تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۲/۰۳ - ۱۴:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 104636

سینماسینما، پیروز کلانتری:

۱٫ خیلی از فیلمهایم سفارشهایی بوده، یا در دل مجموعههایی کار شده است؛ و کاری که به نظر میرسد یاد گرفتهام، گره زدن سفارش و فضای شکلگیری یک فیلم از یک مجموعه، به مواجهات و دغدغههای شخصیام است. موضوع ساختن مستند «همایون» درباره همایون صنعتی (مدیر انتشارات فرانکلین و چاپخانه افست و خیلی از موسسات و فعالیتهای دیگر قبل و بعدِ انقلاب) هم در ارتباط و گفتوگوی میان محمود باقری (مدیر لیامفیلم) و امید بلاغتی با من برای ساختن فیلمهایی از آدمهای مهم و موثر، که کمتر شناخته شدهاند، شکل گرفت.

۲٫ رابطه درست و موثر بین همین سه ضلع شکلیابی فیلم، در نقش سرمایهگذار، مجری طرح و تهیهکننده و کارگردان، برای من یک حاصل مهم و خاص این همکاری بود. سرمایهگذاری که شاید فیلم مقبولش، متمرکزتر بر خصوصیات مدیریت و کارآفرینی همایون صنعتی بود، اما در جایگاه رابطه با کارگردانی که تهیهکننده فیلم هم بود، پذیرفت که فیلم سفرهای پهنتر بگشاید. هم همایون صنعتی را، که بهرغم حضور و تاثیر غریبش برای خیلیها ناشناخته بود، همدلانه به مخاطب بشناساند و هم اینکه از ریزبینی در فعالیتها و کارهای او گذر کند و به روایت احوال و شکل دادن شخصیت او و پرورش درام رابطه با او نزدیک شود. فیلمی برای دعوت عمومیتر برای رابطه با همایون. در جا انداختن این شمایل از فیلم و این رابطه، نقش امید بلاغتی، به عنوان مجری طرح و آشنا و نزدیک به خصوصیات و دغدغههای هم سرمایهگذار و هم کارگردان، بسیار مهم و موثر بود. او بیش از آنکه به تلفیق این دغدغهها و جایگاهها فکر کند – که اغلب به هم این و هم آن و نیمی یا سهمهایی از هر دو میانجامد – به ایجاد فضای احترام هر یک از ما دو طرف به جایگاه طرف مقابل و لحاظ کردن این جایگاهها در جنس و خصوصیات حرفهای فیلم یاری رساند، که قطعا تاثیر کارآتر و نتیجهبخشتری است.

۳٫ همایون صنعتی را شخصیت بسیار پیچیدهای دیدم که نه منابع مکتوب تاکنون و نه این فیلم، به جزئیات و پیچیدگیهای حضور و حرکت طولی و عمقی زندگی او دست نیافتهاند. هدفم را هم برملا کردن این مکنونات نگذاشتم. برای کسی که ناشناخته است، ابتدا باید سفره درست پهن کرد برای دعوت درست به رابطه با او. بلوچستان هم اقلیم ناشناخته سرزمین ماست و انگار دنیایی است دیگر. هم در فیلم بی حرف و گفتار و خلوت قبلیام، «واریته بلوچی» درباره بلوچستان، و هم در این فیلم تماما شکلیافته از گفتار من و صنعتی و گفته  های سرکنندگان نزدیک با او، این را خواستم: درآوردن جنس حضور بلوچستان و همایون. نه شناساندن این دو، بلکه دعوت برای شناخت آنها.

۴٫ سختی کار در به بار نشاندن دو کار متفاوت معرفی همایون و پیگیری مواجهه با او بود، که خود قصه دیگری است  

 

کارگردان  «همایون»، مستندی درباره همایون صنعتی

منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها