رضا فیاضی از شروط تلویزیون برای تولید آثار و جذب اسپانسر گلایه و تاکید کرد که آنها تنها برنامههای مهران مدیری و رامبد جوان را میخواهند که اسپانسر قوی داشته باشد.
به گزارش سینماسینما، شخصیتهای بسیاری در مجموعهها و سریالهای خاطرهانگیز از گذشته تا به امروز مهمان خانههای مردم بودهاند و هر کدام به شکلی متفاوت جایی در دل مخاطبان باز کردهاند و یادآور خاطرات شیرین یا تلخ گذشتهاند.
در این میان اما هستند نقشهایی که گویی جنس دیگری دارند و در قلبهای مردم جایی ابدی پیدا کردهاند که با زندگیشان پیوند خورده و از کودکی تا بزرگسالی در میان تمامی بالا و پایینهای زندگی همراهشان بوده است.
شخصیتهای سریال «تا به تا» که بیشتر با نام «زی زی گولو» در میان مردم شهرت دارد یکی از از همین دست هستند که با گذشت ۲۴ سال هنوز هم وقتی نامی از آنها به میان میآید همه را رهسپار خاطرات شیرین گذشته میکند، خاطراتی که در دنیای فعلی بعید است بتوانیم حتی لحظهای از آن را تجربه کنیم.
در میان تمام شخصیتهای محبوب این سریال، اما آقای جمالی انگار بیشتر بر دل طرفداران این اثر نشست، نقشی که این میزان از شهرتش را مدیون بازی هنرمند خوب اهوازی رضا فیاضی است.
هنرمندی که این روزها در کیش سکنا گزیده است و با راه اندازی کتابفروشی «جزیره کتاب» وقت میگذراند. غیبت طولانی مدت او در سینما، تلویزیون و همچنین تئاتر عاملی شد تا با او به گفتوگو بپردازیم.
رضا فیاضی در ابتدای گفت وگو در پاسخ به اینکه چه شد که تصمیم به عزیمت به کیش گرفت، گفت: «من به دلیل شرایط عصبی که برایم ایجاد شده بود، از آلودگی، ترافیک و شلوغی شهر تهران خیلی خسته شده بودم و به همین دلیل به کیش مهاجرت کردم که البته باید بگویم نه تنها کمکی به من نکرد بلکه پس از مدتی برایم آزاردهنده شد، دوری از آنچه دوست دارید و عشق و علاقهتان باشد بسیار سخت است و دلتنگی آن آزارتان میدهد. من تلویزیون، تئاتر و سینما را دوست دارم و سالها در آن کار کردم اما وقتی میبینم از آن دور شدم و مشغول فعالیت نیستم ناراحت میشوم.»
پیرو علاقهام به کتاب، کتابفروشی راه انداختم
او با اشاره به فعالیتهایش در جزیره کیش، ادامه داد: «در کیش تصمیم گرفتم که یک کتابفروشی داشته باشم زیرا که علاقهام به کتاب و ادبیات بسیار زیاد است. در کنار آن نیز مشغول تدریس و برگزاری کلاسهای آموزشی در حوزه بازیگری و تئاتر هستم و برخی اوقات هم سعی میکنم نمایشی کار کنم اما بیشتر فعالیتهای هنری در اینجا بر جنگها و شوخیهای بینمک متمرکز است، مگر گاهی بتوان یک اثر نمایشی را روی صحنه برد.»
این هنرمند همچنین درباره آخرین فعالیتش در حوزه تئاتر که تجربه تلخی بوده است، گفت: «آخرین نمایشی که در تالار هنر روی صحنه بردم یکی از عواملی بود که به شدت روحیهام را خراب کرد و در مهاجرتم به کیش نقش داشت، برخورد هنرمندان سر این کار بسیار بد بود و من را زده کرد، برخی از عوامل انتظارات عجیب و غریبی هم از من داشتند. در کنار آن هیچ گونه حمایتی از من برای روی صحنه بردن این کار صورت نگرفت و تنها وعدهای به من دادند و من تمام هزینههای کار را از جیب خودم دادم، در این شرایط دیگر ما میشویم کرگدن نه کارگردان، من نمیتوانستم از پس این شرایط بربیایم.»
فیاضی با ابراز ناراحتی از کاهش فعالیتهایش در حوزه بازیگری و کارگردانی، اضافه کرد: «با تمام این شرایط، با تمام این رنجشها، نگرانیها و ناراحتیها نمیشود کار را رها کرد، هر بار با خودم میگویم که ای کاش میشد کار تازهای انجام دهم که احساس زنده بودن داشته باشم. با این حال خدا را شکر که میتوانم بنویسم و درس بدهم که همواره از دغدغههای من بوده است.»
پیشنهادهایی به من شد که از شغلم بیزار شدم
این هنرمند که سالها در حوزه برنامهسازی کودک فعالیت داشته است، در پاسخ به اینکه برنامههای کودک امروز تلویزیون را که بیشتر مجری محور شدهاند، چطور ارزیابی میکند، توضیح داد: «همین اتفاق باعث بیکاری ما شده است، وقتی قرار است دو نفر تمام کارهای یک برنامه از تست کودکان، ساخت آیتم ها، اجرا و… را کار کنند که نمیشود. ما اگر کمی سختگیری کنیم یا حتی درخواست پول بیشتری کنیم دیگر به تلویزیون راهمان نمیدهند. در این مدت پیشنهادهایی به من شده است که از شغلم بیزار شدهام، پول من هنرمند را نمیدهند و آنقدر توهین آمیز صحبت می کنند که خوشحالم از آن فضا خارج شدم و مشغول کتابفروشی هستم، راضیتر هستم که یک کتاب هزار تومانی به مردم بدهم زیرا که حداقل یک کار فرهنگی میکنم.»
او با تاکید بر اینکه امروزه آثار قابل توجهی در حوزه کودک تولید نمیشود، افزود: «من خودم کار کودک تولید میکردم، امروز ولی هیچ کار خوبی که در حوزه کودک باشد نمیبینم، چه سریال و چه برنامه کودک.»
فیاضی در پاسخ به اینکه این مسایل ناشی از نگاه اقتصادی صرف به فعالیت هنری است یا خیر؟ اینطور گفت: «وقتی مسایل اقتصادی در میان باشد آدم به سفره خودش نگاه میکند، من چندین بار طرح و سوژه به صداوسیما دادم اما گفتند باید اسپانسر بیاوری، من از کجا باید و میتوانیم اسپانسر پیدا کنم؟ تلویزیون برنامهها و مسابقات آقای مدیری و جوان را میخواهد که اسپانسر قویتر و بزرگتری میتوانند بیاورند اما مگر چند نفر از هنرمندان چنین امکانی را دارند، دو نفر.»
رویه تلویزیون منجر به سطحی نگری میشود
او ادامه داد: «به هر حال هر دورهای یک آدمی روی بورس قرار میگیرد، اما این اتفاق مجریمحوری منجر به کاهش کیفیت برنامههای تلویزیونی میشود و مسئولان هم وقتی مردم دوست دارند همین شیوه را دنبال میکنند. اما کجاست سریالهایی چون «امیرکبیر»، «امام علی» یا «سربداران»؟ دیگر اثری به کیفیت و فاخری این آثار تولید نمیشود و بودجهها صرف ساخت آثاری درباره معضلات و مشکلات مردم نمیشود.»
فیاضی در پایان، اینچنین آرزو کرد: «امیدوارم شرایطی پیش بیاید تا بتوانم به خانه اولم تئاتر باز گردم و فعالیت کنم. همواره میشنوم که برخیها شایعه میکنند که فوت کردم یا به خارج مهاجرت کردم و این اتفاقات باعث از یاد رفتن ما میشود و من مجبورم میشوم واکنش نشان دهم. به زودی اما امیدوارم که دوباره به صحنه تئاتر باز گردم.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- متوهمی به نام «اون»!
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





