مجموعه مصاحبههای «گادفری چشایر» منتقد معروف آمریکایی با عباس کیارستمی درباره فیلمهایش در قالب یک کتاب ۱۸۸صفحهای به نام «گفتوگوهایی با کیارستمی» در آمریکا منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، همزمان با کاملترین برنامه مرور آثار عباس کیارستمی در نیویورک که از روز جمعه (۲۶ جولای / ۴ مرداد) آغاز شد و تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) ادامه خواهد داشت، از کتاب «گفتوگوهایی با کیارستمی» نوشته «گادفری چشایر» منتقد معروف و متخصص سینمای ایران رونمایی شد.
این کتاب ۱۸۸صفحهای توسط انتشارات «وودویل» منتشر شده و احمد کیارستمی نیز مقدمهای بر آن نوشته است.
این مصاحبهها که در دهه ۱۹۹۰ میلادی انجام شده شامل مصاحبههایی عمیق و فیلم به فیلم میشود که کیارستمی در آنها از نگاه خود به تکامل هنریاش از اولین فیلم کوتاهش «نان و کوچه» (۱۹۹۰) تا فیلم بلند «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) میگوید؛ کتاب از آثار کمتر شناختهشده و فیلمهای کوتاه او در آغاز حرفه سینماییاش آغاز میشود و به آثاری چون «سهگانه کوکر» (خانه دوست کجاست؟، زندگی و دیگر هیچ، و زیر درختان زیتون) که شهرت بینالمللی را برای کیارستمی به ارمغان آورد تا فیلمهای معروف «کلوزآپ» و «طعم گیلاس» میرسد.
این کتاب شامل مقدمهای از احمد کیارستمی، فرزند بزرگ عباس کیارستمی نیز هست که در بخشهایی از آن آمده: «در جریان بازدیدهای «گادفری» از ایران طی یک دهه، او رابطه دوستی با پدرم برقرار کرد که به ندرت با سایر نویسندگان داشت. فکر میکنم دلیل آن توانایی «گادفری» در پا فراتر نهادن از سطح و دیدگاهها و تفسیرهای منحصر به فردش بود. «گادفری چشایر» یکی از اولین افرادی بود که سینمای ایران را به جامعه آمریکایی معرفی کرد. آنچه در این کتاب خواهید خواند شامل گفتوگوییهایی تازه و دور از کلیشه با عباس کیارستمی است.»
«گادفری چشایر» نیز در این کتاب توضیح میدهد که چرا دوران فعالیت هنری کیارستمی را به سه دوره تقسیم کرده است: دوره کانون که دربرگیرنده ساخت اغلب آثار اولیه کیارستمی در کانون پرورش فکر کودکان و نوجوان است. بیشتر فیلمهای این دوره کمتر در آمریکا دیده شدهاند. دومین دوره فیلمسازی کیارستمی از نگاه «چشایر» دوره شاهکارها نام دارد که با مستند «مشق شب» در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و تا فیلم «باد ما را خواهد برد» را شامل میشود و دوره سوم با عنوان دوره تجربی در سال ۲۰۰۱ با فیلم «ای بی سی آفریقا» کلید میخورد و با فیلمهای «ده» (۲۰۰۲)، «شیرین» (۲۰۰۸)، «کپی برابر اصل» (۲۰۱۰)، «مثل یک عاشق» (۲۰۱۲) و «۲۴ فریم» (۲۰۱۷) همراه میشود.
«گادفری چشایر» متولد ۱۹۵۱ میلادی، منتقد و نویسنده سینمایی و یکی از بنیانگذاران اصلی مجله معروف «اسپکتر» در سال ۱۹۷۸ است. «چشایر» که پیشتر رئیس حلقه منتقدان سینمایی نیویورک بود، یکی از علاقهمندان و متخصصان سینمای ایران و بویژه عباس کیارستمی است و تا کنون در دو مستند «عباس کیارستمی: هنر زندگی» ساخته «پت کالینز» و «فرگوس دالی» (۲۰۰۳) و «عباس کیارستمی: یک گزارش» ساخته «بهمن مقصودلو» (۲۰۱۳) نیز حضور داشته و در طول سالیان مقالات متعددی درباره سینمای ایران نوشته است.
او اولینبار در سال ۱۹۹۲ و زمانی که از سوی مجله «فیلم کامنت» برای پوشش یک جشنواره سینمایی درباره سینمای پس از انقلاب ایران انتخاب شد، به سینمای ایران علاقهمند شد و آنجا بود که در مقدمه مطلبش فیلم «کلوزآپ» را یکی از فوقالعادهترین فیلمهایی توصیف کرد که تاکنون دیده است. چند سال بعد، «چشایر» که رابطه دوستی با کیارستمی برقرار کرده بود شروع به سفر به ایران و مصاحبه با کیارستمی درباره همه فیلمهایش کرد.
این منتقد آمریکایی با نشریاتی چون «نیویورکتایمز»، «ورایتی»، «فیلم کامنت»، «نیویورک پرس»، سایت «راجر ایبرت» و … نیز همکاری داشته است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد