محمود گبرلو در اینستاگرام خود نوشت :چرا در جشنواره های فیلم فجر نامی از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در کنار برگزار کنندگان نیست.؟ حتی در چشن خانه سینما هم نامی از آنها نیست . ظاهرا فقط برگزاری جشن مستقل خودشان و تهیه حدود چهار صد کارت برای اعضا در جشنواره فیلم فجر است . یعنی این انجمن در طول سال چه خاصیتی برای جامعه دارد؟ حالا خاصیت برای خود اعضا بماند که در مجمع باید طرح کرد اما چرا در طول ده روز جشنواره حتی یک جلسه با خاصیت ندارد؟ چرا در طول سال هیچ موضعی نسبت به عملکرد منتقدی یا مجله و رسانه ای و یا حتی برنامه های مختلف صوتی تصویری چه رسانه ملی و چه فضای مجازی ندارد؟ یعنی همه برنامه ها بی نقص است ؟چرا اجازه میدهند هر فردی یک شبه منتقد رسمی فلان رسانه باشد؟ . حتی در مقابل توهین و بی ادبی برخی منتقدین که آشکار و واضح است و یا در مقابل طیف مافیایی که بده بستان با فیلمساز و تهیه کننده دارند نیازنیست انجمن بیانیه ای صادر کند ؟ دیروز دیدم فردی با نام منتقد در پست خود فیلمی از توالت یک سالن جشنواره نشان داد که مایع دستشویی ندارد و این را یکی از ضعف های جشنواره میدانست و یا منتقدی اعتر اض کرده که چرا جشنواره پذیرایی ندارد؟ اینها واقعا مضحکه و خنده دار است و طبیعی است برخی تماشاگران و فیلمسازان منتقدین را مورد تمسخر قرار دهند البته گاهی یکی از منتقدان در داوری گنجانده می شود و یا جلسات پرسش و پاسخ را به چند منتقد از جمله من میدهند .اگر تقاضای انجمن بوده چرا هیچوقت بعنوان عملکرد انجمن اعلام نشده ؟(ناگفته نماند در این بیست و پنج سالی که من متناوب مدیر نشست ها بودم وحتی در طول چهار سال برنامه هفت که اکثرعزیزان هنرمند و منتقد رو به برنامه آوردم حتی یک بار حتی یک پیام انتقاد یا تذکر ندادند تشکر و قدردانی هم پیشکش ) صد رحمت به صنوف هایی که کار خدماتی یا غذایی یا فنی انجام میدهند بالاخره مراقبت میکنند خدمات غلط ارایه نشود و سریع مواضع خودشان را اعلام میکنند. شاید انجمن بیانیه های داده که علنی نبوده. شاید هم برگزار کنندگان جشنواره به انجمن بها نمیدهند . بهرحال هر چه که هست باید شفاف گفته شود. چیزی که الان به نام انجمن می بینیم انتخابات سالیانه و گرفتن حق عضویت است اما این کافی نیست . در همه جشنواره ها منتقدان کنار برگزارکنندگان برنامه ای دارند بیشتر نشست های تخصصی توسط انجمن منتقدان برگزار می شود.چرا صلاحیت یک منتقد را انجمن تعیین نمی کند؟و دهها سوال دیگر..
پیشنهادم این است آقایان قدری تحمل کنند و تفکر کنند زود گارد نگیرند بخصوص آقا جواد ! مطمن باشند ما حافظ منافع انجمن هستیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





