پولاد کیمیایی از تفاوت نقشهایش در سه فیلمی که در جشنواره دارد گفت و از تغییراتی که فریدون جیرانی در فیلمنامه «خفهگی» داده است گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، پولاد کیمیایی در این دوره جشنواره فیلم فجر سه نقش متفاوت در سه فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «خفهگی» به کارگردانی فریدون جیرانی و «گشت ۲» ساخته سعید سهیلی بازی کرده است.
کیمیایی درخصوص فیلم «خفهگی» و تم جدیدی که دارد، گفت: «این فیلم کار نو و جدیدی است، ما در واقع این نوع فیلم را یک دورهای در سینما داشتیم، البته به نظرم من ریتم فیلم یک مقدار کند است و موضوع درام و دایره اصلی تراژدی درونش در نیامده است و ما را در یک رودربایستی با فرم قرار میدهد. به نظرم خود ذات قصه هیچ چیزی ندارد، ولی درکل فیلم تمیزی هست.»
او در ادامه در مورد ارتباط برقرار کردن مخاطبان سینمای ایران با این فیلم، اظهار کرد: «فکر نمیکنم مخاطبان سینما و عموم مردم با این نوع فیلمها ارتباط برقرار کنند، ما در خیابان راه برویم، پنج هزار موضوع پیدا میکنیم که دغدغه و مشکلی است که همه دارند و از موضوع این فیلم خیلی بدتر و حساستر است. درجه تراژیک ایران خیلی بالا است، یعنی اگر من بخواهم آدمی را تحت تاثیر قرار بدهم خیلی شکلهای بهتر و جذابتری وجود دارد. این گونه فیلمها شکلهای اروپایی است که در یک دوره تاثیر گذار بود. ولی با ایران و سینمای ایران همخوانی ندارد.»
کیمیایی درباره فیلم «گشت ۲» و فضای طنزی که نسبت به دو کار دیگرش دارد توضیح داد: «به نظرم فیلم خوبی است و در کار خودش موفق است، فیلم یک طنز تلخی است که زندگی یکسری آدم را به تصویر میکشد که قهرمان نیستند و دنبال کار و بدبختیهای خودشان هستند. البته بامزه هم هستند. این فیلم نشان می دهد که اگر این افراد در یک موقعیتی قرار بگیرند که پول دستشان بیاید از خیلی آدمها و مسئولین که پول دارند، دست و دل بازتر هستند و در واقع دستشان به کمک می رود و این قشنگ است.»
این بازیگر درخصوص گلایهای که از فریدون جیرانی در فیلم «خفهگی» داشت، گفت: «قصهای که من قرارداد بستم و نقشی که قرار بود بازی کنم این نقشی نبود که در فیلم دیدیم. نقش من در آخر فیلم و جمع بندی آن با این شخصیت بود که وقتی ظهور پیدا میکند و معرفی می شود، بازمی گردد و همه چیز را تغییر میدهد، ولی در نسخهای که اکران شد اصلا این اتفاق نیفتاد. جیرانی یک فیلمنامه به ما داد و یک فیلمنامه دیگری ساخت.»
او درباره حذف چند سکانس فیلم «قاتل اهلی» که در نشست خبری به آن اشاره کرده بود، توضیح داد: «یک سکانس نبود، چندین سکانس حذف شد و ما در نشست خبری فقط توانستیم یکی را بگوییم، در این چند سکانس که من میگویم اتفاقا بازی با من نبوده بلکه بیشتر بازیگر طرف مقابل من بازی میکند. مانند همان سکانس که آقای جدیدی با صورت خونی میاید و به من میگوید که برو دنبال عشقت و … که من میروم بازی با اوست و شخصیت او نشان داده میشود. به نظرم حذف این سکانسها لطمه اساسی به فیلم زده است و کسی که این کاره باشد متوجه میشود که بخشهایی از فیلم تناسب ندارد.»
کیمیایی همچنین در مورد اختلافی که با تهیهکننده «قاتل اهلی» دارد، بیان کرد: «من به نظرم به نفع هیچ کسی نیست که ما گرد و غبار کنیم. برای این فیلم خیلی زحمت کشیده شد، واقعا فیلم خیلی سختی بود. آدمها را به جان یکدیگر بیندازیم و باهم درگیر شویم که به چه چیزی برسیم؟ وجدان آدمها همه چیز را میگوید، صداقت درون آدمها است، آیا اگر ایشان معتقد است که من خودم را به فیلم تحمیل کردم، چرا در کنفرانس مطبوعاتی حرفی نزد ما که از ایشان سوال کردیم. من که گفتم بگذارید من دراین پروژه نباشم خودش نگذاشت. ببینید بحث این مسایل نیست، بحث این است که چرا صادق نیستیم، چرا رفیق نیستیم، چرا میزنیم زیرش، در واقع وقتی امضا میکنیم و قرارداد میبندیم چرا به آن پایبند نیستیم. من از این مسایل گلایه دارم و امیدوارم که این مسایل برطرف شود.»
او همچنین از آخرین وضعیت فیلم خودش گفت: «من فیلمنامه را نوشتم و آماده است، خیلی فیلم سختی است و پیش تولید زیادی هم خواهد داشت، منتظرم الان هیاهوی جشنواره تمام شود و همه سرکارمان برگردیم. ولی قطعا در سالی که میآید فیلمم را میسازم و در جشنواره حضور خواهم داشت.»
کیمیایی درباره حضور پررنگ کارگردانان جوان در این دوره جشنواره گفت: «اینکه جشنواره فیلم فجر به میدان رقابت جوانها تبدیل شده اتفاق خوبی است و فکر میکنم وزارت ارشاد و مسئولان سینمایی و این جشنواره مسیری مدنظر داشتند و به آن فکر کردند که به ثمر نشسته است.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
- بررسی فیلم سینمایی «شام آخر» پس از ۲۰ سال
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- رسول صدرعاملی در گفتگو با موزه سینما: ما غرق در سینما بودیم، به گیشه و جشنواره فکر نمیکردیم
- عسگرپور: دوران فیلتر به سر آمده است/ چارهای جز پذیرش عصر جدید نداریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول