختیارمان گذاشته بود اما توضیحات ما برای ایشان کافی نبود. چون هرگز به آنچه نمی اندیشید تن دادن به محدودیت هایی از این دست بود.
/اصلاحات به مدد ابزار/
علم الهدی درادامه افزوده :شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه پس از اکران آن دو فیلم کوتاه، تصمیم گرفت این بار فرصت اکران یکی از فیلم های بلند ایشان را فراهم آورد. بر این اساس اکران فیلم «مثل یک عاشق» را به وزارت محترم ارشاد پیشنهاد دادیم. ارشاد بر اساس مضمون خاص فیلم و تفاوت های فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن ، از ما خواست که فیلم دیگری پیشنهاد کنیم. گزینه ی بعدى فیلم «کپی برابر اصل» بود. برای دریافت مجوز اکران این فیلم مجبور به ایجاد اصلاحاتی در نحوه ی پوشش بازیگر زن شدیم! اصلاحات به مدد نرم افزارهای کامپیوتری و سخت جانی ما ایجاد شد. مرحله ی بعد دوبله ی فیلم بود. تمام مراحل دوبله با نظارت مستقیم استاد و وسواس های همیشگی شان به سرانجام رسید و «کپی برابر اصل» در سی و سومین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر با حضور استاد نمایش داده شد. بعد از نمایش فیلم از من خواست که یک نسخه ی ویدیویی فیلم را به دست اش برسانم و در حالیکه می خندید گفت قصد دارد این نسخه را برای خانم ژولیت بینوش ارسال کند تا ببیند که فیلم چگونه در ایران به نمایش در آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





