سینماسینما، حمید باباوند:
شاید باید زودتر مینوشتم که به نظرم تختی نمیتواند در گیشه موفق شود، آن هم به چند دلیل ساده.
- فیلم غلامرضا تختی سیاه و سفید است و تجربه سینما در کشور ما نشان داده است که فیلمهای سیاه و سفید از اقبال کمتری برخوردارند.
- روایت بهرام توکلی از زندگی تختی برخلاف باورهای عمومی است. مردم دوست دارند قهرمانشان شهید باشد؛ مرگ یا خودکشی را برای او دون شان میدانند.
- روایت فیلم غلامرضا تختی نه چندان در قهرمانی او عمیق میشود؛ نه آن چنان که باید زندگی عاشقانهاش را بازگو میکند؛ نه زندگی اجتماعی او را میتواند به تمامی روایت کند.
مرور تجربه سینمایی بهرام توکلی نشان میدهد که او چندان با سینمای قهرمانپرور میانهی خوبی ندارد. فیلمهای او نقش اولهای شکسته و بستهای دارد که از دنیای خودشان بیرون آمدهاند و در دنیای جدیدی گرفتار شدهاند. کسانی که در دنیای جدید سردرگم هستند. داستانهای توکلی بیش از آن که داستان شخصیت باشد، داستان موقعیت است. او موقعیتهای عجیبی خلق میکند که هر شخصیتی در برابر آن کم میآورد. شاید بههمین دلیل است که اسم فیلمش به جای جهان پهلوان تختی میشود غلامرضا تختی. او نمیخواهد قهرمان و جهان پهلوان داشته باشد. او به دنبال شخصیتی است که در موقعیتهای بزرگتر از قد و قوارهی خودش گرفتار است. همانطور که فیلم پابرهنه در بهشت، یحیی را در آسایشگاه بیماران علاجناپذیر میان داستانهایی نشان میدهد که دیگر اثری از شخصیت اول فیلم باقی نمیماند. فراموش میکنی که از کجا آمده بود و چرا گرفتار این شرایط بود! تختی توکلی در جامعهای گرفتار است که در هر گوشهاش مشکلی وجود دارد. مشکل، مشکل است چه آن که دخترکی نیازمند پدری کردن تختی در آیین خواستگاریاش است، چه آن جا که تختی میخواهد عنوان و قهرمانیاش را در فضای سیاست برای مقابله با فساد حاکمیت هزینه کند.
شاید سکانس بینظیر گود باغچالی در فیلم غلامرضا تختی بهتر از هر تصویری نشان دهندهی شیوه روایت توکلی باشد. تختی به واسطه افتادن در آب سیاه، فقط یک قدم تا مرگ فاصله دارد، اما جامعه اطرافش چنان درگیر مشکلات زندگی هستند که مردن یا زنده ماندن یک کودک برایشان تفاوتی ندارد. مخاطب کودکی را میبیند که با کرمها بازی میکند؛ کودکی که کنار سگها آرام گرفته است. لباسهای پارهای که هیچ پوششی برای بدن محسوب نمیشوند. بزرگترین حرکت قهرمانانه زنده ماندن در این فضا است.
روایت بهرام توکلی از زندگی تختی همانطور که از اسمش پیداست؛ روایت یک زندگی است، اما توکلی درگیر تعارضی شده است که معلوم نیست نتیجهاش برای مخاطب هم به اندازه او خوشآیند باشد. او در تلاش است تا زندگی یک اسطوره را بدون برجستگیهایش روایت کند. اسطورهای که به خاطر قدرتش در اذهان جاودانه شده حالا باید بدون هیچ کدام آن ویژگیها خود را به نمایش بگذارد. فکر کن به طاووس بگویی زیبا باش بدون آن تاج و دم.
موقعیت تختی در فیلم بهرام توکلی، شرایط اسطورهای است که از سرزمین جادوییاش بیرون آمده و دیگر ابهتی ندارد؛ اژدهایی که همه میخواهند با او عکس «سلفی» بگیرند. توکلی آگاهانه نمیخواهد در هیچ فضایی قهرمان بسازد. یک بار دیگر تنگه ابوقریب را ببینید، شاید این موضوع را بهتر متوجه شوید. رزمندههایی که درگیر زندگی روزمره هستند به جای مرخصی وارد میدان جنگ میشوند. «حسن» حتی هنوز لباس رزم به تن ندارد. رزمندگانی که پیروز نمیشوند اما اسطوره میشوند اما نه در قالب همان تیپی که همیشه نشان داده شدهاند. به همین خاطر اوج تصویر قهرمانانهی فیلم زمانی است که اسامی شهدا در آخر فیلم بر پرده نقش میبندد. اسمهایی که حتی خوانده نمیشوند، اما مخاطب را روی به احترام موقعیتشان از جا بلند میکنند. تمام لحظات فیلم تنگهی ابوقریب روایتگر شخصیتهایی است که قهرمان نیستند. مانند هر انسان دیگری اشتباه دارند. حالات روحی مختلف دارند از شادی و اندوه و … .
تختی اسطورهای در فیلم توکلی بین شخصیتی عادی و قهرمان گرفتار است. توکلی تلاش میکند تختی را در شرایط و موقعیتهای خاص قرار دهد اما شخصیت برساختهی او هیچ بالا و پایینی ندارد. نه عصبانی میشود و نه خوشحال. چهرهاش خشک است، بدون هیچ حرکتی. تعارض بزرگ فیلم غلامرضا تختی در این جا شکل میگیرد؛ شخصیتی که در خاطرهی جمعی بسیار اخلاقی و احساساتی است زندگی کاملا عادیای دارد که اتفاقا با کمکهایش میتواند زندگی دیگران را مختل کند و قبل از همه زندگی خودش را. او به دوستش کمک میکند که گلفروشی راه بیندازد. از یک سو میخواهد کارش هدیهای باشد به دوست نیازمندش اما از سوی دیگر دائم در حال برداشت از عواید گلفروشی است تا جایی دوستش تصور میکند دارد تاوان شراکت را میدهد. تختی اسطورهای در موقعیتهایی گرفتار شده است که توان رویارویی با آنها را ندارد، حالا میخواهد تکرار رتبه اول مسابقات کشتی جهان باشد یا دادن هزینه بیمارستان فلان نیازمند. او از یک سو زمین اهدایی شاه را برمیگرداند و از سوی دیگر برای گذران زندگی از دیگران قرض میگیرد بدون آن که برای برگرداندن آن برنامهای داشته باشد.
توکلی میخواهد با اسطوره ملی مانند شخصیت فیلمهای گذشتهاش برخورد کند. او قهرمان را از صندلیاش بلند کرده و آورده تا کنار سفرهی بزرگی بنشاند که هیچ کس از بابت حضور و زندگی نه شادی میکند و نه فخر میفروشد. تختی در کنار این سفره غریب افتاده است. سفرهی بهرام توکلی آدم بیشناسنامه و بیادعا میخواهد، اما تختی حتی اگر ادعایی نداشته باشد؛ شناسنامهای دارد که نمیتوان توی دو ساعت تاریک سالن سینما؛ مهر ابطال بر آن زد.
بهرام توکلی فیلم بزرگی ساخته است که از نظر تولید مانند فیلم تنگه ابوقریب تجربه خاص و مهمی در سینمای ما به حساب میآید اما از سوی دیگر فیلمنامهای نوشته که موضوعش زندگی یک قهرمان است اما در روایت توکلی قهرمان جایی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
- قهرمانی متولد می شود/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- آیین پهلوانی/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری