بیوک میرزایی بازیگر رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما از شیوه توزیع نقشها بین بازیگران گلهمندست و میگوید به پیشکسوتها که میرسد میگویند پول نداریم!
به گزارش سینماسینما، بیوک میرزایی بازیگر رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما در پاسخ به این که آیا هنوز در رادیو فعالیت دارد اینگونه پاسخ داد: کار اصلی من رادیو است اما متاسفانه به دلیل طرح ممنوعیت به کارگیری افراد بازنشسته چند ماهی هست که در رادیو فعالیتی ندارم، اما معتقدم که بازیگری بازنشستگی ندارد و تا زمانی که بازیگر سلامت است و در مورد رادیو تا زمانی که صدای خوبی دارد میتواند کار کند.
وی ادامه داد: ما بازیگرها وقتی کار نمیکنیم بیمار میشویم ولی الان که توان بازیگری داریم اجازه فعالیت نداریم.
میرزایی انتقادی هم به جشنواره رادیو داشت و گفت: جشنوارهای که بدون حضور پیشکسوتان رادیو برگزار شود چه معنایی دارد. وقتی پیشکسوتان نباشند چگونه میخواهند به مهمانان خارجی یا افرادی که از شهرستان میآیند رهنمود کار در رادیو و سوابق رادیو را نشان بدهند.
این بازیگر با تاکید بر لزوم ورود جوانان به عرصه کار بیان کرد: این اجتناب ناپذیر است که جوانان پا در عرصه رادیو بگذارند. اتفاقا خیلی هم خوب است اما این جوانان باید کنار کسانی باشند که دارای تجربه سی چهل ساله هستند. ما قدیمیها هم مشتاقیم که اندوخته و تجربه خود را به جوانان منتقل کنیم ولی متاسفانه به دلیل طرح ممنوعیت کار بازنشستگان نمیتوانیم تجربههای خودمان را منتقل کنیم و این باعث میشود حسرت بخوریم و شاهد این باشیم که جوانانی پا در این عرصه میگذارند که هیچ رزومهای ندارند و اصلا میکروفن را نمیشناسند و با کار در رادیو آشنا نیستند. من اصلا مخالف دوره آکادمیک نیستم اما جوانان باید کار عملی هم انجام بدهند و در کنار باتجربهها تجربه کسب کنند.
وی افزود: من وقتی وارد رادیو شدم ۲۳سالم بود اما کنار باتجربههایی مانند عزتالله مقبلی، منوچهر نوذری، حیدر صارمی و مسعود تاجبخش قرار گرفتم و آنها تجربههایی را در اختیارم قرار دادند تا من کار در رادیو را یاد گرفتم و اگر توانایی در این زمینه دارم از تجربههای این بزرگان است.
بازیگر سریال «برادر» در بخش دیگر صحبت هایش درباره سریال جدید خود اینگونه توضیح داد: فیلمبرداری «افسانه هزار پایان» به تهیه کنندگی و کارگردانی شهاب عباسی به پایان رسیده همچنین قرارست در یک تله فیلم بازی کنم که کار بسیار خوبی به نویسندگی اکبر مهروزیان و تهیه کنندگی محمدعلی اسلامی است و در مرحله پیش تولید قرار دارد.
میرزایی با انتقاد از سریال ها و فیلم هایی که کیفیت پایینی دارند، عنوان کرد: امروزه فیلمها و سریال ها عمدتا کیفیت خوبی ندارند و ما به همین دلیل در آنها بازی نمی کنیم برای اینکه یا کار کار خوبی نیست یا نقش خوبی نیست یا دستمزدها خوب نیستند. در قدیم آثاری مانند «پهلوانان نمی میرند» ساخته حسن فتحی، «کلاه پهلوی» به کارگردانی زنده یاد ضیاءالدین دری و خیلی سریالهای دیگر ساخته می شد که به یاد ماندنی بودند ولی الان در روز ۴_۳ تا سریال پخش می شود اما در ذهن نمی مانند برای اینکه هدف سریالهای الان فقط سرگرم کردن است اما کدام یک از این سریالها شدهاند مانند «امام علی(ع)» به کارگردانی داوود میرباقری که در یادها ماندگار است؟
وی در پاسخ به اینکه به نظرش چرا نقشها تنوع ندارند، گفت: به این دلیل که از بازیگرها استفاده درستی نمیشود من صریح میگویم به عنوان مثال یک نویسنده نقشی را برای من مینویسد و کارگردان من را برای بازی در فیلمش انتخاب می کند اما تهیه کننده می گوید پول نداریم! مگر می شود سازمان صدا و سیما پول نداشته باشد. نسل ما تئاتریها آدمهای زیاده خواهی نیستیم و پولهای عجیب و غریب نمیخواهیم ولی تهیهکننده می گوید پول نداریم و نقش را می دهد به کسی که صرفا عشق دوربین است و شغل اصلیاش هم بازیگری نیست حتی یک پولی هم از آن طرف می گیرد. شغل اصلی ما بازیگری است ولی کنار گذاشته می شویم. حالا چه کسی باید به این مسایل نظارت داشته باشد؟
میرزایی افزود: همین کارهایی هم که انجام دادهام چه رادیویی چه همین سریال آخری که بازی کردم هنوز تسویه حساب نکردهاند. برای من جای تعجب است مگر می شود یک کاری ساخته شده ولی هنوز پول تدارکات را پرداخت نکردهاند.۲۰ سال اول سریالسازی پس از انقلاب خیلی خوب بود زیرا هر فیلم یک ناظر داشت که به مسایل مالی هم نظارت می کرد ولی متاسفانه الان پول دست تهیه کننده است و حرف اول را او می زند. قانونمندش اینگونه است که کارگردان، بازیگران را انتخاب کند ولی الان تهیه کننده برای اینکه پول کمتری خرج کند بازیگر را انتخاب می کند.
بازیگر سریال «کیمیا» با بیان اینکه تحصیلات، تخصص و عشق او بازیگری است و از سر دلسوزی این انتقادها را مطرح می کند، گفت: چرا الان کارگردان ها و نویسندگان خوب ما کنج خانه هایشان نشستهاند؟ قبلاً یک سریال ۶۰ قسمتی را به هر کسی نمی دادند تا کار کند. کسانی مانند داوود میرباقری، ضیاءالدین دری، حسن فتحی و… نشان داده بودند که بلد هستند ولی الان کارگردان ها و تهیه کنندگان جوان در اولین سریالی که ساختهاند فقط به فکر منافع مالی هستند و پول بازیگران را پرداخت نمی کنند با اینکه ما قرارداد داریم. چرا اگر من بازیگر یک روز سر فیلمبرداری حاضر نشوم توبیخ یا ممنوعالکار می شوم ولی هنگام پرداخت پولها، خودشان به راحتی به قرارداد عمل نمی کنند.
میرزایی در پایان دلیل حذف ناگهانی بازیگران قدیمی از عرصه بازیگری را همین بدقولی ها در پرداخت مطالبات بازیگران دانست و گفت: من بازیگر تئاتر، رادیو، دوبله، سینما و تلویزیون هستم، من نباید بیکار باشم. من باید آنقدر کار داشته باشم که زمان خالی نداشته باشم ولی کار به جایی می رسد که مجبور می شوم کاری را که دوست ندارم و کار خوبی نیست بازی می کنم به این دلیل که حرفه ما حرفه بی رحمی است و اگه کار نکنی فراموش می شوی و من مجبورم کاری را بازی کنم که دوست ندارم فقط برای اینکه به شکلی اعلام حضور کنم. بارها در مصاحبهها وقتی گفتم فلان کاری که بازی کردم ایدهآل من نبوده است، بقیه شاکی می شوند و می گویند چرا همچین حرفی می زنی. برای اینکه واقعیت همین است خیلی از کارهایی که ما قدیمیها انجام می دهیم کارهای ایدهآل ما نیست ولی چون بازیگری حرفه ماست و معاش ما از این حرفه تامین می شود چارهای نداریم که البته به دلیل پرداخت نکردن مطالبات باز هم معاش ما تامین نمی شود.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیهان به استفاده از لفظ نامناسب توسط بیوک میرزایی درباره حجه الاسلام اژه ای
- بیوک میرزایی در نقش کاسترو به «مهمانی از کارائیب» آمد/ ویدئو
- آئین تجلیل از بیوک میرزایی برگزار شد/ ما نسلی هستیم که ریال ریال پولمان را جمع میکردیم تا بتوانیم سینما برویم
- داستانی متفاوت از زندگی بازیگری که به بازی در نقشهای منفی شهرت دارد
- ویدئویی از صحبتهای محمدعلی کشاورز درباره فرهنگ، تمدن و مولانا در تاریخ شفاهی موزه سینما
- اعلام جزئیات مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز
- محمدعلی کشاورز درگذشت
- پس از سالها، تصاویری تازه از آذر شیوا منتشر شد + ویدئو
- آخرین خبرها از وضعیت جسمانی محمدعلی کشاورز
- صدیقه کیانفر در فیلم کوتاه “تاسیان”
- صدیقه کیانفر: بگذارید تا زندهام دوباره کار کنم
- محمدعلی کشاورز: فرهنگ عامه هنوز جایگاه مطلوب خود را در سینما بازنیافته است/ لزوم اشراف سینما بر ادبیات عامیانه
- روایت بازیگر پیشکسوت از بدقولی مهران مدیری
- در ستایش تئاتر و زندگی/ پیام محمدعلی کشاورز به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی
- یادکرد یک بازیگر پیشکسوت از سوسن تسلیمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش