
جولیا رابرتز که زمانی نقش آفرین در فیلمهای کمدی رمانتیک بود و بر گیشه فروش فیلمها تسلط داشت، در این فیلم آشفتهحال و پر از غم ظاهر میشود. ری درباره بازی رابرتز میگوید: «او به پیشنهاد خودش، در چشمهایش لنز گذاشت تا چشمهایش بیحال به نظر برسند.» برای اینکه چهره درستی از شخصیت جس ارایه بدهد با همسرش «دنی مودر» به صورت آزمایشی جلوی دوربین رفت؛ البته دنی مودر به پیشنهاد رابرتز فیلمبرداری این فیلم را بر عهده گرفته بود.
جولیا رابرتز ۴۸ساله، سال ۲۰۰۱ برای بازی در فیلم «ارین بروکوویچ» برنده جایزه اسکار شد که همین موضوع باعث شد حرفهاش دگرگون شود. اما در دهه گذشته از ستاره سینما بودن کناره گرفته تا به زندگی خانوادگیاش برسد. او و مودر سه فرزند دارند؛ هنری هشت ساله و «هیزل» و «فینائوس» دوقلوی ۱۱سالهشان. رابرتز درباره نقشهایی که ایفا کرده میگوید: «من همیشه سختگیر بودم. حالا باید برای بازی در فیلمی هم سختگیر باشم، هم حواسم به برنامهریزیهای مدرسه بچهها و برنامه کاری همسرم باشد.»
در مصاحبهای که به تازگی نزدیکی سانتا مونایکا انجام شد، رابرتز گرم و صمیمی بود و با خوشرویی من را پذیرفت. او در این مصاحبه درباره قرار گرفتن در حاشیه انتهایی صنعت سرگرمی صحبت میکند که در ادامه میخوانید:بیلی ری به من گفت که فیلمنامه را برای شما فرستاد چون شنیده بود شما دنبال نقشی هستید که در آن ناپدید شوید.
دنبال نقشی بودم که واقعا چالشبرانگیز باشد و نقشی که همه انرژیام را بگیرد. مجذوب شخصیت و پیچیدگیهای جس شدم و اینکه چقدر زندگیاش روشن و ساده است. از این زندگی و محروم کردن او از آن خوشم آمد.
پس هیچ خودسری و غروری در این فیلم نیست؟
باید این فیلم تاثیرگذاری خود را داشته باشد. باید ببینی نور شمع امید در دل شخص خاموش میشود و برای سکانسهای اصلی که این خاموش شدن را نشان میداد و جس را از حال به گذشته پرت میکرد ایدههایی داشتم. وقتی لنز میگذاشتم مثل این بود که کلینکسی را جلوی چشمانم گرفتهام؛ نگاه کردن با لنز کار خیلی سختی است.
وقتی همسرت پشت دوربین است کار راحتتر است یا سختتر؟
هر دو. در همین لحظه فکر میکنم قرار گرفتن او پشت دوربین همهچیز را تغییر داد. اما من را مضطربتر میکرد. فکر میکنی آه خدا همسرم دارد فکر میکند: «او دارد چی کار میکند؟» اما پشت دوربین بودن او باعث میشود سختتر کار کنم و یک جورهایی جلوی چشم او پیروز باشم.
ما به همدیگر اعتماد داریم؛ نه اینکه او من را به شکل زنی ۳۰ ساله نشان دهد. ما حقیقت شخصیت را به نمایش گذاشتیم.
الان بیشتر جذب شخصیتهایی میشوی که ارتجاع روانی از خود نشان میدهند یا در مقابل سختیها میایستند؟ این شخصیتها، نقشهایی نیستند که حرفهات را با آنها شروع کرده باشی.
هیچکدام از این نقشها خطرپذیری نداشتند. وقتی حرفهات بازیگری است به چیزهایی علاقهمند میشوی که در آنها عوض شدن یا پیشرفت را نشان بدهد. نمیدانم وقتی ۲۰ ساله بودم چقدر میتوانستم این کار را انجام دهم. فکر میکنم این خصیصه با بالا رفتن سن به وجود میآید و برای بازی کردن پیچیدگیهایی را مدنظر قرار میدهی.
این حرف به این معنی است که دیگر شما را در فیلمهای کمدی رمانتیک نمیبینیم؟
مردم میگویند: «آه ببین او با فیلمهای رمانتیک کمدی مخالف است.» من عاشق این فیلمها هستم و آنقدر خوششانس بودم که در بهترینهای این ژانر بازی کردهام بنابراین انتظار من از این دست فیلمها بسیار بالا است. همچنین پیدا کردن یک ایده رمانتیک کمدی بکر برای شخص ۴۷ سالهای مثل من سخت است؛ در صورتی که فیلم کمدی رمانتیک خندهدار، واقعی و تعمیمپذیر است. من پیشنهاد بازی در این فیلمها را قبول میکنم. خیلی دوست دارم کتاب یا فیلمنامه ژانر کمدی رمانتیک بخوانم.
به تازگی میشنویم زن بودن و کار در هالیوود چقدر سخت است، حالا چه پشت دوربین باشید چه جلوی دوربین. بعضیها درباره نابرابری درآمد زن و مرد و فرصتها در هالیوود صحبت میکنند. تو نخستین بازیگر زنی هستی که برای بازی در فیلم «ارین بروکوویچ» ۲۰ میلیون دلار درآمد داشتی و برای این درآمد هم جنگیدی. فکر میکنی این وضعیت در حال عوض شدن است؟
خب فکر میکنم اینطوری باشد (دستهایش را بالا و پایین میبرد) و بعد میگوییم: «باشه. وضع ما که خوب است.» اما واقعیت این نیست. من میگویم خب چرا ما مثل مردها همکارها و همبازیهای مرد، دستمزد نمیگیریم؟ «باربارا استرایسند» یا «فیداناوی» یکی از پیشتازان طرح این مساله بود، من هم به این افراد نگاه میکنم.
درست است، اما تو توانستی.
من تمام تلاشم را کردم، به نوعی مسیرم را ساختم و در مقابل حقم ایستادم و با اطمینان میگویم هر لغزشی به همراه خواهد داشت. بامزه است که هنوز هم این مساله مطرح میشود. هر چیزی که زنان را راهنمایی کند در عین حال مشکل را دایمی هم میکند چون میگویی: «همه کارگردانهای زن را تحسین کنند.» خب آنها فقط کارگردان هستند. کارگردانهای فوقالعادهای هستند. من آدم خلاقی هستم و این درباره نقشهایم و از دست ندادنشان درست است اما باید دید چقدر میتوانی این مساله را کنار بزنی. اما من هیچوقت قسمت خلاقانه این قضیه را فدای تجارت و درآمد آن نمیکنم.
با کارگردانهای زن کار کردهاید؟
فقط با «جودی فاستر» کار کردم. او واقعا یک پیشگام است. فیلمی که برای او بازی کردم «هیولای پول» بود و «جورجی کلونی» همبازیام بود.
میتوانی جودی فاستر را روی صحنه با من و کلونی تصور کنی؟ ما خیلی خوش گذراندیم و فاستر آدم جدیای است. کلونی نقش شخصیت مجری تلویزیونی را بازی میکند که راهنماییهای تجاری او باعث شده غول پولساز والاستریت لقب بگیرد و من هم کارگردان تلویزیونی در اتاق کنترل بودم.
بامزه بود چون میتوانستم با جورج حرف بزنم و او نمیتوانست جواب من را بدهد. به او میگفتم: تو مجبوری صدای من را بشنوی و من هم میتوانم تمام روز را وراجی کنم و البته نمیتوانی گوشی را از گوشهایت بیرون بیاوری. این فیلم تجربهای متفاوت بود.
جولیا رابرتز ۴۸ساله، سال ۲۰۰۱ برای بازی در فیلم «ارین بروکوویچ» برنده جایزه اسکار شد که همین موضوع باعث شد حرفهاش دگرگون شود. اما در دهه گذشته از ستاره سینما بودن کناره گرفته تا به زندگی خانوادگیاش برسد. او و مودر سه فرزند دارند؛ هنری هشت ساله و «هیزل» و «فینائوس» دوقلوی ۱۱سالهشان. رابرتز درباره نقشهایی که ایفا کرده میگوید: «من همیشه سختگیر بودم. حالا باید برای بازی در فیلمی هم سختگیر باشم، هم حواسم به برنامهریزیهای مدرسه بچهها و برنامه کاری همسرم باشد.»
در مصاحبهای که به تازگی نزدیکی سانتا مونایکا انجام شد، رابرتز گرم و صمیمی بود و با خوشرویی من را پذیرفت. او در این مصاحبه درباره قرار گرفتن در حاشیه انتهایی صنعت سرگرمی صحبت میکند که در ادامه میخوانید:بیلی ری به من گفت که فیلمنامه را برای شما فرستاد چون شنیده بود شما دنبال نقشی هستید که در آن ناپدید شوید.
دنبال نقشی بودم که واقعا چالشبرانگیز باشد و نقشی که همه انرژیام را بگیرد. مجذوب شخصیت و پیچیدگیهای جس شدم و اینکه چقدر زندگیاش روشن و ساده است. از این زندگی و محروم کردن او از آن خوشم آمد.
پس هیچ خودسری و غروری در این فیلم نیست؟
باید این فیلم تاثیرگذاری خود را داشته باشد. باید ببینی نور شمع امید در دل شخص خاموش میشود و برای سکانسهای اصلی که این خاموش شدن را نشان میداد و جس را از حال به گذشته پرت میکرد ایدههایی داشتم. وقتی لنز میگذاشتم مثل این بود که کلینکسی را جلوی چشمانم گرفتهام؛ نگاه کردن با لنز کار خیلی سختی است.
وقتی همسرت پشت دوربین است کار راحتتر است یا سختتر؟
هر دو. در همین لحظه فکر میکنم قرار گرفتن او پشت دوربین همهچیز را تغییر داد. اما من را مضطربتر میکرد. فکر میکنی آه خدا همسرم دارد فکر میکند: «او دارد چی کار میکند؟» اما پشت دوربین بودن او باعث میشود سختتر کار کنم و یک جورهایی جلوی چشم او پیروز باشم.
ما به همدیگر اعتماد داریم؛ نه اینکه او من را به شکل زنی ۳۰ ساله نشان دهد. ما حقیقت شخصیت را به نمایش گذاشتیم.
الان بیشتر جذب شخصیتهایی میشوی که ارتجاع روانی از خود نشان میدهند یا در مقابل سختیها میایستند؟ این شخصیتها، نقشهایی نیستند که حرفهات را با آنها شروع کرده باشی.
هیچکدام از این نقشها خطرپذیری نداشتند. وقتی حرفهات بازیگری است به چیزهایی علاقهمند میشوی که در آنها عوض شدن یا پیشرفت را نشان بدهد. نمیدانم وقتی ۲۰ ساله بودم چقدر میتوانستم این کار را انجام دهم. فکر میکنم این خصیصه با بالا رفتن سن به وجود میآید و برای بازی کردن پیچیدگیهایی را مدنظر قرار میدهی.
این حرف به این معنی است که دیگر شما را در فیلمهای کمدی رمانتیک نمیبینیم؟
مردم میگویند: «آه ببین او با فیلمهای رمانتیک کمدی مخالف است.» من عاشق این فیلمها هستم و آنقدر خوششانس بودم که در بهترینهای این ژانر بازی کردهام بنابراین انتظار من از این دست فیلمها بسیار بالا است. همچنین پیدا کردن یک ایده رمانتیک کمدی بکر برای شخص ۴۷ سالهای مثل من سخت است؛ در صورتی که فیلم کمدی رمانتیک خندهدار، واقعی و تعمیمپذیر است. من پیشنهاد بازی در این فیلمها را قبول میکنم. خیلی دوست دارم کتاب یا فیلمنامه ژانر کمدی رمانتیک بخوانم.
به تازگی میشنویم زن بودن و کار در هالیوود چقدر سخت است، حالا چه پشت دوربین باشید چه جلوی دوربین. بعضیها درباره نابرابری درآمد زن و مرد و فرصتها در هالیوود صحبت میکنند. تو نخستین بازیگر زنی هستی که برای بازی در فیلم «ارین بروکوویچ» ۲۰ میلیون دلار درآمد داشتی و برای این درآمد هم جنگیدی. فکر میکنی این وضعیت در حال عوض شدن است؟
خب فکر میکنم اینطوری باشد (دستهایش را بالا و پایین میبرد) و بعد میگوییم: «باشه. وضع ما که خوب است.» اما واقعیت این نیست. من میگویم خب چرا ما مثل مردها همکارها و همبازیهای مرد، دستمزد نمیگیریم؟ «باربارا استرایسند» یا «فیداناوی» یکی از پیشتازان طرح این مساله بود، من هم به این افراد نگاه میکنم.
درست است، اما تو توانستی.
من تمام تلاشم را کردم، به نوعی مسیرم را ساختم و در مقابل حقم ایستادم و با اطمینان میگویم هر لغزشی به همراه خواهد داشت. بامزه است که هنوز هم این مساله مطرح میشود. هر چیزی که زنان را راهنمایی کند در عین حال مشکل را دایمی هم میکند چون میگویی: «همه کارگردانهای زن را تحسین کنند.» خب آنها فقط کارگردان هستند. کارگردانهای فوقالعادهای هستند. من آدم خلاقی هستم و این درباره نقشهایم و از دست ندادنشان درست است اما باید دید چقدر میتوانی این مساله را کنار بزنی. اما من هیچوقت قسمت خلاقانه این قضیه را فدای تجارت و درآمد آن نمیکنم.
با کارگردانهای زن کار کردهاید؟
فقط با «جودی فاستر» کار کردم. او واقعا یک پیشگام است. فیلمی که برای او بازی کردم «هیولای پول» بود و «جورجی کلونی» همبازیام بود.
میتوانی جودی فاستر را روی صحنه با من و کلونی تصور کنی؟ ما خیلی خوش گذراندیم و فاستر آدم جدیای است. کلونی نقش شخصیت مجری تلویزیونی را بازی میکند که راهنماییهای تجاری او باعث شده غول پولساز والاستریت لقب بگیرد و من هم کارگردان تلویزیونی در اتاق کنترل بودم.
بامزه بود چون میتوانستم با جورج حرف بزنم و او نمیتوانست جواب من را بدهد. به او میگفتم: تو مجبوری صدای من را بشنوی و من هم میتوانم تمام روز را وراجی کنم و البته نمیتوانی گوشی را از گوشهایت بیرون بیاوری. این فیلم تجربهای متفاوت بود.

برچسبها: جولیارابرتز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود