کیومرث مرادی کارگردان تئاتر قصد دارد با همکاری فرشاد فزونی نوازنده و آهنگساز، به شکل و شیوهای مدرن، نمایشنامه «آژی دهاک» بهرام بیضایی را برخوانی کند.
به گزارش سینماسینما، کیومرث مرادی از کارگردانهای شناخته شده تئاتر ایران است که آثار متعددی را طی ۲ دهه گذشته روی صحنه برده که بسیاری از آنها از نمایشهای پرمخاطب تئاتر ایران بودهاند که نظر منتقدان را هم به خود جلب کردهاند.
در شرایط کرونایی پیش آمده برای تئاتر، مرادی به تدریس در زمینه کارگردانی و بازیگری تئاتر ادامه داد و اجازه نداد که درگیر رخوت کرونایی حاکم بر تئاتر شود. اما در آخرین تماسی که با مرادی داشتیم و در خصوص برنامهریزیهای جدید خود برای تولید و اجرای تئاتر صحبت کردیم، از ابتلای او به بیماری کرونا و طی کردن شرایط سخت این بیماری مطلع شدیم.
کیومرث مرادی درباره وضعیت سلامت و بهبودی خود گفت: بیش از ۳ هفته پیش به کرونا مبتلا شدم و ۲ هفته بسیار سختی داشتم. بیماریام به گونهای بود که حدود ۱۰ روز نمیتوانستم از روی تخت بلند شوم. با وجود اینکه خیلی مراقبت کرده بودم، خیلی ساده به کرونا مبتلا شدم چون در شهر تهران مردم رعایت درستی در این زمینه ندارند، البته گناهی بر گردن مردم نیست زیرا زیربنای درستی در این خصوص وجود ندارد.
وی سپس با اشاره به اینکه دوره سخت بیماری سپری شده و شرایط جسمانی خوبی دارد و فعالیتهایش را از سر گرفته است، درباره برنامه خود برای تولید و اجرای اثری نمایشی در شرایط فعلی تئاتر، یادآور شد: واقعیت این است که فارغ از آموزش تئاتر و کارهایی که در این زمینه انجام میدهم، حدود ۶ ماه است با فرشاد فزونی و با اجازهای که از استاد بهرام بیضایی گرفتم، روی متن «آژی دهاک» کار میکنم. فرشاد فزونی آهنگسازی و نوازندگی کار را عهده دار است و من به عنوان برخوان اثر حضور دارم.
مرادی ادامه داد: از ۶ ماه پیش فکر میکردم که این اجرا را برای سالروز تولد استاد بیضایی روی صحنه ببرم که به دلیل شرایط کرونا این امر میسر نشد.
کارگردان نمایشهای «دیر راهبان» و «افسون معبد سوخته» درباره دلایل انتخاب و برخوانی نمایشنامه «آژی دهاک» توضیح داد: در نمایشنامه «آژی دهاک» استاد بیضایی برخوانها را بر اساس گوسان ها و شیوه خوانش آنها نوشته است. گوسانها ساز میزدند و در دل نوازندگی قصه خود را تعریف میکردند. آنها مدام در سفر بودند و با سفرهای خود قصههای شهرهای مختلف را به شهرهای دیگر میبردند. این جهان موسیقایی برای من و فرشاد فزونی خیلی جذاب بود.
وی افزود: «آژی دهاک» ۱۱ بند دارد که فرشاد فزونی بر اساس آن ۱۱ قطعه بسیار زیبا و متفاوت را نوشت و شروع به اجرا کردن کرد.
مرادی با بیان اینکه من به عنوان یک نقال مدرن به مدرن بودن اجرا فکر کردم تا اجرا پل ارتباطی جهان و زبان «آژی دهاک» با تماشاگر امروز باشد که شاید گوش کردن و دیدن همزمان برایش سخت است، اظهار کرد: کار بزرگی که فرشاد فزونی انجام داد تصویری کردن قصه و مسیر زندگی «آژی دهاک» توسط موسیقی بود و موسیقی افکتیو و زنده خیلی به من به عنوان برخوان برای به تصویر کشیدن قصه بر صحنه کمک کرد.
این کارگردان با سابقه تئاتر درباره زمان و مکان مدنظر برای آغاز اجرای برخوانی «آژی دهاک» یادآور شد: با دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر صحبت کردیم تا به عنوان یک گروه مهمان، نمایش «آژی دهاک» را در جشنواره رونمایی کنیم که با موافقت ایشان همراه بود. در ابتدا هدف مان اجرا در جشنواره تئاتر فجر نبود ولی وقتی به شرایط کرونایی موجود رسیدیم تصمیم گرفتم در سالی که ناامیدی وجود دارد، تولید و پژوهش تئاتر را متوقف نکنم.
کارگردان نمایشهای «خواب در فنجان خالی» و «مرگ و شاعر» ضمن اظهار امیدواری از اینکه به اجرای بزرگی از نمایش «آژی دهاک» دست پیدا کنیم، تصریح کرد: خیلی امیدوارم این اثر بتواند نماینده خوبی از شخصی باشد که استاد همه ما بوده و تئاتر ایران به او بدهکار است. اجرا و خوانش آثار استاد بیضایی باید در تئاتر ایران تداوم داشته باشد.
مرادی با بیان اینکه بعد از اجرای «هشتمین سفر سندباد» اثر استاد بیضایی در دهه ۷۰ آرزو داشتم اثر دیگری را از استاد روی صحنه ببرم، تأکید کرد: یکی از بزرگترین اهداف من به عنوان یکی از شاگردان مستقیم استاد بیضایی برای اجرای نمایش «آژی دهاک» برقراری ارتباط نسل جدید با ایشان است چون بسیاری از نسل جدید نمیدانند چگونه با اثری از استاد بیضایی مواجه شوند.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد که نمایشنامه «آژی دهاک» و این قصه در دنیای کرونایی معنای متفاوتی را نمایش میدهد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا