رقیه توکلی گفت جامعه کنونی ما واقعا به مباحث مرتبط با سلامت و همچنین دوره درمان خوب نیاز دارد.
به گزارش سینماسینما، رقیه توکلی یکی از کارگردانانی است که با فیلم «مادری» در دومین دوره از جشنواره فیلم سلامت حضور داشت.
او در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: به نظرم این جشنواره از لحاظ اطلاع رسانی و تبلیغات بسیار خوب عمل کرده است. با فیلمسازان تماس گرفته میشود و آنها را از فراخوان مطلع میکنند که بسیار خوب است. متاسفانه در برگزاری جشنواره در دوره قبل حضور نداشتم ولی تا جایی که خبرها را پیگیری میکردم میدانم که بسیار خوب و حرفهای برگزار شده است.
این کارگردان افزود: به نظر من هر جشنواره باید برای خود تولیداتی داشته باشد. اصولا هدف برگزاری یک جشنواره باید این باشد که یک سری تولیدات را هم در دل خود داشته باشد. اگر بخواهیم جشنوارههایی نظیر جشنواره فجر داشته باشیم و همان فیلمهایی که در جشنواره فجر نمایش داده میشود را در سایر جشنوارهها نمایش بدهیم، تکرار مکررات است. فکر میکنم رسالت هر جشنواره این است که خود تولید داشته باشد و متولی اتفاقات جدید باشد، به این شکل که فیلمنامه دریافت کند و فیلمنامههایی را که برتر هستند تشویق و حمایت کند تا تبدیل به فیلم شوند. البته برگزاری جشنواره از این منظر که یک کار فرهنگی است بسیار خوب است، کسانی که این گونه جشنوارهها را برگزار میکنند متوجه ضعفها و قوتهای آن جشنواره هستند و قطعا اتاق فکرهایی دارند و میدانند چه کارهایی برای بهتر شدن باید انجام داد. به طور کلی تولید، مهمترین رکن هر جشنواره میتواند باشد. ولی بخش فیلم کوتاه این جشنواره نیاز به کار و توجه بیشتری دارد.
وی با اشاره به اینکه مباحث سلامت جسمی و روحی در جشنواره فیلم سلامت مورد توجه است، ادامه داد: این موضوع بسیار مهم است. در حال حاضر جامعه کنونی ما واقعا به این مباحث و همچنین دوره درمان خوب نیاز دارد. به نظرم همه فیلمهای سینمای ایران در بحث سلامت اجتماعی موثر بوده و اکثر آنها از سلامت اجتماعی حرف میزنند. هر کدام از این فیلمها یکی از دردهای جامعه را بازگو کرده و یک سری مشکلات و معضلات را بررسی میکنند.
کارگردان فیلم کوتاه «تو فقط مادر من باش» در مورد تاثیر سینما و رسانه در بحث سلامت اجتماعی عنوان کرد: سینما و رسانه صد درصد در بحث سلامت اجتماعی نقش دارند. کافیست به این فکر کنید که مردم روزانه چقدر به سینماها میروند و فیلم میبینند و چقدر فیلم دیدن مهم است، چقدر از فیلمهایی که به صورت DVD در شبکه نمایش خانگی فروش میروند. این یعنی مردم استقبال میکنند. لذا میتوان از این طریق فرهنگسازی کرده، مردم را آگاهتر کرد و شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم. نقش سینما در فرهنگسازی غیرقابل انکار است.
توکلی در خصوص سفارشی بودن و یا خودجوش بودن آثار در موضوع سلامت تاکید کرد: به نظر من در حوزه سلامت هر فیلمی میتواند ساخته شود. موضوعاتی مثل سلامت را میتوان سفارش داد، البته سفارشی که از فیلمساز نخواهند مستقیم گویی کند، بلکه باید بخواهند غیرمستقیم حرفهای خود را بزند. همه ارگانها این کار را میکنند.
وی یادآور شد: در شرایط امروز مهمترین مولفههایی که سلامت اجتماعی را تهدید میکند بحث اقتصادی است که همه میدانیم و همه در این ماجرا هستیم. همه مواردی را که در اینستاگرام و فضای مجازی میبینیم واقعا وجود دارد و همه ما این مشکلات را از نزدیک لمس میکنیم. اینها مواردی است که سلامت جامعه ما را به خطر انداخته و تک تک ما مسئولیم. ما میتوانیم فیلم بسازیم و این حال کنونی جامعه را درمان کنیم. باید همه با هم بلند شویم، اگر بتوانیم و اجازهاش را بدهند.
سومین جشنواره فیلم سلامت توسط موسسه آوای هنر سلامت و از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱ تا ۵ شهریور ۹۷ به دبیری دکتر محمد کیاسالار برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه صادر شد
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- ادامه فیلمبرداری “مهران” در یزد
- معرفی داوران بخش فیلم جشنواره منطقهای «آگر»
- آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی
- کارگردان «مادری» در گفت و گو با سینماسینما/ هیچجای دنیا فیلمهای سینمایی را این گونه اکران نمیکنند
- چندسطر درباره چهار فیلم جشنواره/ سد معبر، زیر سقف دودی، مادری، فراری
- گزارش تصویری روز پنجم جشنواره فیلم فجر / نشست خبری فیلمهای «انزوا» و «مادری»
- نشست «مادری» در برج میلاد/یک عاشقانه زنانه
- بررسی فیلم های جشنواره فجر در سینماسینما/ ۱۱- مادری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





