مریم سعیدپور درباره شکل گیری ایده پروژه عکاسی «قرنطینه»، جدیدترین فعالیتش و مشکلات بخش مالی عکاسان توضیحاتی داد.
به گزارش سینماسینما، مریم سعیدپور هنرمند عکاس که زمان شیوع ویروس کرونا پروزه عکاسی «قرنطینه» را انجام داد درباره پرداختن به این سوژه گفت: تازه قرنطینه شروع شده بود و من زیاد لب پنجره می ایستادم و می دیدم همسایه ها هم چقدر لب پنجره می آیند؛ انگار این پنجره ها راه نجاتمان بود از گیر افتادن در خانه هایی که حالا پناهگاهمان شده بود زیرا احساس می کردیم برای در امان ماندن نباید بیرون بیاییم. هرچند بیرون خلوت بود و کمتر آدمی تردد می کرد و هر از چندگاهی یک آدم و یا ماشین رد می شد ولی با همین تماشای از لب پنجره احساس زنده بودن و نفس کشیدن به ما دست می داد.
وی افزود: این پنجره ها برای من عجیب بود و فکر می کردم چقدر می تواند داستان داشته باشد. همه آدم ها در طول روز ساعت ها کنار پنجره ها می آمدند؛ آدم هایی که شاید قبلا به راز آن پی نبرده بودند همانطور که من تا پیش از این اهمیتشان را حس نمی کردم.
این عکاس با اشاره به اینکه نام پروژه «قرنطینه» است، بیان کرد: برای شکل گیری آن با آدم هایی که قرنطینه بودند و کسانی که برای عکاسی با من رضایت دادند همکاری کردم. آن زمان شرایط خیلی متفاوت شد و تهرانِ به آن شلوغی، خالی شده بود و ترس و وحشت عجیبی انگار پشت پلک مردم خانه کرده و به زیر پوست شهر رسیده بود و با شکل عجیبی که تا به حال با آن روبرو نشده بودیم یعنی ترس از یکدیگر، ترس از سرایت و … از همدیگر فرار می کردیم در صورتی که ته قلبمان تمایل داشتیم به هم نزدیک شویم. این ویروس یک شکاف عاطفی عمیقی درون قلب ما به وجود آورد و باعث شد قدر همدیگر را بیشتر بدانیم.
وی اضافه کرد: به دلیل دوری ناشی از کرونا انگار یک پای سلام کردن ها و ابراز ارادت ها می لنگید و کامل نمی شد بخصوص در کشور ما که زیاد دست می دهیم، روبوسی می کنیم، در آغوش می کشیم و … بنابراین پرداختن به این موضوع و شکاف عاطفی برای من جالب شد. مادر خود من بیش از دو ماه بچه ها و نوه های خود را ندید همه این ها غم انگیز و عجیب بود. درست است که کرونا هنوز نرفته ولی فکر می کنم بخشی از آن هایی هم که دل به دریا زدند و بیرون آمدند از خستگی ماندن در خانه و مشکلات عاطفی است که قطعا درست هم نیست چون اصل جریان خطرناک است.
این عکاس جوان عنوان کرد: در همان ابتدای شیوع ویروس که همه در خانه بودند کسی که تنها زندگی می کرد محکوم به تنهاتر شدن بود و آن هایی که با هم زندگی می کردند محکوم به این بودند که فقط با هم در ارتباط باشند در این میان شاید کلافه شدند، دعوا کردند، از هم خسته شدند، به محبتشان اضافه شد، از علاقه شان کم شد و… زمانی که برای عکاسی از آن ها رفتم در مورد حسشان می پرسیدم؛ برخی ها می گفتند احساس خفگی دارند. به ویژه آن هایی که تنها زندگی می کردند می گفتند دلمان می خواهد شهر را بغل کنیم، دیگری می گفت لب پنجره می نشینم و در ذهنم برای آدم هایی که می بینم داستان می سازم، آن یکی از سرگرم شدن و ارتباط های تصویری مجازی با دوستانش حرف می زد یا یک نفر می گفت رابطه اش با همسرش بهتر شده است، شخصی ازدواج کرده بود و قصد داشت به همسرش در خارج از کشور بپیوندد که به علت کرونا در ایران ماندگار شده بود و حال بدی داشت. خلاصه که با یک مجموعه احساسی روبرو شدم که نمی توان اسم خاصی روی آن گذاشت ولی شکل جدیدی داشت و یک تجربه عجیبی بود و مهم تر اینکه نمی توانستیم آن را شرح دهیم و تحلیل کنیم چون غیرقابل پیش بینی بود و انتهایی هم نداشت چون هر روز خبر بد جدیدی می رسید.
وی ادامه داد: آدم ها می خندیدند ولی ته دلشان اشکال مختلف غم بود که این ها انگیزه ای برای شکل گیری پروژه «قرنطینه» شد. از سویی به شخصه تا قبل از شیوع ویروس کرونا آدم یکجا ماندن نبودم و مرتب عکاسی پرتره می کردم و هیچ وقت به این فکر نکرده بودم چقدر به عکاسی معتاد هستم و زمانی که نمی توانستم آن را انجام دهم احساس فلج بودن به من دست داد لذا دل به دریا زدم و با ایده پنجره، سراغ آدم ها رفتم و از پشت پنجره آن ها را نگاه می کردم و عکس می انداختم و روابط و تنهایی آدم ها را به تصویر کشیدم.
سعیدپور در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاهی برای پروژه «قرنطینه» در نظر گرفتید و اینکه جسارت برای عکاسی آن هم در فضای وحشت آور و خطرناک آن زمان از کجا نشات می گیرد، بیان کرد: نمایشگاهی در نظر ندارم زیرا یک پروژه ای برای فضای مجازی بود و به اتمام رسید که خوشبختانه استقبال از آن خوب و دلچسب شد. کلا دغدغه های شخصی من تبدیل به مجموعه می شود مثلا یک مجموعه ای با نام «نیم فاصله» داشتم که به قاب هایی از زندگی پدر و مادرهایمان و اولین رابطه ای که در زندگی به چشم می دیدیم و با مفهوم جنسیت آشنا شدیم ربط داشت. اولین رابطه ای که دیدیم از آن ها به طور ناخودآگاه در ذهنمان ثبت شده است و همینطور که بزرگ شدیم و به رابطه آن ها انتقاد داشتیم در رابطه های خودمان آن شکل از رابطه پدر و مادرمان را تکرار کردیم. فکر می کنم چون برای من تنهایی و رابطه مساله بود در «قرنطینه» هم فکر کردم در خانه ها آدم های واقعی را عکاسی کنم البته که محوریتم بیشتر روی زن ها بود چون به خودم نزدیک است و خیلی فکر می کردم چه بر سر رابطه ها و تنهایی انسانی ما در قرنطینه اجباری می آید.
این عکاس که پروژه هایش در بازسازی اتفاقات و رمان های معروف طرفداران زیادی دارد با اشاره به جدیدترین فعالیت نمایشگاهی خود و عملکرد عکاسان در زمان شیوع ویوروس کرونا گفت: پروژه «از میان حروف سیاه ۲» را در دست کار دارم و اینکه می خواهم یک سری داستان ها را با یک شیوه جدیدی عکاسی کنم. دفعه پیش سال ۹۱ بود و الان مریم سال ۹۱ نیستم چون داستان ها و آدم ها و افکار من عوض شده است.
سعید پور در پایان با بررسی عملکرد همکاران عکاسان خود در زمان شیوع ویروس کرونا و آورده های مالی این حوزه، عنوان کرد: دم همه آن ها گرم چون عکس های زیادی از قبرستان ها، خیابان ها، بیمارستان ها و… گرفتند و شرایط را به شدت عالی به تصویر کشیدند و به دلیل جاودانه کردن لحظات این روزها باید قدردانشان باشیم به شخصه غبطه می خورم و از آن ها تشکر می کنم، البته بخش مالی برای بچه ها مساله ای حل نشدنی و همیشگی است که امیدوارم روزی درست شود. در حوزه برگزاری نمایشگاه ها و آورده مالی برای صنف ما باید بگویم به جیب مردم بستگی دارد اگر خوب باشد که خوب است و اگر بد باشد که بد است ولی در کل از بخش عکس و عکاسی زیاد حمایت نمی شود.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم «جاده خاکی» در فرانسه روی پرده رفت/ آمار تماشاگران
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
- مریم سعیدپور برنده جایزه طلایی مسابقه عکس میهودو شد
- سینماهای لندن از فردا تعطیل میشوند/ مدیر اجرایی انجمن سینماداران بریتانیا: این تصمیم ویرانکننده است
- درخواست صابر ابر از مردم/ ماسک بزنیم؛ غم نسازیم
- ماجرای پلاکاردی که لینچ در ویدئوی خود به نمایش گذاشت/ حمایت از جنبش «زندگی سیاهان مهم است» + ویدئو
- دیوید لینچ سینک چوبی میسازد!/ ماجراهای قرنطینه لینچ
- چند درصد از بریتانیاییها از برنامههای زنده در صورت بازگشایی سالنها استقبال میکنند؟
- از صدا به تصویر
- علی نصیریان: به خاطر کرونا پیشنهادات را نمیپذیرم/ کتابخوانی در قرنطینه
- ابراز رضایت دیوید لینچ از قرنطینه/ تا واکسن کرونا ساخته نشود فیلم نمیسازم
- دست خالی تلویزیون/ نگه داشتن مردم در خانه، دستور کار مسوولان تلویزیون نبود
- “همه یه روزى میمیرن حتى تو!”
- افزایش ۶۵ درصدی تماشای آنلاین فیلم و استقبال از تماشا در تلویزیونهای خانگی
- اختصاصی/ قرنطینه، کاساوتیس و تغییر دنیا؛ یادداشت ایبل فرارا از قرنطینه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش