روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: رسانه سلطنتی انگلیس (BBC) نسبت به روند تبلیغ کالاها و گردشگری خارجی در سری پنجم از مجموعه «پایتخت»، ابراز شگفتی و البته خشنودی کرد!
بیبیسی در وب سایت خود نوشت: «… در حالی که آیتالله خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تولید و حمایت از کالای ایرانی را شعار نوروز سال ۱۳۹۷ قرار داده است، خط داستانی این سریال روندی معکوس را تبلیغ کرده است. تبلیغ لباسهای ساخت خارج و ورود قاچاق آن به ایران… نمایشی که در این سریال از زیباییهای شهر ادنای ترکیه به تماشا گذاشته شد، حتی برخی از منتقدان در شبکههای مجازی را به این سمت سوق داد تا فیلم را اثری تبلیغی برای جاذبههای گردشگری این شهر ترکیهای بدانند…»
سریال «پایتخت»، یکی از معدود مجموعههای رسانه ملی بود که با تکیه بر فرهنگ و آیینهای بومی و حمایت از ارزشها و باورهای ملی و دینی این سرزمین در سریهای اول و دوم و به خصوص سری سوم خود، نکات متعددی از ابعاد مختلف سبک زندگی ایرانی/اسلامی را در قالب ملودرامی طنزآمیز و جذاب بر صفحه تلویزیون برد اما متاسفانه به دلائلی از جمله فشارها و سرکوب شبه روشنفکری که معمولا در فضای رسانهای کشور هر ساز مخالف خود را به شدت منکوب میکند در سری چهارم، سریال «پایتخت» به جز افت شدید ساختاری، به لحاظ محتوایی نیز از آن فضای ملی و دینی خود فاصله گرفته و به دعواهای خانوادگی و بحثهای بیپایان قومی و قبیلهای و موضوعات سطحی و پیش پا افتاده پرداخته است.
اما در حالی که تصور میشد با ورود سازمان فرهنگی اوج به عرصه تولید این سریال، سری پنجم آن از کیفیت لااقل محتوایی بهتری برخوردار شود اما متاسفانه همان روند نزولی و سقوط ساختار و محتوا در این سری حتی با سرعت بیشتری ادامه یافت و شاید با اغماض تنها برخی لحظات جلوههای ویژه تصویری و میدانی خصوصا در صحنههای بالن سواری، بخش قابل قبول آن باشد!
نمی دانیم آیا این دوستان هنوز متوجه نشدند برای یک اثر هنری یا رسانهای اگر موضوعات ضدملی و غیر ارزشی مطرح کند، یک یا چند کاراکتر و یا موضوع با هویت ملی و ارزشی نمیتواند کسب وجهه نماید؟! مثلا اینکه در فیلمی روابط غیر شرعی مابین زنان و مردان نامحرم حاکم باشد و عشقهای آنچنانی شکل بگیرد، حضور دو کاراکتر فرضا رزمنده مدافع حرم در این میان، نه تنها مشروعیتی به روابط فوق نمیدهد بلکه حتی توهینی به مدافعان حرم تلقی خواهد شد.
در سری پنجم از مجموعه «پایتخت» هم به مضحکه کشاندن گروه تروریستی داعش در ۱۰-۱۵ درصد پایانی سریال نمیتواند مشروعیتی برای ۸۰-۹۰ درصد دیگر آن تلقی شود که شامل صحنههای مبتذل، به سخره کشاندن برخی احکام اسلامی و همچنین تبلیغ کالا و مد و سبک زندگی غربی و از آن فاجعه بارتر، رپرتاژ آگهی چند قسمتی برای گردشگری در ترکیه میشد! ضمن اینکه ساختار سریال نیز ضعیفتر از سری قبل، بیشتر ترکیبی از چند کلیپ با صدای ابراهیم تاتلیس (که چند روز قبل همراه خواننده معلومالحال ترک «آژدا پکان» به تبلیغ برای نظامیگری اردوغان پرداخته بود) و تصاویر توریستی و نمایشهای روحوضی و قطعات تقلیدی از سیاه بازیهای قدیمی بوده که محور آنها بر سوء تفاهم و برداشتهای کج قرار میگیرد. کوتاه کردن برخی صحنههای سریال هم در پخش یا بازپخش (از سوی سازمان اوج و یا دیگران) نه تنها کمکی به آن نکرده بلکه حکایت همان کور کردن چشمی است که خواستند ابرویش را درست
کنند!
سخنی هم با برادران سازمان اوج در میان است و آن اینکه بازیگر نقش اول سریال پایتخت در مصاحبهای گفته است از ابتدا با سازمان اوج شرط کردیم که به هیچوجه در متن و محتوای آن دخالتی نکند! یعنی فقط به دریافت هزینه سریال از سازمان اوج چشم داشتهاند و سؤال این است که وقتی قرار است سازمان اوج در متن و محتوا دخالتی نداشته باشد با چه مجوز شرعی و قانونی هزینه سنگین تهیه این سریال را از بودجه بیتالمال پرداخته است؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد صحرا کریمی کارگردان افغان از بیبیسی فارسی
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مدیر ارتباطات موسسه اوج اخبار مربوط به فیلم جدید حاتمیکیا را تکذیب کرد
- فراخوان ثبتنام در نخستین دوره مدرسه کارگاهی فیلمنامه منتشر شد
- برای فیلم خروج ۹ میلیارد هزینه شده است /۷۰ درصد از فروش آنلاین به صاحب فیلم میرسد
- بیانیه انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین/ شرایط اکران آنلاین خروج به حیثیت تمام شرکتها لطمه وارد کرد
- غافلگیری به سبک ابراهیم حاتمیکیا/ عرضه آنلاین “خروج”
- شکایت ایران از من وتو ، ایران اینترنشنال و بیبیسی فارسی
- ابراهیم حاتمیکیا ” خروج” را میسازد
- اثرات منفی ورود نهادهای حکومتی به سینما/یادداشت سید محمد بهشتی درباره موسسه اوج
- مهم ترین نهاد حاکمیتی در فرهنگ/یادداشت فریدون جیرانی درباره موسسه اوج
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- تبریک نوید محمدزاده به بهرام افشاری بابت درخشش در «رحمان ۱۴۰۰» و «پایتخت»
- مستند «کنار گود» آماده نمایش شد
- فیلم/ پردهبرداری گوینده پیشکسوت خبر از پیشنهادهای چند هزار دلاری بیبیسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





