پلاسکو، قبل از آن صبح دم ویرانگر، تجسم روح و آرزوهای دور و دراز تهران مدرن متقدم بود و تجسد فانتزی متروپولیس شرقی. ساختمان «پلاسکو» در کارت پستال های دهه ۴۰ «نماد» بود؛ یکی از نمادهای تهران مدرن، مکانی برای سیاحت و تجارت؛ برجی مرتفع که جذابیتش فقط چشمان نگران و جست وجو گر مسافران شهرستانی پرتاب شده به تهران را خیره نمی کرد.
به گزارش سینماسینما، پلاسکو، برای تهرانی ها هم جذاب بود و رازورزی های شبانه با آن، زبانزد همگان. بااین حال پلاسکو و دیگر ساختمان های بلندمرتبه، سازنده تهران ایده آل نبودند؛ در پس ساختن این سازه ها، آینده ای تیره و دیستوپیایی نهفته بود؛ این سازه ها در واقعیت امر به روح معماری «قاجار- پهلوی» تهران قدیم خیانت کردند. پلاسکوی ۱۷ طبقه، ساختمان آلومینیوم ۱۳ طبقه در خیابان جمهوری و ساختمان ۱۹ طبقه «بانک کار» در خیابان حافظ، به عنوان نمادهای ارتفاع و تجدد در تهران دهه ۴۰، فاقد هرگونه ارزش معمارانه بودند. پلاسکو در بین آنها برای خود ماجرایی داشت. سال ۱۳۴۱ در ۱۷ طبقه به عنوان بلندترین آسمان خراش خاورمیانه ساخته شد؛ با طراحی مهندسان معمار کلیمی (احتمالاآلمانی) و سرمایه گذاری حبیب القانیان در تقاطع استانبول، چهارراه معماری و سیاست و هنر. سال های زیادی نگذشت که پلاسکو، تکثیر شد. برج های بی سروسامان تهران امروز را می توان نوادگان پلاسکو دانست. جریان بلندمرتبه سازی که در دهه ۴۰ از تهران آغاز شد، در دهه ۵۰ سرعت بیشتری گرفت و به شهرستان ها هم سرایت کرد. مجموعه سه بلوک برج «اسکان» در ۲۸ طبقه (۵۶-۱۳۵۲)، برج های سه گانه «آ اس پ» در ۲۶ طبقه، پارک دوپرنس (۵۷-۱۳۵۳) در ۲۵ طبقه و برج های «ونک پارک» در ۲۰ طبقه از مهم ترین سازه های مرتفع تهران دهه ۵۰ هستند. پلاسکو سال ها پیش از ویرانی در صبحگاه ۳۰ بهمن، خود شاهد ویرانی دو ساختمان دیگر بود.
سینما برلیان و هتل پالاس دو سازه قاجار-پهلوی بودند که پیمانه عمرشان با آمدن پلاسکو به پایان رسید. این دو ساختمان خراب شدند تا پلاسکو جایگزین آنها شود. شکل گیری سازه های بلندمرتبه در تهران دهه های ۳۰ و ۴۰ و خصوصا دهه ۴۰ برآمده از حس بدگمانی شاه به دولتمردان پدرش بود. پلاسکو، آلومینیوم و امثال آنها حاصل پارانویای شاهی هستند که در پی ویران کردن هرآنچه است که از گذشته نه چندان دور به ارث رسیده بود. پس از آن ورود آمریکایی ها و اصلاحات ارضی مقدمات بلندمرتبه سازی را در تهران فراهم کرد.
در ضلع جنوبی خیابان استانبول از جانب خیابان جمهوری، ساختمان سفارت ترکیه قرار دارد و شاهکار معماری است. سینما مایاک در ابتدای لاله زار از دیگر بناهای ارزشمند سبک قاجار – پهلوی بود که خراب شد.
بلندمرتبه سازی در تهران در واقعیت امر، سمپتوم رشد اقتصادی تهران بود که در سال ۱۳۴۲ آغاز شد و تا حدود یک دهه بعد ادامه داشت. تهران اروپایی پهلوی اول با معماری «قاجار- پهلوی» به تهران آمریکایی استحاله یافت و این شهر به سمت آن رفت تا نسخه دست چندم لس آنجلس شود. دربار پهلوی در همان سال ها از یک معمار آمریکایی- اتریشی یهودی تبار، به نام «ویکتور گروئن» (Victor Gruen) دعوت کرد تا نقشه های جامع شهری، محل سکونت و اشتغال تهران، «منطقه بندی» شود. ویکتور گروئن این ماموریت را با همکاری «عبدالعزیز فرمانفرما» انجام داد. به این ترتیب در سال ۱۳۴۵، «عبدالعزیز فرمانفرما» و «ویکتور گروئن» نخستین طرح جامع تهران را تهیه کردند؛ طرح جامعی که فاقد هرگونه آینده نگری بود. پس از آن و در سال های دهه ۵۰، ولع بلندمرتبه سازی ادامه یافت.
موقعیت ساختمان پلاسکو، در مقام مقایسه با معماری قاجار- پهلوی. ساختمان جلو مال شکلات فروشی «آیبتا» بود که خانم های اشرافی دهه های ۲۰ تا ۵۰، جلو آن صف می کشیدند. عکس را کامران عدل در سال ۱۳۶۳ گرفته است و برای اولین بار است که دیده می شوند.
مقایسه ساختمان های قاجار- پهلوی با پلاسکو. ظرافت معماری قاجار- پهلوی که بالایش یادآور تخت جمشید و هخامنشی بود (پهلوی) و پایینش کاشی کاری و آرک دوره معماری قاجار و در پشت، ساختمان پلاسکو؛ فاقد هرگونه هویت. این عکس ها را کامران عدل در سال ۱۳۶۳ گرفته است.
منبع :شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





