سینماسینما، علی پاکزاد – شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» معتقد است ممیزی در سینمای ایران بعد از گذشت سالها هنوز به صورت قانونمند عمل نمیکند.
به گزارش سینماسینما، تازهترین ساخته مکری با نام «هجوم» قرار بود در جشنوار ملی فجر به نمایش گذاشته شود. اما هیات انتخاب این فیلم را نپذیرفت. این فیلم به زودی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.
شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» درباره نگاه جشنواره ملی فجر به فیلمها گفت: «نمیخواهم بگویم جشنواره ملی ما دچار کج سلیقگی شده است. بلکه اعتقاد دارم سلیقه و نگاه عمیق در این جشنواره گم شده است. یعنی تصویر واضحی وجود ندارد. برای من فیلمساز هم این موضوع کاملا گیج کننده است٬ زیرا نمیدانم چه فیلمی باید بسازم که مورد پسند جشنواره ملی قرار گیرد یا چه فیلمی نسازم.»
او ادامه داد: «البته فقط بحث فیلمساز نیست بلکه خود برگزارکنندهها هم نمیدانند که دقیقا باید چه کاری را چه زمانی انجام دهند. برای من جالب است جشنواره ملی فجر یک سال جایزه را به فیلم «خانه دوست کجاست» به آقای کیارستمی میدهد. بعد در سال دیگری این جایزه را به فیلم «استرداد» میدهد. واقعا این دو را با هم قیاس کنید من قضاوتی نمیکنم فقط به لحاظ ارزش هنری به این موضوع نگاه کنید. این دو فیلم از همه لحاظ با هم متفاوت هستند. اگر جشنوارهای قصد داشته باشد که همه سلیقه ها را پوشش دهد. قطعا میشود جشنواره ملی فجر که این موضوع را به خوبی میبینیم.»
مکری درباره سلیقه در جشنوارهها گفت: «هر جشنوارهای در هر جای دنیا سلیقه خاص خود را دارد. یعنی به صورت حرفهای هر جشنوارهای باید سلیقه خاص خود را پیدا کند. اگر کسی بخواهد به جشنواره کن برود قطعا میداند چه فیلمهایی را در این رویداد سینمایی خواهد دید. مثلا جشنواره کن هیچ وقت فیلم «اسپایدر من» نمایش نمیدهد. جشنواره ملی فجر همه چیز را با هم قاطی کرده است. نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که همه فیلمها در جشنواره ملی باید نمایش داده شود.»
مکری درباره فیلم «هجوم» گفت: «در چنین شرایطی فیلم «هجوم» قطعا شرایط خوبی نخواهد داشت. زیرا بلا تکلیف خواهد شد. فیلم «هجوم» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. «هجوم» در ژانر فیلمهای هنری قرار میگیرد. وقتی فیلمی از لحاظ شکل و پرداخت متفاوت عمل میکند ناخوداگاه جشنواره در مقابل آن گیج میشود.»
کارگردان فیلم «هجوم» درباره ممیزیها گفت:«هنوز بعد از گذشت سالها ممیزی فیلم به صورت قانونمند عمل نمیکند و کاملا سلیقهای اعمال میشود. البته این سلیقه به دو قسمت تبدیل میشود یعنی چیزی که من نمیفهمم حتما موضوع خطرناکی است. این بخش از ممیزی در هیچ جای دنیا قابل فهم نیست. دومین شکل هم به سلیقه آن هیات و آن افرادی که آن جا هستند اعمال میشود. فیلم «هجوم» دچار سو تفاهمهای بیمورد شده است. فیلم «هجوم» پخشکننده بینالمللی دارد و ما برنامههای گستردهای برای نمایش بینالمللی آن داریم. اما نمیتوانستیم متقاضی حضور در جشنواره جهانی داشته باشیم. البته فیلم ما یک قسمت پایانی دارد تا تکمیل شود که آن هم صدای آن است که پرویز آبنار عزیز آن را انجام میدهد.»
کارگردان فیلم «ماهی گربه» در پایان درباره جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنواره جهانی از زمانی که مدیریتش تغییر کرد پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ این موضوع را به خوبی در جشنواره جهانی سی و پنجم مشاهده کردیم. اتفاقاتی که در این جشنواره دیدیم کاملا نشان از شکلگیری یک جشنواره حرفهای داشت. جشنواره جهانی به استانداردهای واقعی نزدیک شده است. یک جشن بینالمللی در حوزه سینما که سال به سال هم بهتر خواهد شد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد