فیلم «کلوزآپ» در فهرست ۲۵ فیلم برتر غیرانگلیسی زبان تاریخ سینما از سوی نشریه «Far Out» قرار گرفت.
به گزارش سینماسینما، در این فهرست فیلم «کلوز آپ» ساخته عباس کیارستمی و محصول سال ۱۹۹۰ میلادی در رتبه سیزدهم برترین فیلم های خارجی سینمای جهان و بالاتر از آثار مطرحی چون «هیروشیما، عشق من» ساخته «آلن رنه»، «سه رنگ: آبی» به کارگردانی «کریستوف کیشلوفسکی»،«توهم بزرگ» به کارگردانی «ژان رنوار»، «چهارصد ضربه» از «فرانسوا تروفو»، «پاترپانچالی» ساخته «ساتیا جیت رای»، «آگوییرو، خشم خداوند» ساخته «ورنر هرتزوگ»، «زنگ تفریح» از «ژاک تاتی»، «دزد دوچرخه» به کارگردانی «ویتوریو دسیکا»، «ام» از «فریتز لانگ»، «آتلانت» ساخته «ژان ویگو»، «اسب تورین» از «بلا تار» و فیلم «جذابیت پنهان بورژوازی» ساخته «لوئیس بونوئل» قرار دارد که رتبه های چهاردهم تا بیست و پنجم این فهرست را به خود اختصاص داده اند.
نشریه «Far Out» در توصیف فیلم «کلوزآپ» آورده است: «عباس کیارستمی که بزرگترین فیلمساز موج نو ایرانی است در فیلم «کلوزآپ» به طرز ماهرانه ای مرز بین داستان و غیر داستان و فانتزی و واقعیت را در اثر پسامدرن خود زدوده است.»
«کلوزآپ» در سال ۲۰۱۲ نیز در فهرست ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه ماهنامه معتبر سینمایی «سایت اند ساوند» قرار گرفت.
در رتبه اول تا دوازدهم فهرست نشریه انگلیسی «Far Out» از برترین فیلم های خارجی سینمای جهان، پس از «استاکر» ساخته «آندری تارکوفسکی» که جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است به ترتیب فیلم های «داستان توکیو» (یاسوجیرو اوزو)، «هفت سامورایی» (آکیرا کوروساوا، «یی یی» (ادوارد یانگ)، «از نفس افتاده» (ژان لوک گدار)، «در حال و هوای عشق» (وونگ کاروای) «مهر هفتم» (اینگمار برگمان)،« هشت و نیم» (فدریکو فلینی)، «ماجرا» (میکل آنجلو آنتونیونی) «بیا و بنگر» (الم کلیموف)، «سانشوی مباشر» (کنجی میزوگوچی) و «محکوم به مرگی گریخته است» (روبر برسون) قرار گرفته اند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





