لینا ورتمولر کارگردان سرشناس ایتالیایی در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از آسوشیتدپرس، لینا ورتمولر با دریافت ستاره در پیادهروی مشاهیر هالیوود تجلیل شد. این ستاره روز دوشنبه به اولین زن کارگردان که نامزدی اسکار را کسب کرد، اهدا شد.
استیون زیلیان که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را سال ۱۹۹۴ برای فیلمنامه «فهرست شیندلر» دریافت کرد و پاسکال ویسهدومینی رییس «کاپری در موسسه جهان» و دختر خانم کارگردان از جمله چهرههایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
ورتمولر یک صندلی افتخاری «کاپری در موسسه جهان» را از سال ۱۹۹۵ در اختیار دارد. این بنیاد برگزار کننده ۲ جشنواره بینالمللی سالانه «کاپری، هالیوود» و «لسآنجلس، ایتالیا» است.
این مراسم یک روز پس از آن برگزار شد که ورتمولر جایزه اسکار افتخاری امسال را در مراسمی رسمی برای یک عمر دستاورد هنری دریافت کرد.
ورتمولر نامزدی اسکار را برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در سال ۱۹۷۷ برای «هفت زیبایی» دریافت کرد. جیانکارلو جیانینی در این فیلم نقش اصلی را ایفا کرده بود که در جنگ جهانی دوم دستگیر و به اردوگاه نازیها فرستاده میشود. آن سال جایزه بهترین کارگردان به جان آویلدسن برای «راکی» اهدا شد و جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال به پدی چایفسکی برای «شبکه» رسید.
ورتمولر نخستین فیلمش را با عنوان «باسیلیسکها» در سال ۱۹۶۳ ساخت. وی که متولد ۱۹۲۸ در رم است، سال ۱۹۶۲ به عنون دستیار فدریکو فلینی برای کمدی-دارم سورآل «هشت و نیم» که به عنوان یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینما شناخته میشود، استخدام شد.
وی در عین حال نخستین زن کارگردانی بود که فیلمهایش در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدند که شامل «اغواگری میمی» در سال ۱۹۷۲ و «عشق و آشوب» در سال ۱۹۷۳ بودند.
ستاره شماره ۲۶۷۹ نصیب این چهره مشهور سینمای ایتالیا و جهان شد.
اهدای ستاره در پیادهروی مشاهیر از سال ۱۹۶۱ شروع شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





