تدی چان کارگردان هنگکنگی یکی از مهمانان حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر بود.
به گزارش سینماسینما، تدی چان کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و بازیگر مطرح هنگ کنگی است. او در سمت استاد در کارگاههای فیلمسازی سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شرکت کرده است. در زیر گفتوگوی کوتاهی را با او درباره آثارش و سینمای هنگ کنگ میخوانید.
سومین فیلم شما، «بیست و چند ساله» بسیار در هنگ کنگ مورد توجه قرار گرفت و جزء آثار پرفروش شد. کمی درباره آن فیلم صحبت کنید.
آن فیلم را در سال ۱۹۹۴ ساختم و داستانش درباره عدهای از افرادی است که در دهه سوم زندگیشان به سر میبرند. آنها به آینده فکر نمیکنند؛ شبها زندگی میکنند و زندگی چندان خوبی هم ندارند؛ پول چندانی ندارند و گمان میکنند آینده خوبی نخواهند داشت. این فیلم درباره زندگی نه چندان خوب این جوانان است. من برای ساختن این فیلم تحقیقات زیادی درباره زندگی شبانه در هنگ کنگ داشتم. فیلم هم، فیلمی سرگرمکننده است و به قول شما، موفق بوده است.
شما یک فیلم ساختهاید با بازی جکی چان، به نام «جاسوس تصادفی» (۲۰۰۱). چه شد که با جکی چان همکاری کردید؟
وقتی من ۲۳ ساله بودم و جکی چان ۱۸ ساله، من دستیار شخصی او بودم. همکاری ما از آنجا آغاز شد و ادامه پیدا کرد.
در کارنامه شما فیلمهای اکشن زیادی دیده میشود. نظرتان درباره این ژانر چیست؟
کونگفو و قهرمانان اسطورهای چینی تأثیر زیادی بر ژانر اکشن در هنگ کنگ و چین گذاشتهاند و اکثر فیلمهای اکشن هنگ کنگی-چینی درباره این دو موضوع هستند که با هم همپوشانی زیادی هم دارند، زیرا قهرمانان ما اهل ورزشهای رزمی بودند. آنها با هم مبارزه میکردند تا ثابت کنند چه کسی بهتر و پرقدرتتر است. در این میان، موضوعاتی چون عشق و نفرت هم در فیلمهای ما دیده میشوند. در غرب، از این نوع فیلمها نمیسازند. بنابراین، به نوعی از ما انتظار میرود که این نوع فیلمها را بسازیم. بسیاری از فیلمسازان چینی به هالیوود رفتهاند؛ نظیر جان وو، آنگ لی و خود جکی چان. در هالیوود به آثار کونگفویی علاقه دارند، اما بلد نیستند این نوع فیلمها را بسازند. برای همین به سراغ فیلمسازان چینی میروند.
به ژانرهای دیگر هم علاقه دارید؟
ژانر موضوع چندان مهمی در سینما نیست. برای من بینالمللی بودن موضوع مهم است؛ ماجرای فیلم باید بتواند هم در آفریقا هم آمریکا و در همه جای دنیا با مخاطب ارتباط برقرار کند. فیلم باید درام قوی داشته باشد و تماشاگران را تحت تأثیر قرار دهد.
جشنواره فیلم هنگ کنگ جشنواره بزرگی است. شما ظاهراً با آن جشنواره همکاری دارید؟
بعضی مواقع من عضو کمیته انتخاب فیلمها میشوم و آثار کارگردانان فیلم اولی را انتخاب میکنم. همچنین، فیلمنامه ها را میخوانم. هنگ کنگ پلی است که چین را به دنیا مرتبط میکند. اولین فیلم ما در هنگ کنگ، حدود صد سال پیش ساخته شد.
در هنگ کنگ، سالانه چند فیلم ساخته میشود؟
در دهه ۱۹۸۰، حدوداً ۳۵۰ فیلم در سال ساخته میشد اما هم اکنون سالی حدود ۵۰ تا ۶۰ فیلم. بیشتر آنها محصول مشترک با چین هستند.
دلیل اصلی شرکتتان در جشنواره فجر چیست؟
دوست دارم با فیلمسازان ایرانی فیلم مشترک بسازم.
در میان فیلمهای ایرانی که دیدهاید، کدام را بیشتر دوست دارید؟
«جدایی نادر از سیمین» را خیلی دوست دارم.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بریس کووان: مادر هشتاد سالهام عاشق فیلمهای فرهادی است
- سخنان معتمدآریا در گفتوگو با سینماسینما/ تجربه داوری در یک جشنواره جهانی
- نگاهی به برگزاری بزرگداشت کیارستمی در جشنواره جهانی فیلم فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- نگاهی به فیلم من دنیل بلیک هستم ساخته کن لوچ/ تعهد اجتماعی و انساندوستی
- نقد فیلم دلم می خواد/ خیال، تنها راه زنده ماندن است
- «از میفونه تا فرانتز » نگاهی به پنج فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر
- شهاب اسفندیاری: در نظریه پردازی برای سینمای ایران باید پیشگام باشیم
- باران کوثری در پاسخ به سینماسینما/نوع نگاه آقای کیارستمی منحصر به فرد بود
- عکسی از محمدجواد ظریف و همسرش در یک مراسم
- عذرخواهی کیانیان بخاطر بی اخلاقی هایش/جایزه ای برای کیارستمی و تبریزی ها
- گزارش تصویری از ششمین روز سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- جزئیات آیین اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر بیان شد
- گفته های بهتاش صناعی ها درباره بازی در اولین فیلم سینمایی بداهه
- مجری مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما