مجموعه مصاحبههای «گادفری چشایر» منتقد معروف آمریکایی با عباس کیارستمی درباره فیلمهایش در قالب یک کتاب ۱۸۸صفحهای به نام «گفتوگوهایی با کیارستمی» در آمریکا منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، همزمان با کاملترین برنامه مرور آثار عباس کیارستمی در نیویورک که از روز جمعه (۲۶ جولای / ۴ مرداد) آغاز شد و تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) ادامه خواهد داشت، از کتاب «گفتوگوهایی با کیارستمی» نوشته «گادفری چشایر» منتقد معروف و متخصص سینمای ایران رونمایی شد.
این کتاب ۱۸۸صفحهای توسط انتشارات «وودویل» منتشر شده و احمد کیارستمی نیز مقدمهای بر آن نوشته است.
این مصاحبهها که در دهه ۱۹۹۰ میلادی انجام شده شامل مصاحبههایی عمیق و فیلم به فیلم میشود که کیارستمی در آنها از نگاه خود به تکامل هنریاش از اولین فیلم کوتاهش «نان و کوچه» (۱۹۹۰) تا فیلم بلند «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) میگوید؛ کتاب از آثار کمتر شناختهشده و فیلمهای کوتاه او در آغاز حرفه سینماییاش آغاز میشود و به آثاری چون «سهگانه کوکر» (خانه دوست کجاست؟، زندگی و دیگر هیچ، و زیر درختان زیتون) که شهرت بینالمللی را برای کیارستمی به ارمغان آورد تا فیلمهای معروف «کلوزآپ» و «طعم گیلاس» میرسد.
این کتاب شامل مقدمهای از احمد کیارستمی، فرزند بزرگ عباس کیارستمی نیز هست که در بخشهایی از آن آمده: «در جریان بازدیدهای «گادفری» از ایران طی یک دهه، او رابطه دوستی با پدرم برقرار کرد که به ندرت با سایر نویسندگان داشت. فکر میکنم دلیل آن توانایی «گادفری» در پا فراتر نهادن از سطح و دیدگاهها و تفسیرهای منحصر به فردش بود. «گادفری چشایر» یکی از اولین افرادی بود که سینمای ایران را به جامعه آمریکایی معرفی کرد. آنچه در این کتاب خواهید خواند شامل گفتوگوییهایی تازه و دور از کلیشه با عباس کیارستمی است.»
«گادفری چشایر» نیز در این کتاب توضیح میدهد که چرا دوران فعالیت هنری کیارستمی را به سه دوره تقسیم کرده است: دوره کانون که دربرگیرنده ساخت اغلب آثار اولیه کیارستمی در کانون پرورش فکر کودکان و نوجوان است. بیشتر فیلمهای این دوره کمتر در آمریکا دیده شدهاند. دومین دوره فیلمسازی کیارستمی از نگاه «چشایر» دوره شاهکارها نام دارد که با مستند «مشق شب» در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و تا فیلم «باد ما را خواهد برد» را شامل میشود و دوره سوم با عنوان دوره تجربی در سال ۲۰۰۱ با فیلم «ای بی سی آفریقا» کلید میخورد و با فیلمهای «ده» (۲۰۰۲)، «شیرین» (۲۰۰۸)، «کپی برابر اصل» (۲۰۱۰)، «مثل یک عاشق» (۲۰۱۲) و «۲۴ فریم» (۲۰۱۷) همراه میشود.
«گادفری چشایر» متولد ۱۹۵۱ میلادی، منتقد و نویسنده سینمایی و یکی از بنیانگذاران اصلی مجله معروف «اسپکتر» در سال ۱۹۷۸ است. «چشایر» که پیشتر رئیس حلقه منتقدان سینمایی نیویورک بود، یکی از علاقهمندان و متخصصان سینمای ایران و بویژه عباس کیارستمی است و تا کنون در دو مستند «عباس کیارستمی: هنر زندگی» ساخته «پت کالینز» و «فرگوس دالی» (۲۰۰۳) و «عباس کیارستمی: یک گزارش» ساخته «بهمن مقصودلو» (۲۰۱۳) نیز حضور داشته و در طول سالیان مقالات متعددی درباره سینمای ایران نوشته است.
او اولینبار در سال ۱۹۹۲ و زمانی که از سوی مجله «فیلم کامنت» برای پوشش یک جشنواره سینمایی درباره سینمای پس از انقلاب ایران انتخاب شد، به سینمای ایران علاقهمند شد و آنجا بود که در مقدمه مطلبش فیلم «کلوزآپ» را یکی از فوقالعادهترین فیلمهایی توصیف کرد که تاکنون دیده است. چند سال بعد، «چشایر» که رابطه دوستی با کیارستمی برقرار کرده بود شروع به سفر به ایران و مصاحبه با کیارستمی درباره همه فیلمهایش کرد.
این منتقد آمریکایی با نشریاتی چون «نیویورکتایمز»، «ورایتی»، «فیلم کامنت»، «نیویورک پرس»، سایت «راجر ایبرت» و … نیز همکاری داشته است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟