مجری طرح انیمیشن «در سایه سرو» گفت: درخواستی از سوی سازندگان مبنی بر اینکه به آنها برای گرفتن ویزا کمک کنیم، نداشتیم. ۵۰ درصد سهام برای فروش بینالمللی را به کارگردانان واگذار کردیم؛ چند ماه پیش هم کل هزینه برآورد را از کانون دریافت کردند.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجری طرح انیمشین «در سایه سرو» که اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را دریافت کرد، درباره این انیمیشن گفت: این انیمیشن سال ۱۳۹۵ در کانون کلید زده شد و تولید آن حدود ۵ سال زمان برد. یک سال و نیم پیش، این انیمیشن آماده شد و در جشنوارههای تراز اول جهانی، جایزه گرفت. شیرین سوهانی و حسین ملایمی برای تولید این انیمیشن بسیار زحمت کشیدند.
وی ادامه داد: طرح اولیه را که به کانون آوردند، اسم موقت آن «دختر جنوبی» بود. در قرارداد این فیلم ذکر شده که بر اساس استانداردهای کانون و کاملا هنری تولید شده است.
رقم برآورد جدید «در سایه سرو»، ۱۸ برابر بیشتر شده بود
معاون تولید کانون درباره رویه ساخت این انیمیشن توضیح داد: تولید این انیمیشن در کانون رقم خورد. به دلیل طولانیشدن زمان تولید این اثر، چندینبار نامه تمدید به ما دادند و کانون موافقت کرد. ۶ الی ۷ ماه پیش که برآورد را آوردند، عدد آن از برآورد ابتدایی، خیلی بیشتر شده بود. برآورد تولید جدید، ۱۷ الی ۱۸ برابر افزایش داشت. دستمزد انیمیشن آن زمان، دقیقهای ۸ میلیون تومان بود و حالا دستمزد انیمیشن، دقیقهای ۱۰۰ میلیون تومان است.
صارمی درباره سهام سازندگان در تولید اثر گفت: مدیرعامل کانون، رقم برآورد جدید را پذیرفت و ۵۰ درصد سهام برای فروش بینالمللی را به کارگردانان واگذار کردیم؛ چند ماه پیش هم کل پول را از کانون گرفتند. حق دریافت جوایز نقدی جشنوارهها به طور کامل به سازندگان تعلق دارد.
وی افزود: ما در کانون، نماینده پخش و امور بینالملل فیلم داریم؛ کانون با هماهنگی امور بینالملل، این انیمیشن را در جشنوارهها پخش میکرد. خود سازندگان نیز در حضورهای بینالمللی و پخش جهانی، توانمند و مسلط به زبان انگلیسی هستند. کانون نزدیک به ۶ سال است اجازه داده تا خود کارگردانها برای اکران بینالمللی فیلمهایشان اقدام کنند.
کانون، هیچ تغییری در فیلمنامه این انیمیشن ایجاد نکرد
معاون تولید کانون درباره اکرانهای بینالمللی این اثر گفت: بعد از این جایزه، جشنوارههای زیادی از این فیلم برای نمایش ویژه دعوت خواهند کرد. ما نیز برنامه اکران بین المللی اثر را در جهان خواهیم داشت.
مجری طرح «در سایه سرو» با تاکید بر اینکه کانون هیچ تغییری در فیلمنامه این انیمیشن ایجاد نکرده، گفت: از ابتدا، همین فیلمنامه در کانون پرورش فکری تصویب شده بود و سازندگان با استوری بورد، به کانون مراجعه کردند. ملایمی و سوهانی، در جشنواره پویانمایی قبلی جایزه گرفته بودند که یکی از امتیازهای این جشنواره آن است که از استعدادهای جایزه گرفته میخواهد تا دوباره برای همکاری به کانون بیایند. آنها وقتی جایزه گرفتند، اداره کل سینمایی از آنها دعوت کرد تا به کانون بیایند و فیلم جدید خود را بسازند.
صارمی با بیان اینکه از یک ماه قبل میدانستیم این انیمیشن اسکار میگیرد، اظهار کرد: این فیلم به قدری خوشساخت بود که ما از یک ماه قبل میدانستیم، اسکار میگیرد. همه موارد فنی و محتوایی به دقت کنار هم گذاشته شده بود. وقتی اثری خوب باشد، برای همه مسجل میشود که جایزه خواهد گرفت.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به اینکه کانون برای دریافت ویزا و حضور در مراسم چطور با سازندگان همراهی کرده، گفت: درخواستی از سوی سازندگان برای اینکه به آنها کمک کنیم تا راحتتر ویزا بگیرند، نداشتیم. هر دو کارگردان، در این حوزه مسلط هستند و اگر درخواستی شکل میگرفت، به آنها کمک میکردیم تا راحتتر در مراسم حضور پیدا کنند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





