«بیژن بیرنگ» نویسنده و کارگردان اعتقاد دارد: این که نمیدانیم وضع دنیا چگونه خواهد بود، یکی از جذابیتهای کرونا است؛ من از این ماجرا لذت میبرم، از این که نمیدانم فردا چه خواهد شد.
به گزارش سینماسینما بیژن بیرنگ نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در اشاره به پیامدهای مثبت یک رخداد منفی (کرونا) گفت: این که نمیدانیم وضع دنیا چگونه خواهد بود، یکی از جذابیتهای کروناست؛ من از این ماجرا لذت میبرم، از این که نمیدانم فردا چه خواهد شد.
وی ادامه داد: تنها چیزی که خداوند و این هستی و کائنات در ذاتشان نیست و قبول نمیکنند، قدرنشناسی است، این که آدم قدرشناس آنچه که دارد، نباشد، موضوعی تکراری و طبیعی در زندگی ما بوده است؛ دعا میکنم این کرونا ادامه پیدا کند تا ما قدر دنیایی که در آن زندگی میکنیم را بدانیم.
خسته نشدیم از این که این همه اسلحه ساختیم برای سمت هم گرفتن؟ این همه پول ساختیم و پول درآوردیم و این همه سر همدیگر کلاه گذاشتیم و حق مردم را خوردیم؟ و همچنان این رفتارها ادامه دارد اما به نظر میرسد که دیگر کافی است.
کارگردان مجموعههای تلویزیونی چاق و لاغر (۱۳۶۵-۱۳۶۹)، همسران (۱۳۷۳)، خانه سبز (۱۳۷۵) و باز هم زندگی (۱۳۸۵-۱۳۸۶) با تاکید بر شرایطی که کرونا آنها را عوض کرده و عاری از معنای گذشته خویش ساخته است، بیان کرد: حالا کرونا این شرایط را ایجاد کرده است که بیمعناشدن ارزشهایی که ساختهایم را میبینیم؛ چه فایده ای دارد که پول داشته باشیم اما نتوانیم به سفر برویم؟ جایی برای پوشیدن لباسی که میخواهی بخری را نداری و حتی عزیزانت را نمیتوانی در آغوش بکشی و…
ما فرمانروای هستی نیستیم
تهیهکننده مجموعههای نوستالژیک و خاطره انگیز تولدی دیگر (۱۳۷۷) دنیای شیرین (۱۳۷۶) دنیای شیرین دریا (۱۳۷۷) در پاسخ به این سوال که چرا مدتهاست کاری انجام نداده است، تصریح کرد: دیگر به ما کار نمیدهند و چرایش را باید از کسانی که به ما کار نمیدهند، بپرسید؛ البته باید اضافه کنم که پیشنهاد کار همیشه بوده است، همچنان که امروز هم هست اما نمی دانم چرا هیچ کاری راه نمیافتد.
وی افزود: یعنی دعوت به کار میکنند، احترام میگذارند اما پس از مدتی دیگر خبری نمیشود و کار شروع نشده بیسرانجام میشود؛ انگار میگویند «بیرنگ» را که دیدیم، چرا با او کار کنیم؟! و کاری راه نمی افتد.
هر بار هم داستانهای مختلفی برای این بیسرانجام شدن مطرح میشود؛ زمانی میگویند پول نیست، زمانی میگویند اسپانسر وجود ندارد و … به همین دلیل سالهای زیادی است که دیگر کار نکردهام.
نویسنده مجموعههای این خانه دور است (۱۳۷۰)، قصه عشق (۱۳۸۵) و عشق تعطیل نیست (۱۳۹۴) در اشاره به روزمرگیهایش پس از دوران کرونا، یادآور شد: ما پیش از داستان کرونا در خانه بودیم و پس از آن هم در خانه ماندیم. این روزها آشپزی میکنم، به خانواده کمک میکنم، گاهی خانه را تمیز میکنم و این گونه روزمرگیهایم را میگذرانم.
بیرنگ در انتها تاکید کرد: امیدوارم فردایی که حال همه ما خوب شد و کرونایی نبود، این روزها را فراموش نکنیم و یادمان باشد که ما صاحب زمین، فرمانروای هستی و کائنات نیستیم و دنیا بر گُرده ما نمی چرخد؛ اگرچه ما مدتی مهمان این زمین و هستی هستیم اما خود را صاحب همه چیز میدانیم؛ در حالی که بدون ما هم این هستی و کائنات و حیوانات و … زندگی میکنند و اتفاقا بدون ما راحتتر زندگی میکنند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





