سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
مریم بحرالعلومی پس از چند سال کار در پشت صحنه سینمای حرفهای، در جایگاه دستیار کارگردان و برنامهریز و… نخستین فیلم سینمایی خود را در بستر یک داستان در حالوهوای زنانه و با درونمایه ایستادگی و پایداری زنی تکافتاده و تنها در ازدحام و هیاهوی شهری بیدروپیکر ساخته است و بخش عمدهای از نیرو و توان خود را صرف این کرده است که مهار هزینههای تولید چنین اثری را در دست بگیرد تا در نیمه راه تولید، به دلیل بالا رفتن ناخواسته هزینهها، کارش دچار وقفه نشود.
بر پایه فیلمنامه اولیه با عنوان «زنگ پشت بام»، فیلمنامهای که در نگارش و بازنویسی آن به تولید ارزان و هزینه متعارف نیز اندیشه شده است، نسخه نهایی «پاسیو» به عنوان کار مشترک حامد قاسمی و مریم بحرالعلومی آماده کار شده است.
با چنین پیش زمینهای برای تولید یک کارحرفهای، شاید فکر رفتن به سوی بازیگران بهاصطلاح چهره و سرشناس، در عمل از چرخه دستور کار ساخت چنین فیلمی خارج میشود. هرچند کارگردان این فیلم با رفتن به سراغ کسانی چون بهناز جعفری، پوریا پورسرخ، شقایق فراهانی و… میکوشد از حضور بازیگران بهنسبت شناختهشده و حرفهای در کارش نیز بیبهره نماند. با این همه، در مجموع از چگونگی گزینش بازیگران فیلم «پاسیو» بهخوبی میتوان دریافت که سازنده آن تا چه پایه به تولید فیلمی با هزینه نهچندان بالا توجه داشته است.
داستان فیلم بر محور دغدغهها و دلشورههای مینا، دختر آقامرتضی (پدر مرحوم خانواده)، میچرخد که حالا پس از مرگ او با طلبکارهایی که به سراغ خانوادهاش میآیند، پرداخت بدهیهای او به دغدغه اصلی مینا بدل میشود و بهویژه وجود یکی از طلبکارهای جوان (رضا) که پسر یکی از خویشاوندان مینا و دست بر قضا خواستگار او نیز هست، کار او را بهراستی پیچیدهتر میکند!
وجود خردهداستانکها در بطن قصه اصلی فیلم، در عمل بر حجم ماجراهای اصلی و فرعی داستان فیلم میافزاید و ناخواسته این تصور را در ذهن مخاطب حرفهای چنین اثری به وجود میآورد که نکند برای رساندن فیلم به قد و قواره یک فیلم سینمایی، فیلمنامهنویسان آگاهانه دست به چنین تمهید و ترفندی زدهاند تا زمان فیلم از حد و اندازه یک فیلم تلویزیونی بالاتر برود. هرچند برای تشخیص ویژگی اصلی یک فیلم سینمایی بر پایه قواعد آشنا و پذیرفتهشده آن، تنها نباید به زمان و مدت نسخه تدوینشده نهایی آن توجه داشت.
نمیتوان مدعی شد که فیلمنامه «پاسیو» داستانی بکر، تازه و غیرتکراری دارد، چرا که دشواریهای مربوط به خانوادهای پس از مرگ پدرشان و بهخصوص پیدا شدن سروکله طلبکارهای ریز و درشت، درست بعد از برگزاری مراسم خاکسپاری و… برای بسیاری از مخاطبان سینما و بهویژه تلویزیون، تصاویری آشنا و تکراری است. فیلم با نمایش گوشههایی از گرفتاریهای مربوط به فروش یک خانه بهنسبت کلنگی در محلههای میانی شهر تهران، آمدوشد دلالهای ملکی و تلاش مینا برای به چنگ آوردن پول چشمگیری برای تامین هزینههای سفر به استرالیا، به همراه جوانی که ادعا میکند دلبسته اوست، بیآنکه از بیخانمانی زن بابای خودش، پوران، (بهناز جعفری)، کمترین نگرانی در دل داشته باشد، آشکارا به دگرگونی حالوهوای روحی و کمرنگ شدن عواطف انسانی و همبستگیهای خانوادگی و انسانی اشاره میکند و بیش از هر چیز، تنهایی و تک افتادگی و بیتکیهگاهی مینا را در هیاهوی شهری بیترحم به رخمان میکشد.
نوع کاری که مینا و دوستش، حمیرا، انجام میدهند (کار ثبتنام خیابانی برای یک شرکت تاکسی آنلاین)، با توجه به هنجارهای جامعهای که برای انتخاب کار و حرفه زنانه در زندگی بهظاهر نوین و امروزی ما، هنوز بر پایه اندیشههای سنتی داوری میکند و تصمیم میگیرد، به هیچ روی مورد پسند رضا نیست و بهراستی برای رضا به چالشی جدی بدل میشود. او از یک سو دلبسته میناست و از سوی دیگر، مدام از او پاسخ رد میشنود و با نوع کارش نیز مشکلی جدی دارد. به تصویر کشیدن همین فضای پرتناقض و پرچالش، تا حدود زیادی فیلم را از کلیشه بودن و تکرار نجات میبخشد، اما فیلم در ترکیب و ساختار کلی خود از عناصر نجاتبخشی چون تعلیق، جاذبه و گیرایی و کشش و نمایش غیرمکرر و نوآورانه جلوههای پرتناقض نوگرایی و سنتگرایی، چندان موفق عمل نمیکند.
فیلم در این چرخه پرتضاد، به گونهای آشکار شرایط دشوار حاکم بر زندگی مینا و بهویژه ناتوانیاش را در انتخابی خودخواسته به تصویر میکشد و در کنار این شخصیت محوری، به گونهای دیگر در واکاوی مشکلات موجود بین حمیرا و علی (پوریا پورسرخ)، همان کسی که در پیتزافروشی کار میکند، دغدغههای مینا را به دیگر شخصیتهای فیلم – به مصداق سایر افراد و اقشار جامعه – نیز تعمیم میدهد و به بهانه واقعگرایی در بخشهایی از کار، از جمله در همان صحنههای کار ثبتنام خیابانی توسط مینا و حمیرا و…، تلاش میکند تا جلوههایی از مستندنمایی را به تماشا بگذارد.
اگر برای نشان دادنِ ضعف فیلمنامه، تنها به مشکل عدم انسجام اثر در توسعه بخشیدن تنه اصلی داستان فیلم اشاره کنیم، ضمن اشاره به بازیهای بسیار معمولی بازیگران فیلم، باید به سفارش ساخت و تنظیم یک موسیقی تولیدی مناسب با فضای پرتنش چنین اثری (کار مانی بیات) به عنوان یکی از امتیازهای «پاسیو» نگاه کنیم و همچنین از یک امتیاز منحصربهفرد دیگر، یعنی استفاده خلاقانه از فن متفاوت صداگذاری و کارکرد صداهای طبیعی در پسزمینه فیلم (مثل صدای رفتوآمد خودروها و ترادف معناشناختی آنها با حالوهوای روحی آدمهای فیلم از جمله مینا و پوران) نیز نباید غافل شد، و باید یادآوری کرد که در پرداخت شخصیتها نیز، شخصیت پوران از انسجام مناسبتری برخوردار است و چهرهای غیرکلیشهای و تا حدودی متفاوتتر از همه زن باباهای موجود در فیلمها و مجموعههای تلویزیونی ما به نظر میرسد.
اگرچه فیلم «پاسیو» به عنوان نخستین کار حرفهای مریم بحرالعلومی در سیوششمین جشنواره جهانی فجر، از بخش «جلوهگاه شرق»، سیمرغ بهترین کارگردانی را برای سازندهاش به ارمغان آورده است، با این همه، بیگمان این کارگردان جوان بهتر از هر کسی میداند که برای برداشتن یک گام بلندتر و رفتن به پیش، مخاطبان فیلم بعدی او انتظارهای به مراتب بالاتری از وی خواهند داشت.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تابستانی که برف آمد» بهترین فیلم جشنواره لهستانی شد
- «تابستانی که برف آمد» در چهار رشته نامزد جایزه شد
- در آستانه اکران؛ پوستر «تابستانی که برف آمد» منتشر شد
- «تابستانی که برف آمد» بزودی اکران میشود
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





