
✍محمدحسین شیریان
روزنامه نقدحال
🔹از “مشق شب” حرف میزنند، از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا دانشآموز، معلم، پدر و مادر در یک طرف و موافقان سفت و سخت این روزهای صاحبان انتشارات کتابهای کمک درسی با ثروتی بادآورده از فروش میلیاردی کتابهایی که نه به درد دنیا میخورد نه به درد آخرت.
🔹 مدیران کتابهای کمک درسی برای ماندگاریشان با همه گروه روبروی خود دست به یک جنگ تمام عیار زدهاند.
🔹حذف مشق شب، حداقل دانشآموزان را خوشحال کرد اما هنوز وزیر لبهایش را بر آخرین کلمات روی هم نگذاشته بود که مدیران پر قدرت و ثروت کتابهای کمک درسی در یک ترفند غیر اخلاقی پای مراجع را به میان کشاندند.
🔹 آنتنفروشهای صدا و سیما هر ۲۴ ساعت به تبلیغ کتابهای کمک درسی دامن میزنند.
🔹نخستین، بهترین و ملموسترین پژوهش برای مشق شب در تاریخ آموزش و پرورش ایران را فیلم مستند »مشق شب« زندهیاد عباس کیارستمی در سال ۱۳۶۷ میدانم.
🔹دیشب دوباره فیلم را با دقت تمام دیدم. مصاحبه مستقیم با دانشآموزان، تمامنشدن کار دانشآموز پس از حضور در مدرسه و آغاز شیفت بعدی کار او در خانه به همراه خانواده، اوقات آنها به نوشتن مشق، دیکته و حساب میگذرد.
🔹تنبیه و گاه استفاده از کمربند پدران و مادران بر گرده دانشآموزانی که نمیدانند چرا مشق شب اینقدر عذابآور است.
🔹این فیلم، محمدعلی نجفی وزیر وقت را عصبانی کرده بود.
🔹این قلم خود از نتایج زیانبار و کابوس مشق شب در ۱۳۴۴ شمسی درست در تعطیلات عید رنجها برده است.
🔹شاگرد اول بیشتر کلاسها بودم. بر اثر شیطنت همکلاسیام، با او درگیر شدم. اواخر اسفند بود. غیر از تنبیه با شلاق سیمپیچیشده بر کف دست و فلکشدن با ضرباتی تاولزا بر کف پا در حضور صف کلاسها در مدرسه کورش، جریمه شب عید ۷۰ مرتبه از چند درس و چند عملیات کتاب ریاضی روزگار را بر من سیاه کرد.
🔹 بازی ما بلبرینگ بازی، گرگ، گرگ- خط، خط- وسط- وسط و فوتبال بود. بدون اینها عید را چگونه میگذراندم؟ به گریه افتادم. پدر مرحومم که حال زارم را دید از خواهر بزرگترم خواست برای نوشتن هر مشق ۲ ریال به او بدهد تا با کمک خودم مشقهایم را بنویسد. اما باز هم وقت کم آمد و نتوانستم بازی کنم.
🔹شکایت از زیادبودن مشقات مشق شب را به مافیای کنکور اضافه کنید. با ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی. چشمپوشی مدیران کتابهای کمک درسی بر ارقامی که چشمهایشان را از حدقه در میآورد معلوم نیست کلید بخورد یا نه!
🔹سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را در برابر کتابهای کمک درسی عاشق ارقام میلیاردی تنها نمیگذاریم. معاون ابتدایی وزیر اعلام کرد »پژوهشها نشان میدهند رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و برعکس به یک برنامه تنشزا بین بچهها و والدین تبدیل شده است.
🔹/ روزنامه ایران/ یکشنبه ۲۵ آذر/ ص۷«. صدا و سیما در راس همه این مشکلات قرار دارد، گوش به نامه وزیر در توقف پخش تبلیغات کتابهای کمک درسی هم نمیکنند.
🔹هنوز پس از ۵۳ سال وحشتِ مشق شب، ذهنم را آشفته میکند. حال و هوای مدیران سوداگر کتابهای درسی را نمیدانم!
asriran.com
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





