محمود گبرلو در اینستاگرام خود نوشت :چرا در جشنواره های فیلم فجر نامی از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در کنار برگزار کنندگان نیست.؟ حتی در چشن خانه سینما هم نامی از آنها نیست . ظاهرا فقط برگزاری جشن مستقل خودشان و تهیه حدود چهار صد کارت برای اعضا در جشنواره فیلم فجر است . یعنی این انجمن در طول سال چه خاصیتی برای جامعه دارد؟ حالا خاصیت برای خود اعضا بماند که در مجمع باید طرح کرد اما چرا در طول ده روز جشنواره حتی یک جلسه با خاصیت ندارد؟ چرا در طول سال هیچ موضعی نسبت به عملکرد منتقدی یا مجله و رسانه ای و یا حتی برنامه های مختلف صوتی تصویری چه رسانه ملی و چه فضای مجازی ندارد؟ یعنی همه برنامه ها بی نقص است ؟چرا اجازه میدهند هر فردی یک شبه منتقد رسمی فلان رسانه باشد؟ . حتی در مقابل توهین و بی ادبی برخی منتقدین که آشکار و واضح است و یا در مقابل طیف مافیایی که بده بستان با فیلمساز و تهیه کننده دارند نیازنیست انجمن بیانیه ای صادر کند ؟ دیروز دیدم فردی با نام منتقد در پست خود فیلمی از توالت یک سالن جشنواره نشان داد که مایع دستشویی ندارد و این را یکی از ضعف های جشنواره میدانست و یا منتقدی اعتر اض کرده که چرا جشنواره پذیرایی ندارد؟ اینها واقعا مضحکه و خنده دار است و طبیعی است برخی تماشاگران و فیلمسازان منتقدین را مورد تمسخر قرار دهند البته گاهی یکی از منتقدان در داوری گنجانده می شود و یا جلسات پرسش و پاسخ را به چند منتقد از جمله من میدهند .اگر تقاضای انجمن بوده چرا هیچوقت بعنوان عملکرد انجمن اعلام نشده ؟(ناگفته نماند در این بیست و پنج سالی که من متناوب مدیر نشست ها بودم وحتی در طول چهار سال برنامه هفت که اکثرعزیزان هنرمند و منتقد رو به برنامه آوردم حتی یک بار حتی یک پیام انتقاد یا تذکر ندادند تشکر و قدردانی هم پیشکش ) صد رحمت به صنوف هایی که کار خدماتی یا غذایی یا فنی انجام میدهند بالاخره مراقبت میکنند خدمات غلط ارایه نشود و سریع مواضع خودشان را اعلام میکنند. شاید انجمن بیانیه های داده که علنی نبوده. شاید هم برگزار کنندگان جشنواره به انجمن بها نمیدهند . بهرحال هر چه که هست باید شفاف گفته شود. چیزی که الان به نام انجمن می بینیم انتخابات سالیانه و گرفتن حق عضویت است اما این کافی نیست . در همه جشنواره ها منتقدان کنار برگزارکنندگان برنامه ای دارند بیشتر نشست های تخصصی توسط انجمن منتقدان برگزار می شود.چرا صلاحیت یک منتقد را انجمن تعیین نمی کند؟و دهها سوال دیگر..
پیشنهادم این است آقایان قدری تحمل کنند و تفکر کنند زود گارد نگیرند بخصوص آقا جواد ! مطمن باشند ما حافظ منافع انجمن هستیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- محمود گبرلو : سریال جلال بسیار پخته و حرفه ای ساخته شده
- درست نیست که به شریفینیا تهمت بزنند/ واکنش گبرلو به حضور اکبر عبدی در برنامه امشو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود