
سید رضامیرکریمی کارگردان فیلم قصر شیرین گفت وگوی مفصلی با نشریه اندیشه پویا کرده ودر بخشهایی از آن حرفهای جالبی زده است .
به گزارش سینماسینما ،بخشهای مهم این مصاحبه به شرح زیر است :
+فرانچسکو رزی گفت خودم در سن وسال تو ، فیلمی به خوبی کودک وسرباز نساخته بودم
+خود کیارستمی این اعتقاد را نداشت که سینمای من شبیه به سینمای اوست/من تاثیر کیارستمی بر خودم را می پذیرم اما هرگز جلوی بازیگوشی و تجربه گرایی خود را نگرفتم
+در زمان فیلم زیر نورماه ، مهاجرانی می گفت :زمانی که روزنامه را باز می کنی علی لاریجانی در نیم تای بالای صفحه در همدلی با فیلم مطلب نوشته و حجاریان در نیم تای پایین!
+منوچهر محمدی ساخت مارمولک را اول به من پیشنهاد داد
+اگر زیر نور ماه با مشکل توقیف مواجه نشد یک دلیلش این بود که من آشنایی نزدیکی با زندگی طلبگی داشتم
+سید حسن فیلم زیر نورماه ، یک شک مقدس داشت
+بعد از فیلم زیر نورماه ، یکی دو نفر از علمای بزرگ حوزه ، پیام تقدیر آمیز فرستادند
+وقتی از جشنواره فیلم کن به من پیغام دادند که اگر پایان فیلم را برداری آن را در بخش مسابقه می گذاریم بهم برخورد دیدم اگر این کار را بکنم با خودم صادق نیستم
+اینجا چراغی روشن است اگر چند سال دیرتر ساخته می شد حرفش بهتر فهمیده می شد
+به خاطر شکست اینجا چراغی روشن است تصمیم گرفتم به خاطر برقراری ارتباط به مخاطب به سمت الگوهای کلاسیک بروم
+ساخت خیلی دور خیلی نزدیک رقابت با خودم بود /برای اولین بار دراین فیلم فیلمنامه را جدی گرفتم
+با اینکه خیلی دور خیلی نزدیک را خیلی دوست دارم ولی بعدها به این نتیجه رسیدم که فرمولی که در خیلی دور خیلی نزدیک استفاده کرده ام فرمول نو وبدیعی نیست به همین خاطر دیگر هیچ وقت درگیر آن ساختار نشدم
+عباس کیارستمی وقتی فیلمنامه فیلم” به همین سادگی” را خواند من و شادمهر راستین را به یک رستوران چینی در زعفرانیه دعوت کرد و بهم گفت این فیلمنامه را نساز . کیارستمی می گفت این فیلمنامه اصلا قصه ای ندارد …من خودم ولی فقیه ساختن فیلم بدون قصه هستم ولی این فیلمنامه خالی خالی هست وهیچی ندارد
بعد که فیلم تمام شد دوبار فیلم را دید و خیلی هم دوست داشت.
+یه حبه قند ، یک پاسخ و یا یک عکس العمل ناخود آگاه به بحران سال ۸۸ است .من در یک حبه قند ، دغدغه از هم پاشیده شدن یکپارچگی ملی را دارم
+در غرب از فیلم امروز استقبال خوبی شد و در جشنواره تورنتو از محبوب ترین فیلمهای تماشاگران شد ..آنها شیفته یونس فیلم امروز شده بودند
+جذابیت دیگر شخصیت جلال فیلم قصر شیرین برای من این بود که یک شخصیت مونالیزایی بود …تو نمی توانستی ور خوب وبدش را راحت از هم تفکیک کنی
+در شخصیت جلال ، به یک میزان راه رستگاری و سقوط فراهم است
+حامد بهداد وقتی فیلمنامه قصر شیرین را خواند به من گفت وسترنه دیگه؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- چهار فیلم جدید در راه اکران/ «نگهبان شب» رضا میرکریمی روی پرده میرود
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- انتقاد میرکریمی از نامهربانی با مهرجویی
- خداحافظی سید رضا میرکریمی با جشنواره فیلم فجر/سیمرغ آخر
- در نشست رسانهای «نگهبان شب» مطرح شد؛ اهل اظهار نظر صریح نیستم
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «به همین سادگی» با صدای مهراوه شریفینیا + تیزر
- عکس زیر خاکی که میرکریمی به بهانه احوالپرسی از مهران رجبی منتشر کرد
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۹)/ مینو خانی، ندا قوسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





