در حالی که فیلم «۲۴ فریم» عباس کیارستمی در جشنواره کن به نمایش درآمد، این فیلم با نقدها و نظرهای بسیاری از سوی منتقدان روبه رو شده و توجهها را به خود جلب است.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، ژان بروکس منتقد سایت گاردین که به فیلم «۲۴ فریم» حاضر در هفتادمین جشنواره فیلم کن چهار ستاره داده است درباره فیلم مینویسد: عباس کیارستمی با فیلم «مثل یک عاشق» در سال ۲۰۱۲ به بخش رقابتی فستیوال فیلم کن آمد، فیلمی که باعث میشد آدم سرش را بخاراند و طوری تمام میشد که مخاطب را آویزان رها میکرد. آن موقع، این کارگردان ایرانی از این کارش پشیمان هم نبود؛ میگفت صندلیهای سینما باعث میشوند مخاطب تنبل بشود و علامت سوال «بخشی از نشانگذاری زندگی است». حالا، تقریبا یک سال پس از مرگش در ۷۶ سالگی، کیارستمی با یک پروژه حیرتانگیز برگشته و به نظر میرسد با تاخیر، او به کن یک پایان داده است.
«۲۴ فریم» به عنوان پاسخ کیارستمی به عکسها و نقاشیهایی که الهامبخشش بودند شکل گرفت و نیروی پیش برنده او این غریزه بود که میخواست فریم را ثابت نگه دارد تا جان گرفتن هر تصویر را ببیند و نمایش داده شدن هر درام را شاهد باشد. اما این پروژه حس یک تجلیل را ندارد، حتی حس تالیف را هم ندارد و چیزی غنیتر و عجیبتر از آن است، انگار که در لحظه مرگ، ضمیر ناخودآگاه این مرد بیرون ریخته و در یک بطری گیر افتاده است. بله، «۲۴ فریم» به شدت امتحانی است؛ نیازمند صبر و درگیر شدن است اما این فیلم شبحوار باعث شد من کاملا در خلسه فرو بروم.
کیارستمی از باد و موج خوشش میآمد، کلاغ و برف، و این عناصر دوباره و دوباره بازمیگردند، مثل بازیکنان قراردادی در یک رویای تکرارشونده. مردم، در تضاد، تا حدود زیادی به خاطر غیابشان به ذهن میآیند. میبینیم که آنها از کنار یک خیابان پاریسی عبور میکنند، یا کامیونی را هدایت میکنند که جمعی از کلاغها را پراکنده میکند. تلویحش این است که حضور آنها (ما؟) یک حواسپرتی ناخوشآمد است که دنیایی طبیعی را مختل میکند که با ریتم مرموز خود جلو میرود. مثلا فریم ۱۶، یک قایق موتوری کوچک زرد را نشان میدهد که به آرامی توسط موج به سمت ساحل میآید آن هم در حالیکه دستهای از اردکها کنارش جمع میشوند. این اردکها درگیر کار اردکی خودشان هستند و نمیتوانند با از راه رسیدن این دروازهشکن ساخت دست بشر کنار بیایند.
این کارگردان بیباکانه، حتی پس از مرگ، راهی پیدا کرده تا از صندلیهای سینمای منفورش هم استفادهای بکند. در حالیکه ممکن است «۲۴ فریم» او مثل عکسهایی در یک گالری تنظیم شده باشند، صندلی ما را سر جایمان نگه میدارد، از ما میخواهد به هر فریم وقتی مساوی (چهار دقیقه و نیم) بدهیم و جلوی این غریزهمان را بگیریم که میخواهیم بزنیم جلو یا به عقب برگردیم. مخاطبان مختلف، فریمهای محبوب خودشان را خواهند داشت. من کمی نگران بودم که شاید بازسازی دیجیتالیشده فیلم «شکارچیان در برف» پیتر بروژل کمی گستاخانه و بیجا باشد اما چیزهایی از این قبیل به هیچ وجه تاثیر کلی فیلم را زیر سوال نمیبرند؛ فیلمی که بسیار زیبا و مرموز است و تماشا کردنش مثل باز کردن مجموعهای از عروسکهای تو در تو است، یا ورق زدن کتابی از رویاها.
چه اتفاقی برای این تصاویر میافتد وقتی که زمان به پایان میرسد و بالاخره مجبور میشویم به جلو حرکت کنیم؟ در پایان «۲۴ فریم»، زندگی ادامه پیدا میکند که باید هم همینطور باشد، اما به نظرم ما بسیاری از آن تصاویر را با خودمان به دنیای بیرون میبریم، در لحظات ساکت آنها را درذهنمان بازپخش میکنیم و هنوز سعی میکنیم رمزشان را بگشاییم. کیارستمی رفته اما آثارش زنده هستند. ضمیر ناخودآگاه او، به نظر من، همهمان را مبتلا کرده است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟