منتقد سینما و تلویزیون در مورد مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر سپردن مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به سازمان صدا و سیمای گفت: این امر تداوم تکصدایی تلویزیون را در پی خواهد داشت و همه محتواها شبیه هم میشود.
به گزارش سینماسینما. کیوان کثیریان درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: حذف کردن گروههای رقیب در بخش خصوصی سادهترین کار است و نتیجه این کار امتداد همان انحصاری است که نباید وجود داشته باشد. همین انحصار باعث شده که تولیدات صداوسیما کیفیت نداشته باشد و افت کند. راه جذب مخاطب بیشتر در رادیو و تلویزیون بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست.
سردبیر پایگاه خبری سینماسینما با اشاره به بخشی از مصوبه که تولید محتوای فضای مجازی را به صداوسیما و چند سازمان دیگر سپرده توضیح داد: راه جذب مخاطب بیشتر بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست. اگر قرار بود تولید محتوا به شکل خوبی در صداوسیما انجام شود، رسانههای موازی اینقدر رونق نمیگرفتند. بعضی از کسانی که در صداوسیما کاربلدتر بودند، الان با شبکههای نمایش خانگی و غیره همکاری میکنند.
انحصار منجر به بیکیفیتی و رانت میشود
وی با تاکید بر اینکه محتوای فضای مجازی و برنامههای تلویزیونهای اینترنتی باید متکثر بشود ادامه داد: این که همه چیز به یک جا سپرده شود، از داخلش قدرت کاذب و بیکیفیتی بیرون میآید. خیلی چیزها در کشور ما انحصاری بود و با شکستن انحصار کیفیتش بالا رفت. چون تعداد کسانی که میتوانستند با هم رقابت کنند افزایش یافت.
کثیریان با طرح چند پرسش درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مشخص نیست که منظورشان از نظارت بر تولید محتوای مجازی تولیدات شخصی یا تولیدات رسمی است. من نمی دانم در فضای مجازی غیر از فیلتر چه ابزاری برای کنترل وجود دارد. محتوای فضای مجازی شامل همه کانالهای تلگرامی، گروههای واتساپی و صفحات اینستاگرامی میشود. اگر یک نفر یک ویدیو تولید کند و در صفحه اینستاگرامش بگذارد، چه کسی میتواند رویش کنترلی انجام دهد؟
این منتقد سینما و تلویزیون فرهنگسازی درباره حضور در شبکههای اجتماعی را ضروری خواند و افزود: کار سختتری که باید انجام شود فرهنگسازی است. فرهنگسازی باعث میشود این هزینه ها انجام نشود. وقتی فرهنگ یک چیزی را میسازیم درباره آن نگرانی نداریم. مثل پدر و مادری که فرزندش را تربیت میکند و او را بدون نگرانی به خیابان میفرستد.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ چندی پیش اعلام کرد این کمیسیون تصمیم گرفته که صداوسیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کنند.
وی در این مورد گفت: «اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.» او از در نظر گرفتن بودجه مشخص در این زمینه هم خبر داد و اعلام کرد: «اعضای کمیسیون طی مصوبهای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و …قرارگیرد.»
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





