سینماسینما، علی پاکزاد – شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» معتقد است ممیزی در سینمای ایران بعد از گذشت سالها هنوز به صورت قانونمند عمل نمیکند.
به گزارش سینماسینما، تازهترین ساخته مکری با نام «هجوم» قرار بود در جشنوار ملی فجر به نمایش گذاشته شود. اما هیات انتخاب این فیلم را نپذیرفت. این فیلم به زودی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.
شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» درباره نگاه جشنواره ملی فجر به فیلمها گفت: «نمیخواهم بگویم جشنواره ملی ما دچار کج سلیقگی شده است. بلکه اعتقاد دارم سلیقه و نگاه عمیق در این جشنواره گم شده است. یعنی تصویر واضحی وجود ندارد. برای من فیلمساز هم این موضوع کاملا گیج کننده است٬ زیرا نمیدانم چه فیلمی باید بسازم که مورد پسند جشنواره ملی قرار گیرد یا چه فیلمی نسازم.»
او ادامه داد: «البته فقط بحث فیلمساز نیست بلکه خود برگزارکنندهها هم نمیدانند که دقیقا باید چه کاری را چه زمانی انجام دهند. برای من جالب است جشنواره ملی فجر یک سال جایزه را به فیلم «خانه دوست کجاست» به آقای کیارستمی میدهد. بعد در سال دیگری این جایزه را به فیلم «استرداد» میدهد. واقعا این دو را با هم قیاس کنید من قضاوتی نمیکنم فقط به لحاظ ارزش هنری به این موضوع نگاه کنید. این دو فیلم از همه لحاظ با هم متفاوت هستند. اگر جشنوارهای قصد داشته باشد که همه سلیقه ها را پوشش دهد. قطعا میشود جشنواره ملی فجر که این موضوع را به خوبی میبینیم.»
مکری درباره سلیقه در جشنوارهها گفت: «هر جشنوارهای در هر جای دنیا سلیقه خاص خود را دارد. یعنی به صورت حرفهای هر جشنوارهای باید سلیقه خاص خود را پیدا کند. اگر کسی بخواهد به جشنواره کن برود قطعا میداند چه فیلمهایی را در این رویداد سینمایی خواهد دید. مثلا جشنواره کن هیچ وقت فیلم «اسپایدر من» نمایش نمیدهد. جشنواره ملی فجر همه چیز را با هم قاطی کرده است. نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که همه فیلمها در جشنواره ملی باید نمایش داده شود.»
مکری درباره فیلم «هجوم» گفت: «در چنین شرایطی فیلم «هجوم» قطعا شرایط خوبی نخواهد داشت. زیرا بلا تکلیف خواهد شد. فیلم «هجوم» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. «هجوم» در ژانر فیلمهای هنری قرار میگیرد. وقتی فیلمی از لحاظ شکل و پرداخت متفاوت عمل میکند ناخوداگاه جشنواره در مقابل آن گیج میشود.»
کارگردان فیلم «هجوم» درباره ممیزیها گفت:«هنوز بعد از گذشت سالها ممیزی فیلم به صورت قانونمند عمل نمیکند و کاملا سلیقهای اعمال میشود. البته این سلیقه به دو قسمت تبدیل میشود یعنی چیزی که من نمیفهمم حتما موضوع خطرناکی است. این بخش از ممیزی در هیچ جای دنیا قابل فهم نیست. دومین شکل هم به سلیقه آن هیات و آن افرادی که آن جا هستند اعمال میشود. فیلم «هجوم» دچار سو تفاهمهای بیمورد شده است. فیلم «هجوم» پخشکننده بینالمللی دارد و ما برنامههای گستردهای برای نمایش بینالمللی آن داریم. اما نمیتوانستیم متقاضی حضور در جشنواره جهانی داشته باشیم. البته فیلم ما یک قسمت پایانی دارد تا تکمیل شود که آن هم صدای آن است که پرویز آبنار عزیز آن را انجام میدهد.»
کارگردان فیلم «ماهی گربه» در پایان درباره جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنواره جهانی از زمانی که مدیریتش تغییر کرد پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ این موضوع را به خوبی در جشنواره جهانی سی و پنجم مشاهده کردیم. اتفاقاتی که در این جشنواره دیدیم کاملا نشان از شکلگیری یک جشنواره حرفهای داشت. جشنواره جهانی به استانداردهای واقعی نزدیک شده است. یک جشن بینالمللی در حوزه سینما که سال به سال هم بهتر خواهد شد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد