منتقد سینما و تلویزیون در مورد مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر سپردن مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به سازمان صدا و سیمای گفت: این امر تداوم تکصدایی تلویزیون را در پی خواهد داشت و همه محتواها شبیه هم میشود.
به گزارش سینماسینما. کیوان کثیریان درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: حذف کردن گروههای رقیب در بخش خصوصی سادهترین کار است و نتیجه این کار امتداد همان انحصاری است که نباید وجود داشته باشد. همین انحصار باعث شده که تولیدات صداوسیما کیفیت نداشته باشد و افت کند. راه جذب مخاطب بیشتر در رادیو و تلویزیون بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست.
سردبیر پایگاه خبری سینماسینما با اشاره به بخشی از مصوبه که تولید محتوای فضای مجازی را به صداوسیما و چند سازمان دیگر سپرده توضیح داد: راه جذب مخاطب بیشتر بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست. اگر قرار بود تولید محتوا به شکل خوبی در صداوسیما انجام شود، رسانههای موازی اینقدر رونق نمیگرفتند. بعضی از کسانی که در صداوسیما کاربلدتر بودند، الان با شبکههای نمایش خانگی و غیره همکاری میکنند.
انحصار منجر به بیکیفیتی و رانت میشود
وی با تاکید بر اینکه محتوای فضای مجازی و برنامههای تلویزیونهای اینترنتی باید متکثر بشود ادامه داد: این که همه چیز به یک جا سپرده شود، از داخلش قدرت کاذب و بیکیفیتی بیرون میآید. خیلی چیزها در کشور ما انحصاری بود و با شکستن انحصار کیفیتش بالا رفت. چون تعداد کسانی که میتوانستند با هم رقابت کنند افزایش یافت.
کثیریان با طرح چند پرسش درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مشخص نیست که منظورشان از نظارت بر تولید محتوای مجازی تولیدات شخصی یا تولیدات رسمی است. من نمی دانم در فضای مجازی غیر از فیلتر چه ابزاری برای کنترل وجود دارد. محتوای فضای مجازی شامل همه کانالهای تلگرامی، گروههای واتساپی و صفحات اینستاگرامی میشود. اگر یک نفر یک ویدیو تولید کند و در صفحه اینستاگرامش بگذارد، چه کسی میتواند رویش کنترلی انجام دهد؟
این منتقد سینما و تلویزیون فرهنگسازی درباره حضور در شبکههای اجتماعی را ضروری خواند و افزود: کار سختتری که باید انجام شود فرهنگسازی است. فرهنگسازی باعث میشود این هزینه ها انجام نشود. وقتی فرهنگ یک چیزی را میسازیم درباره آن نگرانی نداریم. مثل پدر و مادری که فرزندش را تربیت میکند و او را بدون نگرانی به خیابان میفرستد.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ چندی پیش اعلام کرد این کمیسیون تصمیم گرفته که صداوسیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کنند.
وی در این مورد گفت: «اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.» او از در نظر گرفتن بودجه مشخص در این زمینه هم خبر داد و اعلام کرد: «اعضای کمیسیون طی مصوبهای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و …قرارگیرد.»
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





