در هفتهای که «جنگ ستارگان: خیزش اسکایواکر» جدید روی پرده سینِما غوغا به پا کرد، «گربهها» با جمع ستارگانش با سر به زمین خورد.
به گزارش سینماسینما، هفته گذشته مهمترین و پرفروشترین فیلم روی پرده سینِما «جنگ ستارگان: خیزش اسکایواکر» بود که در روزهای نخست اکران در گیشه جهانی بیرقیب تاخت و بیش از ۳۷۰ میلیون دلار روانه جیب دیزنی کرد.
سرمایهگذاری پرسود دیزنی
سال ۲۰۱۲ بود که دیزنی در یک معامله بزرگ استودیوی «لوکاس فیلم» را با قیمت ۴ میلیارد دلار خرید. دیزنی با پرداخت این پول مالک آثاری مشهور در تاریخ سینِما مثل «جنگ ستارگان» و «ایندیانا جونز» شد.
پس از آن دوباره روزهای اوج «جنگ ستارگان» از راه رسید، و فقط در یک نمونه «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» به فروش ۲ میلیارد دلاری رسید. «آخرین جدای» یکی دیگر از فیلمهای این مجموعه بود که دیزنی روی پرده برد و گیشهای ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری داشت.
در سرویس آنلاین پخش فیلم دیزنی هم که اخیراً افتتاح شده است، سریالی از دنیای «جنگ ستارگان» با عنوان «ماندالورین» پخش میشود. دیزنی که امسال ۶ فیلم با فروش بالای یک میلیارد دلار در گیشه داشته است، امیدوار است که با «خیزش اسکایواکر» این رکورد را به ۷ فیلم برساند.

«جنگ ستارگان» از آثار محبوب گیشه آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی است اما در چین که دومین بازار بزرگ سینمای جهان است، هواخواه ندارد و این بار نیز با فروش ۱۲ میلیون دلاری افتتاحیه در جذب تماشاگران چینی ناکام ماند.
«گربهها»ی ناکام
علاقهمندان هنرهای نمایشی به احتمال زیاد نام موزیکال «گربهها» با آهنگسازی اندرو لوید وبر را شنیدهاند. این تئاتر موزیکال سالها در برادوی و لندن روی صحنه و مورد تحسین بود.
حالا تام هوپر کارگردان سرشناس فیلمهایی چون «بینوایان» و «سخنرانی پادشاه» در پروژه گرانقیمت این موزیکال را روی پرده سینِما برده و درست برخلاف نمایشی که در برادوی تشویق میشد، نمایش سینمایی «گربهها» را به افتضاحی تمامعیار بدل کرده است.
«گربهها» که ۱۰۰ میلیون دلار صرف ساختش شده، و برای تغییر ظاهر بازیگران و تبدیلشان به گربه فناوری مدرن به میدان آمده، در سه روز نخست اکران در بزرگترین بازار سینمای جهان فقط ۶ میلیون دلار فروش داشت.
در فیلم تام هوپر، تیلور سوئیفت، جودی دنچ، ادریس البا، ایان مککلن، جینفر هادسن و جیمز کوردن جلوی دوربین رفتهاند. ناگفته پیدا است که جمع ستارههای حاضر در فیلم هم تماشاگران را به تماشای فیلم ترغیب نکرده است.

دلیل اصلی اقبال اندک تماشاگران را با وجود حضور این همه چهره سرشناس میتوان در نقدهای ویرانگری دانست که پیش از اکران عمومی فیلم منتشر شد. تقریباً هیچ نشریه یا منتقد معتبری را نمیتوان یافت که نظری منفی به فیلم نداشته باشد. افتضاح، فاجعه، شَلخته و شکست تمامعیار هنری برخی از صفتهایی است که منتقدان برای «گربهها» انتخاب کردهاند.
فیلمهای پرفروش
«جومانجی: مرحله بعد» و «یخزده/ فروزن ۲» به ترتیب فیلمهای پرفروش گیشه پس از «جنگ ستارگان» بودند.
در دومین هفته اکران، «جومانجی» با فروش ۲۶ میلیون دلاری را تجربه کرد و «فروزن ۲» با گیشه ۱۲ میلیون دلاری در پنجمین هفته اکران همچنان از آثار پرتماشاگر بود.
فروش جهانی «فروزن۲» تا کنون به رقم یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار رسیده است و تا رسیدن به رکورد قسمت اول فیلم راه درازی پیش رو ندارد.
نیکول کیدمن و شارلیز ترون مثل بمب آمدند
«بمب شل/ مثل بمب» روایت سینمایی رسوایی مدیر فاکس نیوز با بازی شارلیز ترون، نیکول کیدمن و مارگو رابی دیگر فیلم پرفروش بود، که به فروش ۵ میلیون دلاری بسنده کرد.
این فیلم که از مدعیان جوایز سینمایی به ویژه در رشتههای بازیگری است، پیش از به صورت محدود روی پرده رفته بود و هفته در نزدیک به ۱۴۰۰ سالن سینِما اکران شد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- ۳ فیلم جدید «جنگ ستارگان» در راه است
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- برای ساخت یک فیلم حادثهای؛ کارگردان و بازیگر «جومانجی» بار دیگر با هم همکاری میکنند
- موسیقی فیلم جنگ ستارگان
- «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه میزند» در صدر گیشه آمریکا
- تقاضای سینمادوستان برای اکران «آروارهها» در سینماها
- بازیگر جنگ ستارگان درگذشت
- تمشکهای طلایی به گربهها رسید/ اعلام اسامی بدترینها در کنفرانس مطبوعاتی
- سکانس طلایی/ جومانجی
- «جومانجی» پرفروشترین فیلم هفته در گیشه جهانی
- «جنگ ستارگان» رکورد فروش انتقام جویان را میشکند؟
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا کمیکاستریپهای سینمایی به ما میگویند در آستانه جنگ سوم جهانی هستیم؟
- اخراج نویسنده کتابهای «جنگ ستارگان» به دلیل فحاشی در فضای مجازی
- دنیل کریگ در نقش یک کارآگاه جنایی/ همکاری جیمز باند با ریان جانسون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





