به گفته محمدرضا هاشمیان کارگردان مستند «رییس الوزرا» هزینه هنگفتی برای خرید تصاویر دیده نشده این مستند پرداخته شده است.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا هاشمیان کارگردان عرصه مستند درباره مستند «رییس الوزرا» که این روزها در گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است و به زندگی قوام السلطنه از شخصیت های تاریخی کشورمان می پردازد، گفت: ساخت مستند ساخت درباره شخصیت های مثبت و منفی تاریخ خیلی راحت تر به نظر می آید چون به شکل ناخودآگاه همذات پنداری مخاطب را هم همراه خودش دارد ولی شخصیت های خاکستری از این قضیه مستثنی هستند، بنابراین ترسیم ابعاد شخصیتی آنها سخت تر، پیچیده تر و سازنده روی یک لبه تیغ مدام در حال حرکت است در مورد قوام هم وضعیت همینطور است.
وی افزود: از میان نقدها و تحلیل هایی که درباره این شخصیت تاریخی وجود دارد، نگاه ۲ سویه کاملا مشخص است چراکه بسیاری او را خادم و قهرمان ملی می دانند و خیلی ها هم او را فردی فاسد و اشرافی و قدرت طلب با این حال با توجه به شناخت و تحقیقات گسترده سعی کردم تا فیلم از حالت یکسویه خارج و با نگاه شفاف و موشکافانه تری به این شخصیت نگاه بشود.
هاشمیان با اشاره به مراحل تحقیقات این اثر بیان کرد: تحقیقات فیلم حدود ۲ سال طول کشید و ما به مراکز مختلف اسناد داخلی و خارجی سرکشی کردیم تا بتوانیم مستندات دست اولی را برای فیلم کشف کنیم. ضمن اینکه در حین نگارش فیلمنامه هم تلاش شد که فرم روایت به گونه ای باشه که ما قوام را در بستر حوادث شناسایی کنیم و از دادن اطلاعات خشک و معمولی یا به قولی ویکی پدیایی پرهیز کنیم.
این کارگردان اظهار کرد: به نظرم نگاه جانبدارانه به موضوعات و شخصیت های تاریخی آفت اینگونه از مستندها است و باعث می شود که مخاطب روایت ما را پس بزند؛ کاری که ما به طور مرسوم در گزارش های تلویزیونی بر له یا علیه افراد می بینم از همین رو استفاد از اسناد توسط مستندساز به شکل دموکراتیک یک اصل دقیق و درست در مستندهای تاریخی است که باعث اعتماد و جلب رضایت مخاطب می شود.
هاشمیان بیان کرد: ما در پی این نبودیم که از قوام قهرمان بسازیم چرا که سیاستمداری همچون قوام مثل هر سیاستمدار دیگری تصمیمات مثبت و منفی بسیاری داشته است که باید آن را در بستر زمان سنجید و ارزیابی کرد. شاید یک عملکرد وی بر فرض مبارزه با قیام جنگل از نظر جامعه فعلی ما کار ناپسندی به نظر برسد ولی وقتی موشکافانه به اسناد و وقایع نگاه کنید متوجه می شویم که قوام به عنوان نخست وزیر که وظیفه ذاتی کارش حفظ یکپارچگی مملکت است در آن برهه تصمیم درستی اتخاذ کرده است.
این کارگردان در پایان با اشاره به اینکه تصاویر دیده نشده ای در «رییس الوزرا» وجود دارد، توضیح داد: ما از ابتدا هم می دانستیم تنها با تعدادی عکس یعنی چیزی نزدیک به ۳۰ قطعه عکس، نمی شود فیلم مستند بلندی ساخت بنابراین با مکاتبه و مراجعه به مراکز ملی فیلم در روسیه و آذربایجان شوروی همچنین اسناد تصویری در انگلستان موفق شدیم آرشیوهای نابی را با هزینه هنگفت خریداری کنیم که به نظر ارزشش را داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- نمایش و نقد مستند «دلبند» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟