در میان فیلمهایی که هر سال در جشنواره فجر رونمایی میشوند معمولا آنهایی که جایزه بیشتری گرفتهاند یا مردم بیشتر دوست داشتند، در اولویت اکران نوروزی قرار میگرفتند اما امسال شرایط از هر سال دیگری متفاوت تر است چرا که بخشی از فیلمهای قابل توجه جشنواره چهلویکم بخاطر رکورد گیشه در ماههای گذشته به نظر میرسد، کمتر تمایلی به اکران در ایام نوروز که با ماه رمضان هم تلاقی پیدا کرده، دارند؛ از آن طرف انبوهی از فیلمهای به نمایش درنیامده هم وجود دارد که البته معلوم نیست آیا در ریل جدید سینما برای اکران جا میگیرند یا خیر!؟
به گزارش سینماسینما، در سالهای پیش از کرونا که شرایط عادی بر جریان اکران حاکم بود، پس از پایان جشنواره فجر تب و تاب برای انتخاب فیلمهای اکران نوروزی زیاد میشد و گاهی کار به حاشیههای پشت پرده هم میکشید چرا که برخی مدعی بودند شیوه عادلانهای برای انتخاب فیلمها در بهترین و پرمخاطبترین نوبت اکران سال وجود ندارد. اما حالا دیگر خبری از آن دعواها نیست و بعد از دو، سه سال سخت کرونایی که مخاطب را از سینما دور کرد و بعد هم طبق اذعان کارشناسان شرایط اجتماعی اخیر در جامعه دوری بیشتر مردم را از سینما به دنبال داشت و باعث شد تا اکران نوروز با پیچیدگیهای بیشتری مواجه شود.
هفته گذشته دبیر شورای صنفی نمایش (همایون اسعدیان) اعلام کرد که تا آن زمان هیچ فیلمی متقاضی اکران نوروزی نبوده و پیگیریها از برخی صاحبان فیلمهای شرکتکننده در جشنواره فجر امسال هم نشان میدهد بعضی فیلمهایی که شاید بهخاطر حضور بازیگران مطرحشان مخاطب بیشتری را به سینما بکشانند تا چند ماه آینده هیچ برنامهای برای اکران ندارند.
در کنار اینها باید یادآوری کرد که علاوه بر ۲۴ فیلمی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال بودند و بقیه فیلمهایی که در جشنواره نبودند، مثل فیلمهای کیانوش عیاری یا پرویز شهبازی، تعداد قابل توجهی از فیلمهای دو دوره قبل جشنواره فجر نیز هنوز به اکران در نیامدهاند. البته به این فیلمها باید آثار دیگری را هم اضافه کرد که در چند سال اخیر به بهانه جشنواره یا حتی اکران عمومی در پیچ و خم ممیزی گیر افتادهاند و هنوز مشکل آنها حل نشده است
یک نکته قابل تامل درباره برخی از این فیلمها این است که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در یک ماه گذشته بارها بر آغاز دورانی تازه در سینما و ریلگذاری جدید تاکید کردند و این پرسش مطرح میشود که آیا فیلمهای در صف اکران بخصوص آنهایی که هنوز پروانه نمایش نگرفتهاند اجازه حرکت در این ریل را پیدا خواهند کرد؟
با این حال و به بهانه نزدیک شدن به اکران نوروزی که معمولاً از نیمه دوم اسفند آغاز میشد، اسامی بعضی فیلمهایی که از دو جشنواره گذشته تا کنون به اکران عمومی نرسیدند، مرور میکنیم البته این اسامی، جدا از حدود ۳۰۰ فیلمی هستند که بارها مسئولان سینمایی از آنها به عنوان فیلمهای پشت خط اکران یاد کردهاند.
در دو سال گذشته، فیلمهای «برف آخر» به کارگردانی امیرحسن عسگری، «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی، «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری، «بی مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی، «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «درب» به کارگردانی هادی محقق، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی، «ضد» به کارگردانی امیرعباس رفیعی، «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی، «روشن» به کارگردانی روحالله حجازی، «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی، «مصلحت» به کارگردانی، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی در جشنوارههای سیونهم و چهلم فیلم فجر نمایش داده شدند اما هنوز اکران نشدهاند.
علاوه بر این فیلمها به «قصیده گاو سفید» میتوان اشاره کرد که در مقطعی نسخه قاچاق آن منتشر شد اما هنوز رنگ پرده را ندیده است، همچنین «برادران لیلا» که پس از رونمایی در جشنواره فیلم کن درگیر مشکلاتی فراتر از سازمان سینمایی است.
«کوچه ژاپنیها» امیرحسین ثقفی و «عروسک» زنده یاد اصغر یوسفینژاد هم سال گذشته متقاضی شرکت در جشنواره فجر بودند که پروانه نمایش نگرفتند و هنوز هم اکران نشدهاند.
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «برف آخر»؛ جادههای سرد
- یادداشتی کوتاه درباره «خائن کشی»؛ تاریخ به مثابه ابزاری برای تغییر فضا
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





