سینماسینما، علی پاکزاد – شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» معتقد است ممیزی در سینمای ایران بعد از گذشت سالها هنوز به صورت قانونمند عمل نمیکند.
به گزارش سینماسینما، تازهترین ساخته مکری با نام «هجوم» قرار بود در جشنوار ملی فجر به نمایش گذاشته شود. اما هیات انتخاب این فیلم را نپذیرفت. این فیلم به زودی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.
شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» درباره نگاه جشنواره ملی فجر به فیلمها گفت: «نمیخواهم بگویم جشنواره ملی ما دچار کج سلیقگی شده است. بلکه اعتقاد دارم سلیقه و نگاه عمیق در این جشنواره گم شده است. یعنی تصویر واضحی وجود ندارد. برای من فیلمساز هم این موضوع کاملا گیج کننده است٬ زیرا نمیدانم چه فیلمی باید بسازم که مورد پسند جشنواره ملی قرار گیرد یا چه فیلمی نسازم.»
او ادامه داد: «البته فقط بحث فیلمساز نیست بلکه خود برگزارکنندهها هم نمیدانند که دقیقا باید چه کاری را چه زمانی انجام دهند. برای من جالب است جشنواره ملی فجر یک سال جایزه را به فیلم «خانه دوست کجاست» به آقای کیارستمی میدهد. بعد در سال دیگری این جایزه را به فیلم «استرداد» میدهد. واقعا این دو را با هم قیاس کنید من قضاوتی نمیکنم فقط به لحاظ ارزش هنری به این موضوع نگاه کنید. این دو فیلم از همه لحاظ با هم متفاوت هستند. اگر جشنوارهای قصد داشته باشد که همه سلیقه ها را پوشش دهد. قطعا میشود جشنواره ملی فجر که این موضوع را به خوبی میبینیم.»
مکری درباره سلیقه در جشنوارهها گفت: «هر جشنوارهای در هر جای دنیا سلیقه خاص خود را دارد. یعنی به صورت حرفهای هر جشنوارهای باید سلیقه خاص خود را پیدا کند. اگر کسی بخواهد به جشنواره کن برود قطعا میداند چه فیلمهایی را در این رویداد سینمایی خواهد دید. مثلا جشنواره کن هیچ وقت فیلم «اسپایدر من» نمایش نمیدهد. جشنواره ملی فجر همه چیز را با هم قاطی کرده است. نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که همه فیلمها در جشنواره ملی باید نمایش داده شود.»
مکری درباره فیلم «هجوم» گفت: «در چنین شرایطی فیلم «هجوم» قطعا شرایط خوبی نخواهد داشت. زیرا بلا تکلیف خواهد شد. فیلم «هجوم» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. «هجوم» در ژانر فیلمهای هنری قرار میگیرد. وقتی فیلمی از لحاظ شکل و پرداخت متفاوت عمل میکند ناخوداگاه جشنواره در مقابل آن گیج میشود.»
کارگردان فیلم «هجوم» درباره ممیزیها گفت:«هنوز بعد از گذشت سالها ممیزی فیلم به صورت قانونمند عمل نمیکند و کاملا سلیقهای اعمال میشود. البته این سلیقه به دو قسمت تبدیل میشود یعنی چیزی که من نمیفهمم حتما موضوع خطرناکی است. این بخش از ممیزی در هیچ جای دنیا قابل فهم نیست. دومین شکل هم به سلیقه آن هیات و آن افرادی که آن جا هستند اعمال میشود. فیلم «هجوم» دچار سو تفاهمهای بیمورد شده است. فیلم «هجوم» پخشکننده بینالمللی دارد و ما برنامههای گستردهای برای نمایش بینالمللی آن داریم. اما نمیتوانستیم متقاضی حضور در جشنواره جهانی داشته باشیم. البته فیلم ما یک قسمت پایانی دارد تا تکمیل شود که آن هم صدای آن است که پرویز آبنار عزیز آن را انجام میدهد.»
کارگردان فیلم «ماهی گربه» در پایان درباره جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنواره جهانی از زمانی که مدیریتش تغییر کرد پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ این موضوع را به خوبی در جشنواره جهانی سی و پنجم مشاهده کردیم. اتفاقاتی که در این جشنواره دیدیم کاملا نشان از شکلگیری یک جشنواره حرفهای داشت. جشنواره جهانی به استانداردهای واقعی نزدیک شده است. یک جشن بینالمللی در حوزه سینما که سال به سال هم بهتر خواهد شد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





