به گزارش سینماسینما به نقل پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عده ای از کارشناسان معتقدند هر جامعه ای نیاز به سینمای کمدی دارد، زیرا کمدی سبب می شود که جامعه نشاط بگیرد. اما اینکه آیا سینما با جامعه پیش رفته است یا اینکه تفکر در سینمای کمدی به ابتذال کشیده شده است، موضوعی که در شهرفرنگ ۱۴ مرداد مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
بنابر این گزارش، قربان محمدپور معتقد است که اگر فیلمنامه نویس و سناریست ژانر کمدی مورد تقدیر قرار بگیرد، حتما این ژانر پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
وی افزود: ما کمدین هایی مانند رضا عطاران داریم و این کمدین هست که فیلم کمدی را می سازد.
خرازی ها منتقد سینما گفت: ماهیت سینما دهه به دهه در ایران در حال تغییر است. وجه سینما در دهه ۸۰ و ۹۰ بسیار متفاوت از دهه ۶۰ است، زیرا الان انواع و اقسام رسانه ها داریم که فیلم های کمدی را در اختیار دارند. براین اساس، این که چگونه مخاطب را به سالن سینما بکشیم و چگونه آن ها را راضی برگرداندن، موضوع مهمی است.
در ادامه برنامه محمدپورهم با تاکید بر اینکه سینمای ایران را سینمای گیشه است که سرپا نگه داشته است، گفت: سینمای کمدی تفاوت چندانی با دهه ۶۰ تا الان ندارد. از نظر فرم و محتوا تغییراتی کرده است اما از نظر ساختار تغییر خاصی نکرده است. فیلم ها را می توانیم به قوی، متوسط و ضعیف تقسیم کنیم اما بهتر است که واژه ابتذال را حذف کنیم و سینمای کمدی روی سطح حرکت می کند و اگر در عمق حرکت کند، نمی تواند کمدی باشد. شاید ضعیف ترین فیلم در ایران بهتر است از فیلم های کمدی قوی غرب که شوخی های جنسی می کند.
در جمع بندی برنامه شهرام خرازی ها به سینمای ایران، نمره ۹ و قربان محمدپور هم نمره ۱۰ داد و هر دو کارشناس اعلام کردند که ژانر کمدی در ایران بیش تر سطحی نگری و سرگرمی است، و در آن تفکر و تعقل کمتر دیده می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش