سینماسینما، علی پاکزاد – شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» معتقد است ممیزی در سینمای ایران بعد از گذشت سالها هنوز به صورت قانونمند عمل نمیکند.
به گزارش سینماسینما، تازهترین ساخته مکری با نام «هجوم» قرار بود در جشنوار ملی فجر به نمایش گذاشته شود. اما هیات انتخاب این فیلم را نپذیرفت. این فیلم به زودی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.
شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» درباره نگاه جشنواره ملی فجر به فیلمها گفت: «نمیخواهم بگویم جشنواره ملی ما دچار کج سلیقگی شده است. بلکه اعتقاد دارم سلیقه و نگاه عمیق در این جشنواره گم شده است. یعنی تصویر واضحی وجود ندارد. برای من فیلمساز هم این موضوع کاملا گیج کننده است٬ زیرا نمیدانم چه فیلمی باید بسازم که مورد پسند جشنواره ملی قرار گیرد یا چه فیلمی نسازم.»
او ادامه داد: «البته فقط بحث فیلمساز نیست بلکه خود برگزارکنندهها هم نمیدانند که دقیقا باید چه کاری را چه زمانی انجام دهند. برای من جالب است جشنواره ملی فجر یک سال جایزه را به فیلم «خانه دوست کجاست» به آقای کیارستمی میدهد. بعد در سال دیگری این جایزه را به فیلم «استرداد» میدهد. واقعا این دو را با هم قیاس کنید من قضاوتی نمیکنم فقط به لحاظ ارزش هنری به این موضوع نگاه کنید. این دو فیلم از همه لحاظ با هم متفاوت هستند. اگر جشنوارهای قصد داشته باشد که همه سلیقه ها را پوشش دهد. قطعا میشود جشنواره ملی فجر که این موضوع را به خوبی میبینیم.»
مکری درباره سلیقه در جشنوارهها گفت: «هر جشنوارهای در هر جای دنیا سلیقه خاص خود را دارد. یعنی به صورت حرفهای هر جشنوارهای باید سلیقه خاص خود را پیدا کند. اگر کسی بخواهد به جشنواره کن برود قطعا میداند چه فیلمهایی را در این رویداد سینمایی خواهد دید. مثلا جشنواره کن هیچ وقت فیلم «اسپایدر من» نمایش نمیدهد. جشنواره ملی فجر همه چیز را با هم قاطی کرده است. نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که همه فیلمها در جشنواره ملی باید نمایش داده شود.»
مکری درباره فیلم «هجوم» گفت: «در چنین شرایطی فیلم «هجوم» قطعا شرایط خوبی نخواهد داشت. زیرا بلا تکلیف خواهد شد. فیلم «هجوم» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. «هجوم» در ژانر فیلمهای هنری قرار میگیرد. وقتی فیلمی از لحاظ شکل و پرداخت متفاوت عمل میکند ناخوداگاه جشنواره در مقابل آن گیج میشود.»
کارگردان فیلم «هجوم» درباره ممیزیها گفت:«هنوز بعد از گذشت سالها ممیزی فیلم به صورت قانونمند عمل نمیکند و کاملا سلیقهای اعمال میشود. البته این سلیقه به دو قسمت تبدیل میشود یعنی چیزی که من نمیفهمم حتما موضوع خطرناکی است. این بخش از ممیزی در هیچ جای دنیا قابل فهم نیست. دومین شکل هم به سلیقه آن هیات و آن افرادی که آن جا هستند اعمال میشود. فیلم «هجوم» دچار سو تفاهمهای بیمورد شده است. فیلم «هجوم» پخشکننده بینالمللی دارد و ما برنامههای گستردهای برای نمایش بینالمللی آن داریم. اما نمیتوانستیم متقاضی حضور در جشنواره جهانی داشته باشیم. البته فیلم ما یک قسمت پایانی دارد تا تکمیل شود که آن هم صدای آن است که پرویز آبنار عزیز آن را انجام میدهد.»
کارگردان فیلم «ماهی گربه» در پایان درباره جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنواره جهانی از زمانی که مدیریتش تغییر کرد پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ این موضوع را به خوبی در جشنواره جهانی سی و پنجم مشاهده کردیم. اتفاقاتی که در این جشنواره دیدیم کاملا نشان از شکلگیری یک جشنواره حرفهای داشت. جشنواره جهانی به استانداردهای واقعی نزدیک شده است. یک جشن بینالمللی در حوزه سینما که سال به سال هم بهتر خواهد شد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟