سینماسینما، زهرا مشتاق
«تالان» فیلم ترسناکی است با هشدارهای ترسناکتر. فاجعه آغاز شده است، و بهزودی به ما نیز خواهد رسید. گزارشهای نشست زمین، سفرههای تهیشده از آب و آمار هر دو کیلومتر یک چاه در سراسر کشور، زلزله خاموشی است که تمام ایران را در بر گرفته است.
سدسازیهای ویرانگر، برداشتهای بیرویه از چاههای آب، مدیریتهای اسفبار و ناکارآمد یعنی تبلور و تجسم نظریه هاردی در ایران. یعنی پایان داشتهها و به قول کاوه مدنی یعنی چک بیمحل کشیدن برای ورشکستگان آب.
«تالان» از معدود فیلمهایی است که به طور مستقیم و کامل، فقط درباره آب است. یک مستند بلند با آماری تکاندهنده راجع به وضعیت آب در ایران. تمام کسانی که در فیلم حضور دارند، کارشناسان آگاهی هستند که با ارائه دلایلی درست، سعی در نمایش برهنهای دارند که حاصلش بحران فعلی است.
در یکی از سکانسها، فرد مورد مصاحبه میگوید همین الان که ما در حال صحبت کردن هستیم، در اعماق، زمین در حال تخریب و نشست است. زمین خشکشده، زمین تهی از آب. و کارشناس دیگری که با تعجب و رو به دوربین میگوید صدای حرف زدن زمین را نمیشنوید؟! و شخصی دیگر با تهخندهای استهزاآمیز میگوید اگر به سدسازان باشد، همین میدان تقیزاده و پشت دفتر من سد میسازند؛ اگر اسم این رانت نیست، پس چیست؟!
«تالان» که در لغتنامه دهخدا تاراج، یغما و چپاول معنی شده است، فیلم مهمی است درباره نابودی آب. فیلم به آب، به عنوان یک موجود زنده نگاه کرده که حیات همه هستی، به وجود و زندگی او بستگی دارد. حیاتی که سالهاست با قوانین و اعمال مرگبار، جسم تباهشدهای بیش از آن نمانده است.
گفتههای فیلم همچون مونولوگهایی تاثیرگذار است که میتواند پشت آدم را بلرزاند.
به تکهای از گفتههای فیلم توجه کنید:
لحظههای طلایی جسم سرزمینمان را داریم از دست میدهیم.
موریانههای نابودگر همه چیز را نابود میکنند؛ وقتی همه ما خوابیم.
مردم سالهای سال پای آب ایستادند؛ با جانشان.
در جهان از ۲۰ تا ۴۰ درصد ذخایر آب استفاده میشود؛ اما در ایران و در خراسان بهتنهایی از ۱۳۰ درصد!
در دشت ممنوعه که روزی ۸۰۰ حلقه چاه وجود داشت، اکنون ۶۷۰۰ حلقه چاه وجود دارد!
اگر در جایی ۴۰۰ میلیون لیتر میتوانسته برداشت شود، یک میلیون و ۱۰۰ لیتر برداشت کردهاند!
با دولتی شدن مدیریت آب، انگیزه کشاورزان از بین رفت.
تیر خلاص؛ تصویب قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه در سالهای ۸۸ و ۸۹؛ تصویبکنندگان ذینفع! نمایندگانی که این قانون را برای قوم و خویشهای روستایی تصویب کردند….
وجود بیش از هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز.
شکاف زمین در نزدیکی خط آهن خراسان شمالی و آرامگاه خیام و عطار و کمالالملک!
فروچالهها؛ خطر انقراض زمین در شرق کشور.
۴۷ درصد از روستاهای خراسان خالی از سکنه است.
مهاجرت از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.
نبود آب یعنی بیکاری، بیکاری یعنی مهاجرت و مهاجرت یعنی حاشیهنشینی و حاشیهنشینی یعنی ناامنی و ناامنی یعنی رشد فساد.
حاشیهنشینی یعنی همتآباد در مشهد.
چرا باید روستاییان موطن خود را ترک کنند و تحت منت شهریها قرار بگیرند و از آنها تقاضای کار و خانه و مدرسه و بیمارستان داشته باشند!
جنگ شروع شده است؛ جنگ اصفهانیها و یزدیها، جنگ روستاییان با روستاییان…
جنگ آب کشته داده است، مجروح داده است.
از فواید نظام ارباب رعیتی، تلاش کشاورزان برای بهبود و مراقبت از سفرههای آب زیرزمینی بود.
قانون ارث و خرده مالکی وضعیت آب را بدتر کرد.
به جای آوردن آب از عمان و ترکمنستان و تاجیکستان و شیرین کردن آب شور دریا، دولت سهم آب کشاورز را بخرد و وارد آب شرب کند.
پرونده بحران آب به شورای امنیت ملی نیز کشیده شده است.
حضور داعش در سوریه و ویرانی این کشور، با جنگ آب شروع شد. بعد از پنج سال خشکسالی، ۱/۵ میلیون نفر روستایی راهی شهرها شدند. آنها از بیآبی به بیآبی کوچ کردند.
اگر در فیلم عجیب و پر از نماد و نشانه «مدمکس» و فیلم بهاصطلاح کودکانه «رنگو» قصهای خاص روایت میشود، اما آب بستر اصلی هر دو قصه است. جنگ برای آب. و در «تالان» نیز در قالب یک مستند محض، جنگی روایت میشود که آغاز، اما به اشکالی و دلایلی مخفی نگه داشته شده است. جنگی که زمانی نهچندان دور در قالب انسانهایی تبدیل به زامبی شده، بروز و ظهور خواهد یافت. درست همچون موریانههایی که به وقت خواب در همه چیز رخنه کرده و همه چیز را از درون تهی ساختهاند و به وقت بیداری ما میزبان انبوهی ویرانی خواهیم بود.
«تالان» را جدی بگیریم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند