تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۴/۳۱ - ۱۵:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 178661

سینماسینما، پاریس: نظر آقای ژیل ژاکوب(منتقد و رئیس سابق جشنواره کن) و آقای میشل سیمان (سردبیرماهنامه سینمائی پوزیتیف، و نویسنده) درباره فیلم  “تقصیر لانگلواشد” به کارگردانی محمد حقیقت را بخوانید.

ساخت این فیلم مستند/داستانی بمدت ۵۲ دقیقه، در سال ۲۰۲۲ در پاریس به زبان فرانسه و فارسی به اتمام رسید و در شصت‌وسومین دوره جشنواره سینمائی پراد- فرانسه (۱۵ تا ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۲) بنمایش درآمد. 

بعد ازجلسه نمایش آن در این جشنواره، با حضور کارگردان و هنرپیشه آن، نوئمی استونس، با تماشاگران جلسه بحث و گفتگو برگزار شد.

پیش ازبرگزاری این جشنواره، در پاریس، آقایان ژیل ژاکوب و میشل سیمان، فیلم را دیده بودند و نظراتشان را چنین ابراز کردند:

ژیل ژاکوب: فیلم “تقصیرلانگلوا شد” خیلی برایم جالب بود که بشیوه زیبا واحساس برانگیز عشق به سینما در آن نشان داده می‌شود. یک گام قابل توجه برای کشف آغاز تاریخ سینمای ایران به شکرانه مصاحبه‌ای که با او کرده‌اید هم هست. خوبی کار شما این است که مصاحبه با او خشک انجام نشده. او پرسوناژفوق العاده‌ای است که قبلا او( فرخ غفاری) را نمی‌شناختم. خوشبختانه که شما به آرشیوهای خوبی برای تصویری کردن مصاحبه با او آورده‌اید. زیرا گفتگو با افراد اگر فقط دوربین فیکس روی آنها باشد، هرچند که حرفهایشان حائز اهمیت باشد، خسته کننده می‌شود. 

فیلم خوب شروع می‌شود، و از طریق اسناد سینمائی، بدون اینکه بودجه بزرگی داشته باشید، تبدیل به یک حس خوب بر دنیای مردگان مورد احترام سازنده (و بطورکلی مردگان) می‌شود، و نفوذ این دختر جوان زیبا به قبرستان با تداعی تاریخ شخصی او بسیار جذاب است…. تبریکات مرا بپذیرید. 

میشل سیمان: ازفیلم واقعا خوشم آمد، بویژه اینکه خیلی خوب هانری لانگلوا، لوته آیسنر و فرغ غفاری را می‌شناختم، غفاری کار نقد نویسی را در مجله پوزیتیف آغاز کرده بود. بنظرم مونتاژ شما بسیار هوشمندانه است، و همچنین سوال وجواب ها که البته همان زمان خودشان انجام نشده، خوب به هم چفت شده،… خیلی دوست دارم بدانم اصل گفتگوها با غفاری کجاست که خیلی خوب و طولانی است و توانسته، شاخص فیلم هم بشود. صحبت‌های او واقعا هیجان انگیز است. این فیلم بنظرم هم طنز دارد و هم احساس برانگیز است، آفرین. 

بخش کوتاهی از این فیلم را ببینید:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها