کاش این همه ممیزی که بر فیلمنامههایی که ما مینویسیم، اعمال می شود، بر ادبیات منتقد «هفت» هم اعمال میشد.
جابرقاسمعلی از جمله فیلمنامهنویسان و کارشناسانی است که آثار قابل ارزشی برای تلویزیون و سینما به قلم او تولید شده و پرمخاطب شدهاند. قاسمعلی یکی از منتقدان ادبیات توهینآمیز در رسانهملی است به این مقوله معتقد است که وقتی مخاطب میلیونی و متکثری دارید باید لحنی را در پیش بگیرید که گستاخانه و سطحی نباشد. حرفهای او را با «صبا» درباره اتفاق اخیر برنامه «هفت» میخوانید.
*وقتی در حوزه فرهنگی فعالیت میکنیم و خاصه برای رسانهای که مخاطبان بسیاری دارد دیگر تفاوتی نمیکند که نقدمان مکتوب باشد یا شفاهی چون این حوزه، حوزه فرهنگ است و اقتضائاتی دارد که باید در آن جانب ادب را رعایت کنیم و تفاوتی نمیکند که در روزنامه باشد یا در تلویزیون. نمیدانم چه کسی به این آقای منتقد(مسعود فراستی) اجازه داده که بتواند به همین راحتی توهین کند و متاسفانه این اولین بار نیست، یکبار دیگر هم در مورد مسعود کیمیایی عبارت زشتی را به کار برد و تلویزیون هیچ واکنشی نشان نداد. این بار چندم اوست و از نظر من موضوع در حال حاضر این است که این فرد چگونه در جایگاه خدایگانی نشسته و به خودش اجازه میدهد هرکاری انجام دهد یا هر حرفی را بزند و کسی هم به او متعرض نشود.
*سه سال پیش در دهه فجر فیلم «تلفن همراه رییس جمهور» با فیلمنامه من اکران شده بود و مجری برنامه که در آن زمان فریدون جیرانی بود، او از من خواست که روی خط تلفن این برنامه بیایم و جواب سوالهای مسعود فراستی را بدهم. (گرچه من در شگفت هستم که چرا این منتقد در همه ادوار برنامه «هفت» هست) من چون از سالها قبل این منتقد را میشناسم و معتقد هستم که او یک منتقد اپوزیسیون است و تمام فیلمها را با یک چوب میزند بنابراین پذیرفته بودم که به هر حال موضع او چنین است و بسیار روشنفکر و هر فیلمی او را راضی نمیکند. در هرحال با اینکه با مواضع وی در نقد موافق نبودم ولی به او احترام گذاشتم. من این روزها در دانش فراستی تردید دارم زیرا وقتی اعتقادش بر یک فیلم بسیار معمولی دفاع مقدس است معلوم است که من در دانش او شک میکنم. سوال من این است که چطور او میتواند در رسانه ملی سینما را به لجن بکشد اما زمانی که من بخواهم یک انتقاد بکنم سوءاستفاده از رسانه ملی میشود؟ نکتهای که وجود دارد این است که گویا این فرد هرکاری بخواهد میتواند انجام بدهد و کسی هم نمیتواند متعرض شود و این برای فرهنگ ما خوب نیست زیرا این برنامه را مردم و مخاطب میلیونی تماشا میکند.
*من به مدت ۲۷ سال است که فیلمنامهنویسی میکنم و بیشترین کارهایم برای تلویزیون بوده اگر اشتباه نکنم ۳۵ عنوان کار از من ساخته شده که فقط پنج کار سینمایی بوده و مابقی برای تلویزیون تولید شده است. تلویزیون گاهی از سوراخ سوزن رد میشود و گاهی از در دروازه هم رد نمیشود. گاهی به تکتک واژهها در تلویزیون ایراد میگیرند و میگویند که ایراد دارد، بدآموزی دارد و توهین تلقی میشود ولی حالا میبینیم منتقد به همین راحتی با این عبارتها توهین میکند. تلویزیون در برخورد با ما مثل یک دانشگاه پوز دارد که همه چیز باید بار آموزشی داشته باشد آن وقت در مورد این فرد آن هم در یک برنامه مهم سینمایی به خودش اجازه میدهد که سخیفترین واژهها را استفاده کند. پس قطعا پشت این فرد قرص است اما نمیدانم چطور به این همه تناقض منجر شده است.
*در تلویزیون همه کسانی را که سریال میسازند وادار میکنند تا با محدودیت کار کنند و دست نویسنده در این مورد بسته است تا واژهای که حتی توهینآمیز نیست و فقط در کوچه و بازار رایج است را استفاده نکند اما به وی اجازه میدهند که هرکاری میخواهد بکند. به نظرم میتوان گفت که تلویزیون کاملا دولتی است و فقط اسمش رسانه ملی است. از نظر تلویزیون نود درصد تولیدات سینما مزخرف است و آن ۱۰ درصد هم چون با اهداف و خواستههای آنها نزدیک است فیلمهای خوبی هستند. اتفاقا بخش عمدهای از اعتبار که نظام بعد از انقلاب به دست آورده است به خاطر سینماست در حالی که تلویزیون برای اعتبار نظام چه کرده است؟ چرا نباید اخبار برنده شدن فیلم اصغر فرهادی در تلویزیون پوشش کامل خبری داده شود؟ یا وقتی عباس کیارستمی از جشنواره کن نخل طلا میگیرد باید از در پشتی خانهاش برود.
*به نظر من با حذف فراستی یا با حذف برنامه «هفت» اتفاقی نمیافتد نگاه مسئولان رسانه ملی! به سینمای ایران باید تغییر کند. تلویزیون و سریالهای ما چقدر به اجتماعی که ما در آن زندگی میکنیم شباهت دارد؟ کمتر از پنجاه درصد شباهت وجود دارد و مناسباتی که در کوچه و بازار میبینید در تلویزیون وجود ندارد. رفتارها و موقعیتهایی که وجود دارد در تلویزیون وجود ندارد. این رسانه همیشه یک خط کشیده است و آدمها را آنگونه که میخواهد تقسیمبندی میکند. اگر تلویزیون بنا را بر این بگذارد که مردم را به خودش نزدیک کند مطمئن باشید که برنامه «هفت» هم میتواند تغییر کند.
*باید نگاه مسئولان به برنامه «هفت» تغییر کند و یک نگاه همدلانه صورت بگیرد و از بالا به پایین نباشد. آنوقت شک نکنید چندصدایی هم اتفاق خواهد افتاد. طبیعتا هر اثری موافق و مخالف دارد اما در حال حاضر تعادل در تلویزیون رعایت نمیشود. سینمای ایران از نظر تلویزیون به طور اهم و از نظر برنامه «هفت» به طور اخص و از نظر فراستی به طور اخصتر سینمای لجن و منحرفی است در صورتی که اصلا اینطور نیست و این طبیعی است که باید چندصدا وجود داشته باشد.
*خیلی دلم میخواهد فرصتی به وجود بیاید تا به او بگویم که این حرفهای کلی که راجع به آن صحبت میکنید چه معنی دارد؟ اینها نقد نیست چرا مثلا میگویید که فلان فیلم درنیامده است. یا شخصیتها مقوایی است، اینها چه معنایی دارد؟ با کلی گویی که نمیتوان نقد کرد! اگر خودتان را متخصص میدانید اتفاقا باید تکنیکال مشخص کنید که راجع به چه چیزی حرف میزنید و ما باید از شما یاد بگیریم و بدانیم ایراد کار کجاست؟ ما منتقدان زیادی داریم که باید از آنها در تلویزیون دعوت شود و سوال من این است که چرا بابک احمدی، هوشنگ گلمکانی و… به این برنامه دعوت نمیشوند؟
*منتقد به نوعی خطیب است و از مختصات خطیب این است که زبان بدن و صورت استفاده کند و جذاب حرف بزند و حتی گاهی طنزی به کار ببرد که اینها طبیعی است و نیاز تلویزیون این است تا برنامه محبوب شود و مردم تماشا کنند اما نه اینکه با فحاشی و تهمت زدن برنامهتان را پرسروصدا کنید، محبوبیت که نباید از مسیر تعرض به حریم مردم به دست بیاید.
*ما ملاحظات را درک میکنیم اما در زمان جیرانی و گبرلو بیحرمتی آشکاری از آنها ندیدم و فقط میتوانم به بهروز افخمی بگویم که متاسفم! او بسیار آدم باسوادی است، فیلمسازی است که من بعضی از فیلمهایش را بسیار دوست دارم اما اینکه چطور این کارها را میکند نمیدانم و فقط میتوانم به او بگویم که متاسف هستم. ظاهرا نمیخواهد این فضا را مدیریت کند و شیطنت و لوندبازیهایی را که باعث دیده شدن برنامهاش میشود در پیش گرفته است. از این فرد بسیار تعجب میکنم بنابراین جانب ادب و حرمت و رفاقتمان را نگه میدارم و فقط به او میگویم متاسف هستم که در دوره او به سینما ایران هتاکی شد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آقایان فراستی و فهیم! ساعت ۲ صبح وقت نماز شب است نه خواندن نماز میت برای کیارستمی!
- «تیغ و ابریشم»/ چرا نقد منتقد، تاثیرگذار نیست؟
- هفت مشکوک/یادداشت تند وتیز نویسنده روزنامه همشهری خطاب به فراستی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز