بازیگر سریال «شمعدونی» و فیلم «پاستاریونی» معتقد است که در کار طنز باید این قابلیت وجود داشته باشد که با زبان خود نقد کند اما وقتی که محدود شود، یک شیر بییال و دم و شکمی خواهد شد که جذابیت نخواهد داشت.
به گزارش سینماسینما، محمد نادری با اشاره به وضعیت طنز در تلویزیون بیان کرد: افرادی که در کمدی تاثیرگذار بودند، کار خود را از تلویزیون شروع کردند و پیشینه تئاتری داشتند را دیگر در تلویزیون نمیبینیم که کاری انجام دهند. انگار کوچ کردهاند یا ناچار به کوچ شدهاند و به دلیل اینکه دیدند شرایط کار برایشان خوب نیست، مدیوم تلویزیون را رها کردهاند.
او ادامه داد: برخی به رسانههای نمایش خانگی و سینما وارد شدهاند؛ بنابراین الان تعداد محدودی باقی مانده است. مدیران تلویزیون باید فکر کنند که چه اتفاقی افتاد که رضا عطاران در تلویزیون کار نمیکند یا مهران مدیری کمتر فعالیت دارد.
بازیگر استندآپ کمدی «خندوانه» و نمایش «دورهمی» درباره مشکلات مالی تلویزیون بیان کرد: ما در فیلمنامه مشکل داریم که بخشی از آن به خاطر شرایط مالی است که برخی از نویسندهها ناچار میشوند دو یا سه سریال را همزمان با هم کار کنند؛ بنابراین وقت خود را نمیتوانند بر روی یک فیلمنامه بگذارند. همچنین ممیزیهای صدا و سیما وجود دارد که بخشی از آن به چارچوب صداوسیما تعلق دارد و بخش دیگر این است که نمیتوانیم با هر فردی شوخی کنیم به دلیل اینکه با هر کسی که شوخی میکنی، داد و قال یک طبقه اجتماعی و صنف درخواهد آمد. در نتیجه نمیتوان با قومیت، طبقات اجتماعی، اصناف و شغلها شوخی کرد؛ بنابراین کار طنز خنثی میشود؛ ضمن اینکه فضای کمدی در تمام دنیا نسبت به کارهای درام بازتر است. در کار طنز باید این قابلیت وجود داشته باشد که با زبان خود نقد کند اما وقتی که محدود شود، یک شیر بییال و دم و شکمی خواهد شد که جذابیت نخواهد داشت.
نادری اضافه کرد: سینما فضای بازتری دارد و بسیاری ترجیح میدهند که کار طنز را در سینما انجام دهند تا به واقعیتهای اجتماعی ما نزدیکتر باشد. مردم خود را به دلیل محدودیتهایی که در تلویزیون وجود دارد، بیشتر در سینما یا تئاتر میبینند تا در تلویزیون. بسیاری از زندگیهایی که در تلویزیون و سریالها ترسیم میشود، معمولا سنخیتی با زندگی مردم ندارد. این مسائل شاید دلایلی باشد که باعث میشود سریال خوب طنز مثل سابق نبینیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- چهار بازیگر به «گالیله» پیوستند
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- مسابقه استندآپ کمدی «رینگو» به نمایش خانگی میآید/ کشف استعدادها در فضایی متفاوت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





