سینماسینما، حسین معززی نیا در سازندگی نوشت: این عادی نیست که سرخپوست به یکی از فیلمهای تحسینشدهی جشنوارهی سال گذشته تبدیل شود. هر جور که حساب کنیم عادی نیست.
اینکه خیلیها یکی از دو سه فیلم منتخبشان این باشد، و حتی در نظرخواهی اخیر مجلهی فیلم به فهرست بهترینهای تاریخ سینمای ایران چند نفر هم راه یابد یعنی یک مشکل اساسی در تعاریف اولیهی ما وجود دارد. در سینمای ایران چه میگذرد و توقعها در چه سطح است که فیلمی چنین معیوب میتواند جلب توجه کند؟
بله، این واضح است که برای طراحی صحنه، ساختوساز محیط، کارکرد رنگ و نور در لوکیشن، طراحی صورت و لباس بازیگران و خیلی از دیگر جزئیات، کار شده، فکر شده و دستاوردهایی هم حاصل شده. اما خب که چه؟ چطور میشود در فیلمی که آشکارا قصهگوست و بنا دارد با تعلیق پیش برود و از گرهافکنی، نقطه عطف و حادثه، مطابق با الگوهای سینمای کلاسیک استفاده کند، کیفیت بازیها و رنگ و نور و کار دوربین را جدا از قصه ارزیابی کنیم؟ مگر داریم فیلمی از آنتونیونی تماشا میکنیم؟ این یک فیلم قصهگوست و باید بتواند قصهاش را درست تعریف کند تا موقعیت را باور کنیم، با شخصیتها همراه شویم و آنها را بفهمیم. اما فیلمساز هرچه در متقاعد کردن یک سرمایهگذار برای آمدن پای این پروژه و جمع کردن عوامل فنی ماهر و ستارههای تماشاگرپسند مهارت به خرج داده، کاری را که باید روی کاغذ انجام میداده با همان غلطهایی به نتیجه رسانده که دفعهی قبل، موقع نوشتن فیلمنامهی ملبورن مرتکبش شده بود.
سرخپوست مطابق معمول بسیاری از فیلمهای سالهای اخیر سینمای ایران ایدهی خوبی دارد، با همان شروع میکند و در یک سوم ابتدایی بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد. و همچون بسیاری از فیلمهای سالهای اخیر سینمای ایران، بهمحض تمام شدن جذابیت ایدهی اولیه، مشخص میشود فیلمنامهنویس آنقدر به همان ایده اطمینان داشته که توانسته سی چهل نفر را همراه کند و حالا همگی دارند ما را مشغول میکنند تا نبینیم قصهای باقی نمانده، فیلم دارد دور خودش میچرخد و با آوردن و بردن شخصیت فرعیهای بیربط، وقت تلف میکند. در نتیجه، نیما جاویدی مثل فیلم قبلیاش اینجا هم شروع میکند به تقلب در روایت داستان: فیلمی که اساساً و از مبنا دربارهی ناپدید شدن آدمی در یک مکان است، مکانی که دهها آدم سالهاست در آن کار میکنند، نقشه دارد، مشخصات ثبتشدهی دقیق و روشن دارد، هرگز حتی یک صحنهی متقاعدکننده نشان ما نمیدهد که آدمهای این زندان دقیقاً چه میکنند، کجا را میگردند و چطور وجب به وجب ساختمان را وارسی میکنند و این آدم را پیدا نمیکنند. باید بنا را بر این بگذاریم که خب گشتهاند و پیدا نکردهاند. فیلم به شکل واضحی در کار با جغرافیا و همچنین زمان (ساعت) تقلب میکند. هر وقت دوست دارد هر چیزی را که دلش میخواهد نشان ما میدهد. وقایع مشابه را با زمانبندیهای متفاوت روایت میکند. به قراردادهای خودش پایبند نیست. چون فیلمساز نمیداند این قصه، قصهی زمان است و مکان. لوکیشن هم بیشتر با این نگاه طراحی شده که بشود پروژکتورها را جای مناسب گذاشت، دوربین را حرکت داد و پلانهای درست گرفت، نه اینکه فضا بسازد و بخشی از درام باشد و برای ما روشن کند هر کس از کجا میآید و کجا میرود. فیلم فرار از زندان قواعد خودش را دارد. از حفرهی ژاک بکر تا رستگاری در شاوشنک دارابونت همهشان وقت صرف این میکنند که جغرافیا بسازند و ما را متقاعد کنند هر کس دارد چه میکند، دنبال چه میگردد و نقشه چیست. سرخپوست البته در یک سوم پایانی و در نحوهی کارگردانی سکانسهای تعقیب و گریز با اتومبیل نشان میدهد مشکلش فقط منحصر به فضاهای داخلی نیست.
شاید فیلمساز معتقد است اینها چندان مهم نیست، بهانه است برای خلق پسزمینهی داستان تا بتوانیم زودتر برسیم به شخصیتها. بسیارخب، اینها را که بگذاریم کنار، آنوقت قرار است قصه این باشد که یک رئیس زندان باتجربه و خوشسابقه که مو لای درز کارش نمیرفته حالا بهخاطر چشم و ابروی خانمی که چند ساعت آمده کمکش، اجازه میدهد زندانیاش فرار کند، مقام ریاست شهربانی را از دست بدهد و توبیخ و تحقیر احتمالی را به جان بخرد؟ که چه بشود؟ چون یک خانم چند ساعت جلویش قدم زده؟ این آقای رئیس تا حالا زن در زندگیاش ندیده بوده؟ این خانم چه خصوصیت نادری دارد که با اینکه همهی ما تماشاگران فهمیدهایم قصدش چیست و آقای رئیس هم چند نوبت میبیند دارد با زندانی همدستی میکند تا فراریاش دهد، اجازه میدهد راست راست راه برود؟ و سرانجام هم آقای رئیس لابد عشق را به مقام دنیایی ترجیح میدهد و بعد از آن تعقیب و گریز و کشف راز، همه چیز را رها میکند و میایستد روبهروی معشوق! شوخی داریم؟ من که در تمام طول فیلم فقط دو بازیگر به نام نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار تماشا کردم که تلاش کردهاند متفاوت باشند نه دو کاراکتر قابل فهم که ابتدا روی کاغذ شکل گرفتهاند، و نفهمیدم ستاره پسیانی چرا آن شکلی است و توی فیلم چهکاره است و چرا در این داستان، زن و بچه سرشان را میاندازند پایین میآیند توی زندان، خودشان را توی سلول حبس میکنند و عروسک میدهند به همدیگر.
اسم چنین فیلمی هم میشود سرخپوست، چون جذاب و کنجکاوکننده است. لقبی است ساخته شده برای آدمی که ما هرگز نمیبینیم، و اگر سیهچرده بود و همسلولیهایش به او میگفتند کاکاسیاه فرقی نمیکرد. همهی جزئیات داستانی فیلم و ایدههایی مثل واکس و آن قورباغهی بینوا همینقدر سرهمبندیشده است مثل ابرهای همیشه زیبای توی آسمان اطراف زندان که با کامپیوتر ساخته شدهاند و بدجوری توی ذوق میزنند.
قصههای درجه یک و فیلمهای بزرگ بر مبنای نیتها و ایدههای توی ذهن ما ساخته نمیشوند؛ بلکه باید روی پرده جان پیدا کنند. به کسی که این جانبخشی را بلد است میگویند فیلمساز.
منبع: سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- گفتوگو با حسین معززینیا درباره حواشی این روزهای فیلم «قهرمان»
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- چرا مستند «آقا مرتضی»، جنجالی و پرحاشیه شد؟
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش