رفع توقیف فیلم های سینمایی اگر چه در جانمایه و بطن خبر نشانه هایی از امید دارند و مفهومی از قطعیت را با خود یدک می کشد اما فضای سیاست زده سینما و همراهی قید بلاتکلیفی چند ساله با عنوان فیلم ها سبب ساز آن می شود که سرنوشت نمایش آنها تا زمان نمایش همواره در غبار ابهام و نگرانی باشد. در این سال ها آنقدر اما و اگر پشت بحث اکران این آثار نشسته است که حالا هر قطعیتی را با دیده تردید همراه می کند. علاقه مندان سینما گریزان از بدبینی هستند اما نگاه واقع بینانه به آنها یادآور می شود که پرونده فیلم های توقیفی زمانی بسته می شود که این آثار رنگ پرده را ببینند و تا زمان قانونی پایان اکران همه نهادهای قانونی و جریان های خودجوش یا هدایت یافته به حرمت چشم های نگران چندین ساله فیلمسازان به حکم قانونی مجوز نمایش فیلم هایشان احترام بگذارند. طی روزهای گذشته خروجی و ثمره فصل داغ بحث فیلم های توقیفی بعد از ضرب الاجل تعیین شده مبنی بر تعیین تکلیف فیلم ها و تشکیل کمیته بررسی یک به یک این آثار شد. رفع توقیف فیلم های «عصبانی نیستم»، «آشغال های دوست داشتنی»، «خانه دختر»، «خانه پدری» و «پارادایس»؛ فیلم هایی که روشن شدن سرنوشت آنها حالا می تواند سرنوشت بازار فروش سینما را در نیمه دوم سال تغییر دهد.
تغییر سرنوشت بازار فروش با تک ستاره فیلم های توقیفی
بازگشایی مدارس، سرد شدن هوا، برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه و همچنین همزمان شدن ایام سوگواری محرم و صفر با شش ماهه دوم سال در چند سال اخیر از جمله عواملی است که میزان فروش فیلم ها در نیمه دوم سال را با نگرانی همراه کرده است. در شرایطی که سینمای ایران در نیمه اول سال با کاهش معنادار مخاطب مواجه شده است، نام ۵ فیلم از بند توقیف رها شده در کنار فیلم های در صف اکران همچون «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «خفگی» فریدون جیرانی، «بدون تاریخ بدون امضا» وحید جلیلوند، «سهیلا شماره ۱۷» محمود غفاری، «ایتالیا ایتالیا» کاوه صباغ زاده و… به عنوان تک ستاره های امید سینمای ایران در بخش اکران مطرح می شود. فیلم هایی که علاوه بر توانایی های بالذات برای فروش با توجه به فضای ایجاد شده در چند سال اخیر مخاطبان سینما را حساس و مشتاق به تماشا کرده اند. اما فیلم های رفع توقیف شده در شرایطی پس از مدت ها توانسته اند مجوز نمایش بگیرند و در ترافیک فیلم های درصف اکران قرار بگیرند که اغلب فیلم های آماده نمایش برنامه ریزی هایشان را برای اکران انجام داده اند و درخواست شان در شورای صنفی نمایش ثبت شده است و به نظر می رسد امید بستن به رونق بخشی سینما توسط این فیلم ها به مدیریت اکران و برنامه ریزی مناسب برای نمایش نیاز دارد. حبیب اسماعیلی مدیر پخش فیلمسازان که آماده اکران کردن «پارادایس» برای اکران شش ماه دوم سال است در این باره به «ایران» می گوید: «همه ما دوست داریم در بهترین موقعیت فیلم را اکران کنیم اما همه اینها بستگی به شرایط زمانی دارد.» او در ادامه می افزاید: «در شرایطی که خیلی از فیلم های غیرتوقیفی قرارداد اکران شان را بسته اند باید برای این منظور راهکاری ارائه شود.»
نحوه اکران «خانه پدری» در هاله ای از ابهام
با اعلام رسمی شورای صنفی نمایش مبنی بر ارائه درخواست فیلم های توقیفی برای ثبت در شورای صنفی نمایش دفاتر پخش ۵ فیلم رفع توقیف شده این آثار را برای اکران در ۶ ماهه دوم سال آماده کنند. روز یکشنبه دوم مهرماه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت وگویی با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اکران فیلم های توقیفی که به تازگی پروانه نمایش گرفته اند اعلام کرد که که این فیلم ها می توانند قرارداد خود را ببندند و در چرخه اکران قرار بگیرند اما تاکنون هیچ کدام از فیلم های توقیفی که پروانه نمایش گرفته اند؛ درخواستی برای اکران ارائه نکرده اند. هنوز دقایقی از انتشار این خبر نگذشته بود که یکی از دفاتر پخش از اکران یکی از فیلم ها از نیمه مهرماه خبر داد اما ساعاتی بعد غلامرضا فرجی با تکذیب این خبر آن را صرفاً ایجاد یک فضای تبلیغاتی برای فیلم عنوان و بار دیگر تاکید کرد تا به امروز هیچ درخواستی به شورای صنفی نمایش ارائه نشده است. از میان فیلم های توقیفی که به تازگی پروانه نمایش گرفته اند مدیریت و برنامه ریزی اکران دو فیلم «آشغال های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی و «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان به دفتر پخش فیلمیران سپرده شده است. گمانه زنی برای زمان اکران این آثار با زمزمه هایی مبنی بر احتمال اکران «عصبانی نیستم» از نیمه مهرماه آغاز شد اما هنوز زمان خاصی برای اکران فیلم محسن امیریوسفی منتشر نشده است. مرتضی شایسته مدیر پخش هدایت فیلم که پخش فیلم «خانه دختر» شهرام شاه حسینی را به عهده دارد نیز در گفت وگو با «ایران» پیش بینی می کند این فیلم بعد از «عصبانی نیستم» و از آبان ماه روی پرده اکران رود اما حبیب اسماعیلی درباره اکران «پارادایس» علی عطشانی با اشاره به اعلام شورای صنفی نمایش مبنی بر ارائه درخواست به «ایران» می گوید که این پیام روز یکشنبه دوم مهرماه اعلام شده است و در این فاصله زمانی هنوز برای اکران فیلم درخواستی ارائه نکرده است. در میان این آثار تنها سرنوشت اکران فیلم «خانه پدری» در هاله ای از ابهام است. در شرایطی که از سوی سازمان سینمایی رضایت فیلمساز در حذف و اضافه پلان شرط اساسی برای رفع مشکل این فیلم ها اعلام شده و برخی آثار همچون «خانه دختر» و «پارادایس» مجبور به ضبط تصاویر تازه و صداگذاری و تدوین مجدد شده اند اما هنوز تصمیم نهایی برای فیلم پرآوازه کیانوش عیاری نامعلوم است. در همین زمینه ابراهیم داروغه زاده چندی پیش در گفت وگویی با ایسنا دو راه حل، تن دادن به حذف سکانس ضربه زدن به سر دختر و کشتن او یا تعیین رده سنی را پیشنهاد داد اما عیاری پیش از این هم اعلام کرده بود که اگر حذف سکانس هایی از فیلم به صلاح فیلم بود همان هفت سال قبل آن را انجام می داد. ولی در همان ایام عیاری از راه حل دوم استقبال کرد و گفت اگر چه در کل موافق رده سنی نیست اما اگر شرط سازمان سینمایی این است می پذیرد. طبق وعده داروغه زاده و با اعلام نام «خانه پدری» در میان فیلم های رفع توقیف شده، پیش بینی ها این بود که با همان پیش شرط رده بندی سنی پروانه نمایش این فیلم صادر شده و شاهد نمایش آن در سینماهای سراسر کشور باشیم اما شهریورماه داروغه زاده در گفت وگویی تازه از شرایط جدید و اکران فیلم در گروه هنر و تجربه خبر داد؛ خبری که با ابراز بی اطلاعی و بی خبری کیانوش عیاری از چگونگی اکران فیلم همراه بود. در روزهای گذشته موضوع زمان نمایش فیلم ها و تلاش پخش کننده ها برای برنامه ریزی اکران داغ شده است که هنوز چگونگی اکران کنجکاوی برانگیزترین فیلم این فهرست یعنی «خانه پدری» در هاله ای از ابهام است و کیانوش عیاری این روزها در سایه و سکوت مشغول ساخت سریال «۸۷ متر» است.
در واقع مساله اینجاست که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد باید بدانند که تنها صدور مجوز پروانه نمایش برای فیلم های توقیفی کافی نیست و باید راهکار مناسبی برای اکران آنها در نظر گرفته شود. این خواسته ای است که این پنج کارگردان هم بر آن صحه می گذارند اگرچه فعلاً سکوت کرده اند و منتظرند ببینند دست قضا از آستین کدام اتفاق بیرون خواهد آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- بازیگر اثرگذار اما همیشه مهجور/ نگاهی به بازیهای نازنین فراهانی به بهانه حضورش در فیلم «مصلحت»
- تجدد و تحجر/ نگاهی به «خانه پدری»
- همین است که هست؟!/ بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری
- کیانوش عیاری: «خانه پدری» را دوباره بهخاطر مردم و حفظ امنیت و سلامت روان جامعه اکران کنید
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- رسول صدرعاملی: کیانوش عیاری عزیز، طعنه چرا؟ شفاف و زلال حرف بزن!
- واکنش کیانوش عیاری به خبر قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۱)/ کیانوش عیاری
- بازخوانی نظرات منتقد سینما و عضو هیات انتخاب جشنواره فجر درباره ممنوعیت بازی بهروز وثوقی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افزایش دو میلیاردی فروش
- پایان اکران «خانه پدری»/ بازگشت به صندوقخانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مطرب» و «چشم و گوش بسته» میفروشند!
- به بهانه رفع توقیف «خانه پدری»/ توفیق پس از سه توقیف!
- دیالکتیک ناخوشایند توقیف برای توقیفکنندگان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز