یکصدوپنجاهوپنجمین آیین دیدار فیلمهای هنر و تجربه به آیین دیدار فیلم سینمایی «تمارض» اولین ساخته سینمایی عبد آبست اختصاص داشت که با سخنانی از فرهاد توحیدی و شادمهر راستین برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این مراسم که شامگاه شنبه ۱۵ مهر در موزه سینما برگزار شد، عبد آبست کارگردان این فیلم سینمایی که پیش از این در جشنواره برلین و بیش از ده جشنوارههای خارجی اکران شده است، از نمایش فیلمش در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: «خیلی خوشحالکننده است که برای اولین بار میتوانم آن را روی پرده و بدون زیرنویس و با تماشاگران ایرانی ببینم.
او با اشاره به ناکامی این فیلم در راهیابی به جشنواره فجر سال گذشته، ادامه داد:« بعد از اتفاقاتی که در فجر افتاد و فیلم اصلا به جشنواره راه پیدا نکرد، فکر میکردم این اتفاقات تکرار میشود و فیلم روی پرده هم نمیرود و جا دارد از گروه هنروتجربه تشکر کنم که اگر نبودند، این فیلم نمیتوانست در ایران اکران شود.»
فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس نیز در سخنانی «تمارض» را جزو معدود فیلمهایی دانست که با تعریف هنر و تجربه هماهنگی دارد.
او توضیح داد: «معمولا در گروه هنروتجربه فیلمهایی اکران میشوند که وجه هنری دارند اما بسیاری از آنها از وجه تجربی ضعیفی برخوردار هستند ولی تمارض یک فیلم بسیار تجربی است که هرچند در سینمای جهان تازه نیست، اما با ایدههای جدید و شکل اجرای آن، طعم تازهای در سینمای ایران دارد. آرزو میکنم بتواند تماشاگران زیادی جذب سالنهای گروه هنروتجربه کند.»
شادمهر راستین دیگر فیلمنامه نویس و منتقد سینما نیز گفت: «واقعیت این است که فکر نمیکردم ما از چنبره داستانهای محدود سینمای ایران بتوانیم خارج شویم چراکه رهایی از این پیله سخت است. بنابراین از این جهت که با فیلم تمارض، شکافی در این پیله به وجود آمد، به گروه سازنده این فیلم تبریک میگویم.»
او حضور حمید حضوعی ابیانه را به عنوان فیلمبردار «تمارض» مغتنم دانست و افزود: ایشان فیلمبرداری است که کارگردان نمیتواند به سادگی مجابش کند و باید به هر پلانی که میگیرد، باور داشته باشد.
راستین با تقدیر از بازی بازیگران این فیلم درباره اکران نشدن آن در جشنواره فجر گفت: «اگر فیلم در فجر نمایش داده میشد، عجیب بود. این فیلم باید جای خود را پیدا کند و جای این گونه فیلمها در همین جاهاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- کتاب «آبی به شب نزدیکتر است» رونمایی شد؛ اثری درباره پیچیدگیهای ذهنی انسان مدرن
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





