در چند روز آینده، از سوی دفتر جشنواره کن، رئیس هیئت داوران هفتادودمین دورجشنواره کن اعلام خواهد شد. برخی ازشنیده ها حاکی از آن است که فیلمسازان بزرک مکزیکی، آلفسوکوارون، وآلخاندروگونزالس ایناریتو جزو کاندیدا ها هستند.
سینماسینما، محمد حقیقت: از سوئی از سال گذشته تغییراتی در تقویم جشنواره به وجود آمد که امسال هم ادامه دارد. طبق سنت سالهای دور، روز شروع و افتتاحیه، چهارشنبهها بود و روز پایان و اختتامیه را یکشنبهها قرارداده بودند. اما از سال ۲۰۱۸ روز افتتاحیه سه شنبه و اختتامیه شنبه خواهد بود.
تاریخ برپائی کن ۲۰۱۹ ( از۱۴ تا ۲۵ ماه مه) است. کمیته انتخاب بخش رسمی کاردیدن فیلم ها را از نوامبر شروع کرده است . دربین فیلم هائی که پذیرفته نشده اند، تعدادی از آنها را درجشنواره برلین درماه فوریه ۲۰۱۹ خواهیم دید! از زمزمه هائی که دردفاتر پخش و تهیه فیلم درپاریس شنیده میشود، وباید منتظر اعلام این فیلمها از سوی دفتر جشنواره اعلام شود، صحبت از فیلمهای آماده شده یا درحال آماده شدن است که میتوان به تعدادی از آنها اشاره کرد :
” درد وشکوه” ساخته پدرو آلمادواراز اسپانیا – “حقیقت” ساخته کوریدا از فرانسه وژاپن – ” نتردام نیل” اثرعتیق رحیمی که درکشور اوگاندا فیلمبرداری شده و درپاریس مرحله مونتاژ را میگذراند – ” باید بهشت باشد” ساخته سینماگر فلسطینی الیا سلیمان که در کانادا آنرا تمام کرده است . ” خبرفرانسوی” از وس آندرسون که درشهر آنگولم فرانسه درحال فیلمبردای آن است . “مرد ایرلندی” از مارتین اسکورسزی از امریکا که تهیه کننده آن کمپانی مشهور نتفلیکس میباشد، وجشنواره کن درحال چانه زدن با آنهاست ! – “اد استرا” ، آخرین اثر جمزگرای با بازی براد پیت وتامیلی جونز ساخته شده است. ” روزی روزگاری درهالیوود” ساخته کوانتین تارانتینو، همچنین “بومبو” آخرین ساخته تیم برتون، ” ملینا مرکوری” ساخته مرجان ستراپی و… دراین رده میباشند.
درباره فیلم آلمادوار” درد وشکوه” میتوان گفت که بیست ویکمین اثر این کارگردان ۶۹ ساله، فیلمبرداریش در ماه سپتامبر دراسپانیا با بازی پنه لوپ کروز و آنتونیو باندراس به پایان رسید و آخرین مراحل فنی آن بعد از مونتاژ دردست اتمام است. این کارگردان بارها درجشنواره کن درمسابقه فیلم داشته وجایزه های گوناگون نیزازکن برده است وحتی زمانی خود وی رئیس هیئت داوران بود، اما هنوز نخل طلا بدست نیاورده است، وی با ” درد وشکوه” میتواند شانش خودرا برای بردن نخل طلا بیازماید. کارگردان برای شخصیت پردازی زن اول فیلم، پنه لوپ کروز، بسیارازنحوه بازی سوفیا لورن درفیلم های ایتالیائی الهام گرفته که نقش مادر قهرمان فیلم را بازی میکند. داستان فیلم در سالهای ۱۹۶۰ دریک دهکده اسپانیائی میگذرد وسرگذشت یک خانواده مهاجربه آن منطقه را بازگو میکند.
درفیلم ” حقیقت” ساخته کوریدا، که ژولیت بینوش و کاترین دنوو در آن بازی دارند، به زندگی یک ستاره مشهورفرانسوی ( با بازی کاترین دونوو) پرداخته میشود که درحال نوشتن خاطرات گذشته خود است، همزمان دختر او( ژولیت بینوش) به همراه شوهر آمریکائی اش، به فرانسه بازمیگردند، ومشگلات ومسائل خانوادگی بین آنها درمیگیرد ووو. کوریدا در سال ۲۰۱۸ با فیلم “دزدان فروشگاه” نخل طلای کن را بدست آورد و فیلمش جزو۹ اثرکاندید برای دریافت جایزه اسکار خارجی زبان می باشد.
درفیلم ” باید بهشت باشد” ساخته الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی که مدت هاست فیلمی نساخته بود، فیلمبرداری آن بین ۱۵ اکتبر تا ۲ نوامبر درمونترال کانادا انجام شده است. دراین اثرماجرای یک فیلمساز فلسطینی روایت شده که کشور خودرا در۵۰ سالگی بدلیل مشگلات بی شمارترک کرده تا درجائی دیگر شاید به آرامش برسد. او حتی حاضر به از دست دادن هویت خود بوده تا درجامعه ای جدید، زندگی تازه ای آغاز کند.
درفیلم وس آندرسون “خبرفرانسوی”، ماجرای یک روزنامه نگار آمریکا ئی دردهه ۶۰ را که در شهری از فرانسه میگذراند، روایت میکند. درتازه ترین فیلم جمز گرای ” آد آسترا” که قراراست از ۲۲ ماه مه ۲۰۱۹ به پرده سینماها درفرانسه دربیاید، یک مهندس اوتیست برای یافتن پدرش که بیست سال پیش به فضا رفته بود وگم شده بود راهی سیاره نپتون میشود…
“مردایرلندی” تازه ترین اثر مارتین اسکوسزی، زندگی مردی بنام شیران را روایت میکند که متهم به سربه نیست کردن سردسته یک گروه شرور درسال ۱۹۷۵ در آمریکا بوده است. درجدیدترین فیلم تارانتینو،” روزی روزگاری درهالیوود” به همان وسوسه سینماگران امریکائی از دنیای هالیوود پرداخته میشود که با بازی براد پیت و دی کاپریو خیلی از مشتاقان این سینماگررا چشم انتظار خود خواهد کرد. دی کاپریو نقش یک ستاره مهم قدیمی فیلم های وسترن را بازی میکند و براد پیت، نقش دوبل وی را بعهده دارد. آنها در جوار خانه شارون تایت ( که زن سابق پولانسکی بوده وبه شکل فجیعی درسال ۱۹۶۹به قتل رسیده بود) زندگی میکنند… این فیلم قراراست درماه اوت به پرده سینما ها بیاید. درزیر عکس تارانتینو درسرصحنه فیلمش دیده میشود.
تاریخ آخرین مهلت برای ثبت نام فیلم ها برای جشنواره کن ۲۰۱۹ به این شرح اعلام شده است:
تا ۱۵ فوریه برای فیلم های دانشجوئی ( که باید از سوی دانشکده یا مدارس سینمایی معرفی شده باشند) – برای فیلم های کوتاه بخش مسابقه تا اول مارس فرصت ثبت نام دارند- وتا ۴ ماه مارس برای فیلم های بلند تاریخ معین شده است.( فیلم های بلند برای بخش های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینما کلاسیک) میباشد. بخش های ۱۵ روز کارگردانان برای فیلمهای تا ۱۵ مارس ووبرای فیلم های بلند اخرین فرصت ۲۹ مارس میباشد. برای بخش هفته منتقدین ۱۱ ماه مارس برای فیلمهای کوتاه و ۱۵ مارس اخرین مهلت برای ثبت نام فیلم های بلند میباشد . لازم به یاداوری است که بخش هفته منتقدین فقط فیلم های اول یا دوم کارگردانان را می پذیرد. همچنین بخش ” اسید” که چندسالی است به موازات این بخش ها میباشد نیز به روی سینماگران بین المللی هنر وتجربه در های خود را گشوده است که طی سالهای گذشته، در این بخش نیز فیلم های جالبی دیده شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- برد پیت بازیگر فیلم جدید کوئنتین تارانتینو شد
- بازی برای پل توماس اندرسون؛ لئوناردو دیکاپریو و شان پن همبازی شدند/ گرانترین فیلم کارگردان
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- آمار فروش «قاتلان ماه کامل» در ۳ روز نخست اکران/ پرفروشترین در دنیا
- فوت بازیگر فیلمهای تارانتینو/ کیت جفرسون درگذشت
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه