به گزارش سینماسینما، بانوی هنرمند عرصه نمایش این روزها به دلیل کهولت سن و شرایط جسمانی در منزلش استراحت میکند. فعالیت اخیر این هنرمند در رادیو، به حدود یک ماه اخیر و ایفای نقش در دو سریال رادیو نمایش برمیگردد.
یکی از کارهای اخیر این بانوی پیشکسوت همکاریاش با میکائیل شهرستانی در مجموعه نمایش «هزار افسان» بوده است که یکی از شخصیتهای اصلی قصه را بر عهده داشته است. در کمتر از یک ماه پیش این سریال در رادیو نمایش ضبط شده است. این مجموعه شامل همان قصههای «هزار و یک شب» است که هنوز به روی آنتن رادیو نمایش نرفته است.
ژاله علو در «هزار افسان» نقش فخرتاج را ایفا کرده است که این نمایش رادیویی قرار است در پنج قسمت به روی آنتن رادیو نمایش برود.
از دیگر سریالهای اخیر ژاله علو در رادیو نمایش «خانه سه طبقه» است که این مجموعه را مجید حمزه کارگردانی کرده است. ژاله علو در این سریال یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند. این سریال که حدود یک و نیم ماه پیش ضبط شده است قصهای را روایت میکند مبنی بر اینکه در خانهای سه طبقه و قدیمی یکی از همسایهها بدون رضایت دو همسایه دیگر میخواهد خانه را توسط یک بسازوفروش از نو بسازد که این مساله باعث بروز مشکل برای اهالی ساختمان میشود.
این هنرمند پیشکسوت، پس از مدتها با نقش «توران» در سریال رادیویی «خانه سه طبقه» حضور یافت. توران بزرگ یک خانواده است که با محبت و دلسوزی بسیار اهالی ساختمانی را دور هم جمع کرده و بین آنان تفاهم و همدلی برقرار میکند.
«خانه سه طبقه» به نویسندگی: الهام رفیعی، تهیهکنندگی: اشرف السادات اشرف نژاد، صدابرداری: رضا طاهری، افکت : محمدرضا قبادی فر و با هنرمندی : ژاله علو، صفا آقاجانی، شهین دخت نجف زاده، شمسی صادقی، نازنین مهیمنی، شیوا رفیعیان، احمد گنجی، رامین پور ایمان، مهدی نمینی مقدم، مهرداد مهماندوست و محمد آقا محمدی است.

آخرین اجرای تصویری این هنرمند به حضور در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» برمیگردد. او از برگزیدگان هشتمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۹ است.
علو در کوچه شریعت، واقع در محله سنگلج تهران، از پدری ارتشی به دنیا آمد. پدربزرگ وی (علوالسلطنه) از خوشنویسان دوران قاجار بود. او در کودکی آثار ادبی ادیبان ایرانی همچون حافظ و سعدی و مولانا را فرا گرفت. در نوجوانی عضو چند انجمن ادبی و گروه شعرخوانی بود و همین فعالیتها موجبات راهیابی وی به رادیو و گویندگی در آن را در سال ۱۳۲۷، مهیا کرد.
نخستین فعالیتهای هنری وی را گویندگی زنده در رادیو، شامل میشد. وی به اجرای نمایشهای رادیویی میپرداخت و از پایهگذاران برنامه داستان شب بود. اجراهای وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام «ژاله» را برای خود برگزیند.
داستان شب هنوز وجود نداشت و تنها اخبار و مطالبی درباره جنگ متفقین پخش میشد. با این حال ژاله علو کارش را با گویندگی و اعلام برنامهها آغاز کرد ولی قبل از شروع کار در آزمونی جامع شرکت کرد و البته قبول شد.
امتحان آنها هم بیشتر مبتنی بر خواندن شعر و مقالات ادبی بود که علو پذیرفته شد و در نهایت اولین کار هنریش از پشت میکروفن رادیو به صورت زنده پخش شد.

بعدها کم کم نمایشنامههای کوتاه نوشته شد و بازیگران تماشاخانه تهران آن را به صورت نمایشنامههای رادیویی تنظیم و اجرا کردند. مجید محسنی و جمشید شیبانی و حمید قنبری هم پیشپرده میخواندند.
کم کم «داستان شب» جای خود را در رادیو باز کرد. اولین نمایشنامهای که علو برای داستان شب کار کرد «دختر خورشید» نام داشت که نصرتالله محتشم آن را کارگردانی کرد؛ نویسنده برنامه عزیزالله حاتمی و گویندهمانی بود.
این برنامه از ابتدا ساعت ۱۰ شب و با همان آرم مشهور داستان شب پخش میشد. مدتی بعد دستگاههای ضبط در تولید رادیو در میدان ارگ راهاندازی شد و آنها به جای پخش زنده، تمام داستانها را ضبط میکردند و مثلاً برای ضبط قسمتی از نمایشنامه «اتللو» از هفت شب تا صبح در رادیو ماندند!! در مجموع چهار داستان شب در ماه اجرا میکردند که شش قسمتی بودند و در طول هفته پخش میشدند.
جمعهها هم برنامه بعدازظهر جمعه را اجرا میکردند. اجراهای وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام «ژاله» را برای خود برگزیند.
پس از پایان تحصیلات هنرپیشگی در فیلم طوفان زندگی، به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی در چند فیلم سینمایی، وارد عرصه تئاتر شد و نخستین اجرای خود را در سال ۱۳۲۸، در یکی از نمایشهای هنریک استپانیان تجربه کرد. آخرین اجرای تئاتر خود را در سال ۱۳۳۷ و در نمایشی به نام توپاز، به کارگردانی نصرتالله محتشم، انجام داد.

ژاله علو آغازگر دوبلهٔ کارتون در ایران بود و دوبلهٔ بسیاری از کارتونهای والت دیسنی، مانند پینوکیو، سفید برفی، زیبای خفته، سیندرلا، صد و یک سگ خالدار به کارگردانی وی انجام شدهاست.
جشن ۹۰ سالگی ژاله علو فروردین ۹۶ برگزار شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- ژاله علو درگذشت
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- علو صدا در اقتداری زنانه/ به بهانه اهدای جایزه یونسکو به ژاله علو
- پیام تبریک انجمن بازیگران به ژاله علو/ تقدیر یونسکو از بازیگر پیشکسوت
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- اختتامیه هفته بزرگداشت تئاتر / گزارش تصویری
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- «مجبوریم» به تدوین رسید
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





