مدافعان حقوق کودکان بارها درباره تأثیرات سوء تبلیغات روی باورهای خردسالان هشدار دادهاند.به اعتقاد آنها به دلیل اینکه کودک در سنین پایین قدرت تشخیص میان واقعیتها و فضای فانتزی و غیر واقعی تبلیغات را ندارد، نمیتواند این دو فضا را از هم جدا کند و به همین خاطر تماشای تبلیغات روی ذهن خردسالان تأثیرات منفی باقی میگذارد اما این مدیران رسانه ملی ایران هستند که این روزها هر ارزشی را پای آگهیهای خود ذبح میکنند.
سوداگری بیحد و حصر
تبلیغات تجاری در برنامهها کودکان علاوه بر تأثیر منفی روانی، باعث میشود تا کودک به سمت مصرف محصولات عموماً زیانآور و خوراکیهای بیارزش سوق داده شود. تبلیغات محصولات خوراکی حجیم شده مانند «پفک» و «چیپس» با هدفگذاری روی مخاطب خردسال و کودک از جمله مواردی بوده که همیشه انتقادهای زیادی را نسبت به صداوسیما به همراه داشته است.
برای همین یکبار و در زمان ریاست عزتالله ضرغامی برای مدتی محدود پخش تبلیغات بازرگانی در برنامههای کودک ممنوع شد. ضرغامی در آن زمان طی مصاحبهای علت پخششدن تبلیغات در برنامههای کودک را بیپولی صداوسیما عنوان و از ممنوعیت پخش آگهیها دفاع کرد ولی این بیپولی بود که باز هم قواعد بازی را به هم زد و انواع و اقسام تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم از برنامههای کودک و حتی شبکه تلویزیونی کودک سردرآورد.
به بچهها رحم کنید
جالب است که مدیران صداوسیما نیز به مضرات پخش آگهیهای بازرگانی برای کودک واقفند. پیش از راهاندازی کانالهای پویا و نهال، محمد سرشار، مدیر شبکه کودک ابراز امیدواری کردهبود که دولت تسهیلاتی را به صداوسیما ارائه کند تا در این شبکه آگهی بازرگانی پخش نشود.
او گفته بود: امیدوارم با نگاه ویژه به شبکه کودک و نوجوان پخش آگهیهای بازرگانی را در این شبکه متوقف کنیم. سرشار دلیل این کار را نیز بیدفاع بودن مخاطب کودک در برابر تبلیغات بازرگانی دانست. با این حال نه خبری از کمک دولت شد و نه صداوسیما تمایلی برای پخش نکردن آگهی در برنامههای کودک از خود نشان داد؛ موضوعی که اخیراً اعتراضهای نمایندگان مجلس را در پی داشته است. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس معتقدند تبلیغات بازرگانی در برنامههای کودک مخالف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
سید صادق طباطبایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس میگوید: تبلیغ خوراکی آن هم از نوع مضر آن در برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان در اکثر کشورها ممنوع است؛ چراکه این مسئله ذائقه و عادات غذایی کودکان را تحتالشعاع قرار میدهد و بالطبع سلامت نسل آینده نیز متأثر از آن خواهد بود.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسانه ملی در صورت داشتن شدیدترین مشکلات مالی باز هم نباید از برنامههای کودک و نوجوان خرج کند، میافزاید: تبلیغات در رسانه ملی به دلیل مشکلات مالی از حد متعارف گذشتهاست و این مسئله در برنامههایی که توانستهاند جلب اعتماد عمومی کنند، بیشتر دیده میشود. در واقع اگر مخاطب از یک برنامه تلویزیونی استقبال کند، مجبور به تحمل انواع و اقسام تبلیغات در ابتدا، میانه و انتهای آن برنامه خواهد شد. این نماینده با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر منع تبلیغات بازرگانی در محیطهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، مذهبی و فضاهای مخصوص کودکان تصریح میکند: اجرای مصوبات این شورا وظیفه همه دستگاههای ذیربط است و با دستگاهی که در اجرای آن تخطی کند باید برخورد قانونی شود.
مشکلات مالی را جور دیگری حل کنید
از سوی دیگر، جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با انتقاد از پخش آگهیهای بازرگانی در برنامههای کودک میگوید: از آنجا که هر نوع تبلیغی در برنامههای کودک میتواند تأثیر مستقیمی در سبک زندگی و خلقیات کودکان داشته باشد، رسانه ملی باید با دقت و طمأنینه بیشتر به این مهم اقدام کند؛ چراکه در پی این تبلیغات، عادات غذایی کودکان برای همیشه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
جعفرپور میافزاید: باید این سؤال را از مسئولان مربوطه پرسید، چرا شیر و دیگر خوراکیهای مفید در برنامههای کودک تبلیغ نمیشوند، بنابراین باید از صدا و سیما خواست مشکلات مالی خود را از طرق دیگری حل کند و در بدترین شرایط مالی نیز برنامههای کودک و نوجوان را تحتالشعاع قرار ندهد. مدیران صداوسیما بارها به بهانه کسری بودجه تن به پخش آگهیهای مواد خوراکی دادهاند که برای سلامت جامعه مضر است. به نظر میرسد اکنون مجلس باید گامهایی جدی برای مقابله با این روش غلط صداوسیما بردارد.
ماجرای تبلیغ اروتیک!
یکی از نمایندگان مجلس میگوید: سال پیش یک تیزر تبلیغاتی در اختیار شبکه پویا برای پخش قرار گرفت. در این تیزر دو کودک دختر و پسر مقابل هم میایستند و پوشکهای خودشان را در میآورند و به سمت یکدیگر پرتاب میکنند. مدیر وقت شبکه پویا به خاطر محتوای اروتیک این تیزر تبلیغاتی حاضر به پخش آن نمیشود و به همین خاطر حقوق آن ماه کارمندان پویا در موعد پرداخت نمیشود و بخش آگهیها برخورد ناشایستی با این شبکه میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید