ما ممکن است براحتی به یک جوک یا لطیفه بامزه بخندیم، اما شاید عده خیلی کمی باشند که فکر کنند این سخنان طنازانه چطور و با چه ذهن خلاق و نگاه ظریفی شکل گرفته و خلق شده اند. این که در کوتاه ترین زمان بتوان داستانکی با شروع، وسط و پایانی بامزه نوشت یا تعریف کرد، هنری است که در زمانه عبوس و اخموی ما، دست مریزادی حسابی را می طلبد.
فضای مجازی کشور ما به طرز شگفت انگیز و بی رقیبی در جهان، مستعد و بستر جولان طنز و کمدی است و نیروهای بانمک فراوان بی نام و نشانی هستند که از جدی ترین و تلخ ترین واقعه اجتماعی هم چیز خنده دار و بانمکی می سازند و باعث می شوند ملت با اشتراک گذاشتن و تعریف کردن آن بارها بخندد. البته واضح است که در چنین فضایی شاهد رشد بی رویه و مهارناپذیر کمدی و کلام لوده و سخیف هم هستیم و متاسفانه بخش قابل توجهی از جوک ها، بر پایه وقاحت و بی ادبی شکل می گیرد.
در این فضای آلوده گاهی برخی ارزش های مورد احترام جامعه، اشخاص محترم و جایگاه های آنها هم از تیررس شوخ طبعان هتاک در امان نمی ماند، اما از سوی دیگر و اگر به نیمه پر لیوان و آن جوک های جذاب سالم تر نگاه کنیم، همین که استعدادهای پرشماری در زمینه کمدی نویسی و کمدی گویی داریم، مایه مباهات و افتخار است و می توان برای تحمل وضعیت های دشوار و تاب آوردن نابسامانی ها و تلخی های زندگی روی آنها حسابی ویژه باز کرد.
آنچه در این شرایط، دشوار و طاقت فرسا به نظر می رسد، ساخت فیلم های کمدی است؛ آن هم فیلم هایی در قواره و استانداردهای مجاز سینمای ایران که بتوانند مخاطب را بدون متوسل شدن به تابوها و خطوط قرمز بخنداند و سرگرم کند. فیلمنامه نویس کمدی در این سال ها نه می تواند سراغ دستمایه های آبکی سینمای پیش از انقلاب در این زمینه برود و نه مجاز است الگوهای سینمای غرب را در کمدی به کار ببرد. فقط اوست و مخاطبی مالوف و عادت داده شده به فضای مجازی بی قید و شرط و رها در خنداندن و اوست و انبوه فیلم های بانمک، اما غیرمنطبق با فرهنگ ایرانی. بنابراین نوشتن و ساخت فیلم هایی مثل «خوب، بد، جلف» را باید به فال نیک گرفت و با ایرادات به اصطلاح بنی اسرائیلی، این ذوق و استعداد خنداندن و سرگرمی ملت به سالم ترین شکل ممکن را کور نکرد. پیمان قاسمخانی به عنوان یکی از خلاق ترین و مستعدترین کمدی نویسان سینمای ایران و با تجربیات نوشتاری موفق در تلویزیون و سینما، در نخستین گام فیلمسازی اش سراغ ایده بامزه ای می رود و قصه دو بازیگر سریال پربیننده «پژمان» را روایت می کند که قرار است برخلاف میل و نظر یک کارگردان فیلم های هنری، ایفاگر نقش های اصلی فیلم جدید او باشند.
اگرچه خوب بد جلف در گام اول وامدار سریالی تلویزیونی است، اما قاسم خانی موفق می شود با تنوع لوکیشن و ایجاد موقعیت های جذاب خوش ریتم و پرتحرک، وجهی سینمایی به اثر بدهد و مخاطب را با رضایت و تا پایان با خود همراه کند. نکته مهم درباره این فیلم این است که شخصیت ها خودشان را جدی نمی گیرند و از کوچک ترین فرصت ها برای شوخی و دست انداختن هم استفاده می کنند. همین ویژگی خوشایند مخاطب هم قرار می گیرد و آنها با فیلمی که خودش زودتر از بقیه با خودش شوخی می کند، ارتباط دوستانه و صمیمانه ای برقرار می کنند.
پژمان جمشیدی و سام درخشانی، با همین دو کار مشترک، نشان از یک زوج موفق و بامزه خوب در تلویزیون و سینما می دهند و می توان در موقعیت ها و قصه های جذاب و بانمک دیگری هم از وجود آنها استفاده کرد. متاسفانه سینما و تلویزیون ایران چندان با اهمیت زوج های سینمایی آشنا نیست یا خیلی کم سراغ این امکان جذب و جلب نظر تماشاگر می رود.
خوب بد جلف که تا اینجا موفق ترین فیلم سال ۹۶ در فروش است و احتمالاحتی تا پایان سال هم این موقعیت را حفظ خواهد کرد یا دست کم جزو پرفروش ترین ها خواهد بود، گواه این مطلب است که فیلم کمدی اگر خوب، جذاب، بانمک و البته استاندارد و به دور از لودگی ها و عناصر سخیف رایج ساخته شود، همیشه تماشاگر خواهد داشت و با فروشی خوب در گیشه مواجه خواهد شد، به قول دیالوگ معروف و بامزه سام درخشانی در فیلم: اینو دیگه همه می دونن، همه!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «فروشنده» تا «نهنگ عنبر۲»/ ۱۱ فیلم با فروش بیش از ۱۰ میلیارد در سینمای ایران
- «خوب، بد، جلف» سریال میشود
- جدول فروش فیلم های سینمای ایران/ «گشت ۲» اولین فیلم ۱۸ میلیاردی سینمای ایران
- فروش هفتگی فیلم های سینمایی/ «گشت۲» همچنان در صدر
- نوشته علی ملاقلی پور درباره «خوب، بد،جلف» و سینمای کیمیایی
- ثبت قرارداد اکران شش فیلم اکران دوم نوروزی
- ماجرای حضور جعفر پناهی و گروهش در فیلمنامه اولیه خوب بد جلف/دستگیری تنابنده و قاسم خانی
- فروش هفتگی سینمای ایران/ گشت ۲ مرز ۱۰ میلیارد تومان فروش را رد کرد
- بلاتکلیفی اکران دوم نوروزی
- اکران «خوب بد جلف» همزمان با ایران در کانادا/حرف های پیمان قاسمخانی با مخاطبان/ فیلم
- خوب بد جلف همچنان در صدر/ استقبال از فیلم مهدی مظلومی
- فروش چهارمیلیاردی فیلم قاسمخانی/ آخرین هفته اکران فیلم های زمستانی
- نگاهی به آمار فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- بازیگر شدن امیرمهدی ژوله از «خندوانه» تا «فروشنده» و سریال جدید
- حسین پاکدل: پیمان قاسم خانی یک پدیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ