تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۷:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 110457

انجمن سینمایی دیدگاه گزارشی از اولین دوره مسابقه فیلمنامه نویسی کوتاه ارائه کرد.

 

به گزارش سینماسینما، در این مسابقه که از تاریخ اعلام فراخوان تا آخرین روز مهلت آن که نوروز ۱۳۹۸ ( ۲۰ مارس ۲۰۱۹) به سر رسید، ۹۰ فیلمنامه از شهرهای گوناگون ایران از جمله مشهد، قم، تبریز، خرم آباد، اصفهان، اراک، تهران و غیره بدفتر انجمن رسید که درضمن سه فیلمنامه ازفرانسه و یک اثر از اسپانیا، را شامل شده است.
با برسی آثار خوانده شده، چند نکته جلب توجه می‌کند :
۱- ۲۹ نفرازشرکت‌کنندگان که یک سوم کل آنر را شامل می شود، آثار زنان هستند. این امر بسیار جای خوشحالی دارد.
۲- مضامین و درونمایه فیلمنامه‌ها پیرامون مسائل اجتماعی در متن زندگی شهری- سوء‌استفاده وکلاهبرداری برخی از شهروندان از دیگران، بحران‌های زناشویی، فروپاشی خانواده‌ها در اثر فقر، نقش و حضور مذهب در خانواده ها به ویژه درشهرهای کوچک و روستاها بود.
نویسندگان به ندرت به مسائل امیدوارکننده و نکات مثبت و شاد در جامعه امروز پرداخته بودند. در اغلب آثار بیشتر فیلمنامه‌نویسان رگه‌هایی از یاس، ناامیدی وتیره‌روزی به چشم می‌خورد. در این آثار نکاتی مثل دوستی، همیاری و دستگیری از دیگران، ماجراهای عاشقانه های عشقی، بسیار کم‌رنگ بود. جالب است اشاره کنیم این موضوعات در فیلم‌های سال‌های اول انقلاب جای خاصی را به خود اختصاص داده بود .

قهرست نامزدها :
از ۹۰ اثردریافت شده ، فیلمنامه های زیر به مرحله نامزدهای نخستین دوره این مسابقه رسیده‌اند.
یونس – علی سجودی زاده
احتضار – فائزه قاسمی مهربان
بگو، اکشن – آذرطالقانی
خط عابرپیاده – ارمغان فلاح
خانه کوچک امن – فرزانه مردای
تدفین – محمد تنابنده
هیولا – نیما رحیم پور
زبانم لال – علی اکبر فتاح زاده
صدائی برای نشنیدن – حسین یارمرادی
یک دستورپخت آشپزی – سیاوش مقدم چکاری

محمد حقیقت مدیر انجمن دیدگاه با اشاره به اعلام نام برندگان این مسابقه گفت: نام سه برنده ، اول، دوم وسوم ، در طول روزهای جشنواره کن ( ۱۵ تا ۲۵ ماه مه ۲۰۱۹= برابربا ۲۵ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۸) در جلسه‌ای در کن اعلام می‌شود و از طریق رسانه ها گوناگون به اطلاع عموم خواهد ‌رسید. همچنین دفتر انجمن با ایمیل به سه برنده نهائی نیز اطلاع رسانی می‌ کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها