سینماسینما، پاریس
کلود للوش کارگردان مشهور فرانسوی برنده نخل طلا و گلدن گلوب، اسکار، و غیره، بعد از ساخت ۵۱ فیلم بلند سینمایی، و ایجاد یک کمپانی فیلمسازی (استودیو ۱۳) از اواخر دهه ۱۹۶۰، حالا همچنان فعال، پر انرژی و امیدوار است و نخستین سالن سینمای خود را در شهر مورد علاقهاش تور ویل سور مر در نورماندی، شمال فرانسه، ساخته است. این سال روز دوشنبه سوم نوامبر به روی عموم گشوده شد.
او ۶۰ سال پیش در همین منطقه نخستین فیلم بلند خود «یک مرد، یک زن» را ساخته بود که در سال ۱۹۶۶ در جشنواره کن نخل طلا را در ۲۹ سالگی برایش به ارمغان آورد و او را به شهرت جهانی رساند. آخرین فیلم او تا به امروز «سرانجام» نام دارد که در جشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرده بود. سالن سینمایی که او ساخته و راه اندازی کرده، دارای فضایی گرم، دلنشین و خودمانی است که ۳۰ صندلی در داخل و ۶۰ صندلی در خارج آن دارد. صندلیهای راحت و مخملی رنگ و فضای کلی آن حالتی کاباره و سینما-هنری را با هم ترکیب کرده است. به دیوار آن یک نقاشی از چهره افسانهای سینمای فرانسه دیده میشود که نشان ادای احترام للوش به این سینما است. مدیر اجرایی این سالن به خبرنگاران گفته: ایده ساده است، در اینجا میتوان ناهار، شام صرف کرد و یا صرفا به تماشای یک فیلم خوب در فضای دوستانه نشست.
خود کلود للوش میگوید: من رویای ساختن سینمایی کمی متفاوت از دیگران را داشتم. ما در این جا یک سینما، و همچنین یک استودیو فیلمسازی ساختهایم زیرا قرار است میزبان بزرگترین کارگردانان جهان برای برگزاری مستر کلاس با فیلمهای مورد علاقهشان هم باشیم. این مکان را اتفاقی انتخاب نکردم، زیرا همین روبرو، در اسکله، بخشی از فیلم «یک مرد، یک زن» را ۶۰ سال پیش فیلمبرداری کرده بودم. وقتی دیدم که این مکان را برای فروش گذاشتهاند به فکر ساخت یک سینما در این جا افتادم. این سالن که امروز افتتاح می شود روزانه یک یا دو فیلم نمایش میدهد و میتواند مکانی فوقالعاده برای گپ زدن، و به اشتراک گذاشتن عشق به سینما باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- فروش فیلمها در فرانسه سقوط کرد
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- درباره آلن دلون/ شوالیه چشم آبی به افسانهها پیوست
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- سینما کلوب مجموعه صحنه آبی آغاز به کار کرد/ نگاهی به سینمای معاصر فرانسه
- رئیس یک کمپانی تولید فیلم فرانسوی: در دوران کرونا پلتفرمها تک تازی کردند
- با دستور امانوئل مکرون، سینماهای فرانسه بازگشایی میشوند
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





